روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران

عرضه گوشت مرغ کم شد، عرضه گوشت قرمز افزایش یافت

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در شهریور امسال، هم نسبت به شهریور سال قبل و هم نسبت به مرداد امسال، عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور 4 درصد افزایش یافت.

27 مهر 1401
کد خبر : 44189
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران بر اساس مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰، از افزایش ۴ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور خبر داده است. بر این اساس مقدار عرضه گوشت در شهریور ۱۴۰۱ نسبت به شهریور سال قبل برای گوسفند و بره ۱۶ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۱۱ درصد افزایش، و برای بز و بزغاله ۴ درصد، برای گاو و گوساله ۴ درصد، و برای شتر و بچه‌شتر ۲۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (مرداد) در حدود ۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین طبق اعلام مرکز آمار ایران، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۱ بالغ بر 57 هزار و 893 تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با 27 هزار و 764 تن، ۴۸ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با 25 هزار و 531 تن ، بز و بزغاله با سه هزار و 667 تن و سایر انواع دام با ۹۳۱ تن، به‌ترتیب ۴۴.۱ درصد،  ۶.۳ درصد و ۱.۶ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. 

آیا افزایش 4 درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های کشور خبر امیدوارکننده و نشانگر افزایش تولید گوشت قرمز است؟ اگرچه در ماه های گذشته افزایش عرضه گوشت قرمز به دلیل خشکسالی و افزایش قیمت نهاده های دامی، تمایل دامداران برای عرضه دام های خود حتی دام های مولد افزایش یافته بود، اما بررسی جدید مرکز آمار نشان میدهد افزایش 4 درصدی عرضه گوشت قرمز در شهریور امسال را باید به افزایش تولید و تعداد دام های پرواری مرتبط دانست.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، در تابستان امسال تعداد دام پروار شده و تعداد دام سبک متولد شده نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است.

در این فصل تعداد ٥.٧ میلیون رأس و ١.٧ میلیون رأس گوسفند و بره و بز و بزغاله در دامداری‌های کشور پروار شد که نسبت به مدت مشابه سال پیش به‌ترتیب ٢٥ درصد و ٣٣ درصد افزایش نشان می‎دهد. همچنین تعداد ١.٩ میلیون رأس بره و ٠.٥ میلیون رأس بزغاله در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام سبک کشور متولد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌ترتیب ٢٤ درصد و ٩ درصد افزایش داشته است.

عرضه گوشت مرغ کاهشی شد

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی طیور کشور در شهریور ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است. مقدار عرضه گوشت در شهریور ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای ماکیان (مرغ و خروس) ۱۶درصد، بوقلمون ۲۷ درصد، بلدرچین ۵۴ درصد و سایر انواع طیور ۴۱ درصد کاهش و شترمرغ ۱٩ درصد افزایش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (مرداد) در حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است. به این ترتیب به نظر می‌رسد با تداوم این وضع در ماه‌های آینده باید منتظر گرانی بیشتر گوشت مرغ و انواع طیور باشیم. 

طبق این گزارش در شهریور ماه امسال وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور بالغ بر 148 هزار و 555 تن گزارش شده، که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است. گوشت ماکیان (مرغ و خروس) با 146 هزار و 72 تن، ۹۸.۳ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با هزار و 148 تن، شترمرغ ١٣٢ تن و سایر انواع طیور با ۸٦٣ تن، به ‌ترتیب یک درصد، ۰.۱ درصد و ۰.۶ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در شهریور ماه سال‌جاری تعداد ٦٢.٨ میلیون رأس دام سبک شامل ٤٦.٥ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ١٦.٣ میلیون رأس «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشــور موجود بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٠.٦ درصد کاهش داشته است.

موضوعات :
در همین رابطه