رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: در پایش صورت گرفته محیط کسبوکار استان در هر فصل، یکی از 10 دغدغه مهم فعالان اقتصادی فقدان نیروی ماهر و دارای مهارت است.
سیدمهدی طبیب زاده در مراسم راهاندازی نخستین کنسرسیوم اشتغال کشور در دانشگاه فنی و حرفهای استان کرمان، افزود: در ظاهر چندین مجموعه مانند دانشگاه فنی و حرفهای، دانشکده فنی، هنرستانها و ... در بحث مهارتآموزی فعال هستند؛ اما بیکاری زیاد و نیروی کار مهارت دیده کم است و این موضوع نشان میدهد کشور در این زمینه موفق نبوده است.
وی با تأکید بر مهارتآموزی ادامه داد: معافیت کارگاههایی با کمتر از 5 نیروی کار و اجرای شیوه استادشاگردی میتواند به افزایش مهارت در نیروی کار و افزایش بهرهوری کمک کند.
طبیب زاده، خاطرنشان کرد: اتاق کرمان بحث ضرورت حتمی مهارتآموزی در توسعه استان را مطرح کرد، این موضوع در شورای گفتوگو مطرح و بررسی شد و همچنین در این زمینه پژوهشهایی صورت گرفت.
رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: در یکی از پژوهشها اتاق کرمان در بررسی میدانی، علت موفق نبودن کارآموزی در محیط واقعی کار را بررسی و نتایج آن به سازمان آموزش فنی و حرفهای و وزارت کار ارسال شد که بر این اساس افرادی که دارای یک مهارت بودند، بعد از فارغالتحصیلی 22 درصد شانس اشتغال بیشتری دارند.
وی ادامه داد: 70 درصد افرادی که سال گذشته مشغول به کار شدند، دارای مدرک دیپلم و فوقدیپلم بودند درحالیکه فارغالتحصیلان سطوح بالاتر دانشگاه بهویژه بانوان، نتوانستند شغلی داشته باشند.
طبیب زاده، بیان کرد: باید نگرش خانوادهها نسبت به هنرستانها تغییر و گرایش تحصیل در هنرستانها افزایش یابد که اتاق کرمان در همین زمینه زیباترین، جامعترین و کاملترین مدرسه کشور را با کمک دستگاههای دولتی مربوطه احداث و در اختیار تیزهوشان قرار داده تا در آن سمپادهای مهارتی تشکیل شود.
رئیس اتاق کرمان، گفت: در این مدرسه دانشآموزان از مقاطع ابتدایی دبیرستان از طریق آزمون تیزهوشان وارد میشوند رشتههای فنی و مهارتی را میآموزند.
وی اظهار کرد: همچنین اتاق کرمان در زمینه مهارتآموزی با کمک بنیاد نخبگان، قبل از شیوع کرونا طرح مدارس خلاقیت را اجرا و بیش از 40 دانشآموز را استعدادیابی کرد و در گروههایی به آموزش و کار تیمی با آنها پرداخت که فعالیت این مدارس نیز باید از سر گرفته شود.
طبیب زاده، همچنین از راهاندازی سامانه فرصت برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه توسط اتاق کرمان خبر داد و گفت: با این سامانه که کار خود را آغاز کرده امکان عرضه ظرفیتهای علمی و نیروی مهارتی از طرف دانشگاههای فنی و حرفهای و همچنین امکان تقاضای علمی و مهارتی از سوی صنایع در یک سامانه تبادلی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس تعریف یونسکو از سواد، در سطح سوم افراد با یادگیری 12 مهارت، باسواد محسوب میشوند، از رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور که در این نشست حضور داشت درخواست کرد نظام جامع مهارتآموزی در کشور راهاندازی شود.
رئیس اتاق کرمان از مدیرعامل چینی شرکت مدیران خودرو که در این نشست حضور داشت، قدردانی و خاطرنشان کرد: این شرکت نقش مهمی در توسعه و اشتغال استان داشته و همچنین در احداث مدارس در مناطق محروم استان بسیار کمک کرده است.