رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

حسین سلاح‌ورزی در مراسم افتتاحیه کیش‌اینوکس ۲۰۲۲

سرمایه‌گذاری با حضور در زنجیره ارزش جهانی معنا پیدا می‌کند

نایب‌رئیس اتاق ایران در افتتاحیه کیش‌اینوکس ۲۰۲۲ ضمن اشاره به شرایط سخت سرمایه‌گذاری در کشور گفت: تا زمانی که در زنجیره ارزش بین‌المللی قرار نگیریم،سرمایه‌گذاری بسیار سخت خواهد بود.

سارا ترابی

خبرنگار
25 مهر 1401
کد خبر : 44163
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رویداد کیش‌اینوکس ۲۰۲۲، چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه وخصوصی‌سازی با حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی، نایب‌رئیس اتاق ایران، جمعی از روسای اتاق‌های استانی و نمایندگان مجلس، کارخود را آغاز کرد.

در مراسم افتتاحیه این رویداد که در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در سخنرانی خود صحبت کردن درباره لازمه‌های رشد اقتصادی را موضوعی تکراری و شاید کسل‌کننده دانست و تصریح کرد: عموم مردم از وضعیت نامناسب تشکیل سرمایه و رشد منفی آن بسیار شنیدند و به خوبی می‌دانند که در این سال‌ها استهلاک سرمایه نسبت به انباشت آنرشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است.

او ادامه داد: بخش خصوصی با وجود دغدغه‌ها و مشکلاتی که وجود دارد ماموریت اصلی خود می‌داند که نگاه‌های مشورتی را در اختیار مسئولات تصمیم‌ساز قرار دهد و برای بهبود وضعیت تلاش کند. چراکه اعتقاد دارد تا زمانی که قانون مالکیت بخش خصوصی محترم شمرده نشود و قراردادها اعتبار نداشته باشند و در زنجیره ارزش بین‌المللی قرار نگیریم، صحبت از سرمایه‌گذاری بسیار سختاست.

نایب‌رئیس اتاق ایران با نگاه به ترقی معکوس که در کشور شاهد آن هستیم، سرمایه‌گذاری در این محیط را بسیار پیچیده توصیف و در ادامه به پیامدهای ناشی از اختلالات اینترنتی در محیط کسب‌وکار اشاره کرد.

به باور او نباید قطعی اینترنت را تنها به مسائل و مشکلاتی که برای فروشگاه‌های فعال در فضای مجازی پیش آمده، محدود کنیم. چراکه اثرات آن بسیار عمیق‌تر از این است.

بر اساس اظهارات او بالغ بر ۵۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور  به حوزه خدمات معطوف می‌شود که اگر سهم فعالیت‌هایی چون عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، حمل‌ونقل، حوزه‌های مالی و بیمه، خدمات اداری و پشتیبانی، املاک و مستغلات را در تولید ناخالص داخلی حدود ۴۰ درصد در نظر بگیریم و اگر قطعی اینترنت یک درصد از تولید بخش‌های نامبرده را بکاهد، اقتصاد ایران ۴ دهم درصد کوچک‌ترمی‌شود.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: در واقعیت طی یک ماه گذشته نه تنها فرآیند تولید دچار اخلال شده بلکه از نظر اعتباری نیز بسیاری از فعالان اقتصادی امکان تماس تجاری هم نداشتند.

در همین رابطه