رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

دست گردشگری ایران از جام جهانی قطر دور ماند؟

در حالی‌که رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی از عدم رزرو حتی یک تخت از 20 هزار تخت در نظر گرفته شده برای گردشگران جام جهانی در کیش خبر داده،معاون بین‌الملل اتاق ایران هم از برنامه‌ریزی نامطلوب در این راستا انتقاد کرده بود.

24 مهر 1401
کد خبر : 44148
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در حالی که بازی‌های جام جهانی فوتبال‌ ۲۰۲۲ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های ورزشی، از ۲۰ نوامبر یا ۲۹ آبان ماه آغاز می‌شود و تا ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) ادامه خواهد داشت، انتقادات به نحوه برنامه ریزی برای حضور تماشاگران ایرانی در این رویداد ورزشی و استفاده از ظرفیت های جام جهانی قطر، افزایش یافته است.  

هفته گذشته علیرضا یاوری معاون بین الملل اتاق ایران از بی‌توجهی به گردشگری حلال همزمان با برگزاری جام جهانی قطر انتقاد کرده (اینجا) و گفته بود: متأسفانه درباره این موضوع و میزبانی از توریست‌های کشورهای اسلامی و دارای اشتراکات فرهنگی هم در کیش برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفته است.

او همچنین گفته بود اگرچه ظاهراً قرار است کیش میزبان برخی از توریست‌های جام جهانی قطر باشد اما به هیچ وجه پیش‌بینی خاصی در مورد وضعیت اسکان افراد انجام نشده است؛ حتی افرادی که در کیش زندگی می‌کنند نمی‌دانند چگونه می‌توانند برای دیدن بازی‌ها به قطر بروند.

امروز هم فرید جواهرزاده رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران به آفتاب نیوز خبر داد با وجود آماده سازی 20 هزار تخت برای اقامت گردشگران جام جهانی در کیش اما هنوز حتی یک تخت هم رزرو نشده است.

او با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای استفاده از فرصت جام جهانی قطر باید از مدت‌ها قبل آغاز می‌شد تا از سه تا چهار ماه قبل رزورها برای اقامت شروع می شد بیان کرد: باید ظرفیت‌های گردشگری ایران به خوبی به دنیا معرفی می‌شد. موضوع ایران‌هراسی نیز از بزرگترین چالش‌هایی است که باید برای رفع آن برنامه‌ریزی شود چرا که این مساله یک شبه قابل حل نیست.

با وجود این ها اما آنطورکه ایسنا گزارش داده با توجه به هزینه‌های بالای اقامت در کشور قطر، مسئولان در ایران به نحوی برنامه ریزی کرده اند که تماشاگران بتوانند با صرف هزینه‌های رفت‌وآمد و بلیت، بازی‌های ایران را تماشا کنند. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، کشتیرانی از بوشهر و کیش تدارک دیده شده و ایرانی‌ها می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کرده و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند. همچنین تماشاگران خارجی می‌توانند با استفاده از هواپیماهای شاتل و انتخاب کیش به‌عنوان محل اقامت‌شان، بازی‌ مورد نظرشان را تماشا کنند و به کشور مبدا خود برگردند. چون به هر حال اقامت در قطر، اقامت گرانی است.

آماده‌سازی ۳ کشتی برای جابه‌جایی مسافران به قطر

سازمان بنادر هم اعلام کرده که شرکت کشتیرانی والفجر کشتی کاتاماران را آماده جابه‌جایی مسافر کرده است و همزمان دو فروند شناور کروز در بخش خصوصی برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند و تا آبان‌ماه این سه شناور بزرگ آماده جابه‌جایی مسافران خواهند بود؛ هرچند قیمت بلیت کشتی به قطر هنوز اعلام نشده است؛ البته با توجه به نامشخص بودن میزان تقاضا برای سفر به قطر ، برخی از برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه منوط به معین شدن میزان تقاضا از طرف هموطنان برای سفر به قطر است. بنا بر اعلام وزارت ورزش و امور جوانان برای هر یک از بازی‌های جام جهانی ۷۵۰۰ بلیت از سوی کشور قطر به ایران اختصاص یافته است.

افزون بر این علی‌اکبر صفایی -معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- درباره تسهیلات انجام‌گرفته برای جابه‌جایی مسافران در ایام جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر، اظهار کرد: با ساخت چهار فروند اسکله رمپ در بندر دیر امکان تردد مسافر با قطر تا قبل از شروع جام جهانی تسهیل خواهد شد. همچنین در بندر بوشهر پروژه ساخت اسکله و بازسازی ترمینال مسافری در حال انجام است و به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.

پرواز از ایران به قطر هم می‌توان یکی دیگر از راه‌های سفر به این کشور برای تماشای بازی‌های جام جهانی است؛ البته تا کنون ایرلاین‌های ایرانی برای آن تاریخ پروازی در نظر نگرفته و هزینه این پروازها هم مشخص نیست و هزینه مسافرت با ایرلاین‌های خارجی هم در حال حاضر چیزی حدود ۸۰ میلیون تومان است؛ باید دید شرکت‌های هواپیمایی‌هایی چه قیمتی را برای بلیت‌های ایران به قطر در نظر می‌گیرند.

با وجود این، همین حالا هم بلیت در بازار سیاه موجود است. اما حسن خوشخو -معاون سازمان هواپیمایی کشوری- چندی پیش درباره قیمت بلیت‌ هواپیما به قطر گفت: هیچ محدودیتی برای انجام پرواز به قطر نداریم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که نگرانی برای خرید بلیت قطر نداشته باشند و بلیت‌های پرواز قطر را در بازار سیاه و با قیمت‌های گران نخرند، کما اینکه قیمت بلیت پرواز قطر در بازه جام‌جهانی به ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده، اما سازمان هواپیمایی به هیچ وجه این قیمت‌ها را قبول ندارد، بلکه قیمت واقعی بلیت قطر حدود ۲۰ میلیون تومان است.

در همین رابطه