رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

آرش علوی در حاشیه رویداد کیش اینوکس ۲۰۲۲

واردات تکنولوژی و تجهیزات به‌روز، پایه سرمایه‌گذاری است

آرش علوی، عضو کمیسیون صادرات اتاق ایران می‌گوید: نبود امنیت و اطمینان خاطر بین فعالان اقتصادی و عدم واردات تکنولوژی و تجهیزات به‌روز، مهم‌ترین مانع در برابر سرمایه‌گذاری است.

سارا ترابی

خبرنگار
27 مهر 1401
کد خبر : 44183
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هم‌زمان با برگزاری رویداد کیش ‌اینوکس ۲۰۲۲ که نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی را شامل می‌شود، شرایط حال حاضر سرمایه‌گذاری در ایران مورد توجه است.

حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاحیه این رویداد از بالا بودن نرخ استهلاک سرمایه نسبت به انباشت سرمایه در سال‌های اخیر سخن گفت و نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرد.

طبق آمار و ارقام موجود، وضعیت جذب سرمایه در کشور مناسب نیست. دراین‌باره آرش علوی، عضو کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» به نبود فضای اطمینان‌بخش در کشور برای جذب سرمایه اشاره کرد و گفت: ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری، موضوع بسیار مهمی است و امروز به دلیل نبود آن علی‌رغم ریسک‌هایی که وجود دارد، سرمایه‌گذاری رغبت به حضور ندارد و این تنها محدود به سرمایه‌گذاران خارجی نمی‌شود و در کنار آن سرمایه‌گذاران داخلی هم رغبتی به حضور ندارند.

این فعال اقتصادی سرمایه‌گذاری را نتیجه سیاست‌ها در طولانی‌مدت دانست و تصریح کرد: حدود ۱۰ سال است که با رشد سرمایه‌گذاری منفی مواجه هستیم که پیامدهای ناشی از آن در آینده مشخص خواهد شد. صنایع و تجهیزات تولید به‌مرور مستهلک می‌شوند و به دلیل عدم سرمایه‌گذاری جدید، تولید در کشور نسبت به دیگر کشورها افت کرده و با نیروی کار و منابع غیر بهره‌ور مواجه می‌شویم.

او با نگاهی به وضعیت انرژی و عقب ماندن تکنولوژی موجود در این حوزه نسبت به سایر کشورها، گفت: امروز مابه‌التفاوت برداشت گاز بین ایران و قطر در میادین مشترک به نفع قطر، حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که قطر این شرایط را مدیون سرمایه‌گذاری و استفاده از دانش روز است. اگر این وضعیت بر همین منوال ادامه پیدا کند، تفاوت سطح برداشت‌ها به ۱۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

علوی خاطرنشان کرد: قدیمی بودن تکنولوژی‌ها و پایین بودن میزان تولید در بسیاری از صنایع دیده می‌شود چون اجازه واردات ماشین‌آلات دست‌دوم هم در این صنایع داده نمی‌شود.

در همین رابطه