رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران و رئیس مرکز تجاری ایران در امارات با بیان اینکه نمایشگاه جیتکس 2022 با حضور پنج هزار شرکت از 170 کشور جهان و در فضایی به مساحت 186 هزار متر مربع از 18 تا 22 مهرماه در دوبی برگزار خواهد شد گفت: برآورد میشود این نمایشگاه بیش از صد هزار بازدیدکننده داشته باشد.
محمدرضا طلایی در گفتوگو با «اتاق ایران آنلاین» افزود: در این دوره از نمایشگاه جیتکس هزار استارتاپ نیز شرکت کردهاند و سرمایه گذاران 50 کشور با سرمایه 432 میلیارد دلاری به این نمایشگاه آمدهاند.
او با اعلام این خبر که امسال 11 استارتاپ ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند توضیح داد: از این میان 10 استارتاپ شامل سامانه راهکار دولفین اسپادانا، مزداکس، بهین سازان فرآیند امین، کانکت گروپ، بهداد تدبیر مبین آریا، پردازش بنیان سلامت کارا، بوم نگاران هوشمند امید، اطلس ارتباط رامان، سبز سیستم و ویرا کویر با حمایت مالی سازمان توسعه تجارت و یازدهمین استارتاپ نیز به صورت مستقل و با هزینه شخصی خود حاضر شده است. همچنین اپراتور همراه اول هم به عنوان بزرگترین اپراتور خاورمیانه برای اولین بار در این نمایشگاه و در بخش اصلی حاضر است.
طلایی با بیان اینکه ما برای معرفی ظرفیتهای ایران در حوزه فناوری اطلاعات از سال 2016 به بعد هرسال روز فناوری اطلاعات ایران را در حاشیه این نمایشگاه برگزار کردیم گفت: امسال هم روز دوشنبه از ساعت 2 تا 5 بعدازظهر با حضور شرکتهای ایرانی خارج از کشور و با حمایت مادی و معنوی همراه اول و همکاری سازمان نظام صنفی تهران و تشکلهای فاوای زیرمجموعه اتاق ایران این روز را برگزار خواهیم کرد. فعالان ICT از نمایشگاه جیتکس به عنوان پل ارتباطی ایران و دنیا طی سالهای گذشته استفاده کردهاند. روز فناوری ایران ظرفیتهای دانشبنیان و فناورانه کشور را در جیتکس معرفی میکند و امکانی را فراهم میکند که ما با بزرگان صنعت ICT جهان نشستی را در این 5 روز داشته باشیم.
او با اشاره به حمایتهای مادی و معنوی اتاق ایران و سازمان توسعه و تجارت از استارتاپها در این دوره از نمایشگاه افزود: روز چهارشنبه 20 مهرماه نشست فعالان ICT ایران را خواهیم داشت که این گردهمایی بزرگترین گردهمایی ایرانیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود که در دوبی برگزار میشود. ما میخواهیم به همگان نشان دهیم که ظرفیتهای ما در حوزههای استارتاپی حوزه فناوری چقدر است و کشورهای دیگر میتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند تا ایران هم به عنوان شریک کشورهای دیگر برای ورود به بازارهای ثالث محسوب شود.
رئیس مرکز تجاری ایران در امارات با تأکید بر اینکه شرکتهای ایرانی با توجه به پتانسیل نیروی متخصص ظرفیت خیلی خوبی برای حضور در بازارهای بینالمللی دارند گفت: مسئله این است که بتوانیم این ظرفیتها را با استفاده از شبکههای اجتماعی و همینطور حضور در بازارهای بینالمللی مثل حضور در چنین نمایشگاههایی معرفی کنیم.
طلایی افزود: ما به عنوان تولیدکننده فناوری اطلاعات در داخل کشور، از حمایت از پلتفرمهای داخلی استقبال میکنیم و این میتواند باعث اشتغالزایی در صنعت ICT کشور شود. اما این پلتفرمها برای اینکه بتوانند به جایگاهی در حوزه بینالملل مانند توییتر و فیسبوک برسند مسیر طولانی در پیش دارند. ظرفیتی که در این شبکههای اجتماعی وجود دارد را فعلاً نمیتوانیم جایگزین کنیم و قطع ارتباط با این مدل شبکههای اجتماعی باعث خسارت و زیان نه تنها به حوزه فناوری اطلاعات بلکه در تمام حوزهها و در بخشهای غیرنفتی کشور میشود.