شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

افزایش تولید برق عراق به 24 هزار مگاوات

سخنگوی وزارت برق عراق با اعلام واردات 45 میلیون مترمکعب گاز از ایران، از افزایش تولید برق عراق به 24 هزار مگاوات خبر داد.

27 مهر 1401
کد خبر : 44204
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق، اعلام کرده که در مدت اخیر وزارت برق عراق توانسته با افزایش سهم استان‌ها به ایجاد ثبات در تأمین برق کمک کند. او خبر داده که عراق با واردات 45 میلیون مترمکعب گاز از ایران، توانسته 24 هزار مگاوات برق تولید کند.

او گفته که تولید برق عراق به رقم بی سابقه 24 هزار مگاوات رسید هرچند اخیرا خط لوله گاز ایران در این خاک کشور با مشکل مواجه شده بود؛ افزود که اکنون این خط لوله تعمیر شده و صادرات گاز ایران به عراق به 45 میلیون متر مکعب رسیده است.

به‌گفته العبادی وزارت برق عراق از سال 2015 تاکنون بودجه سرمایه‌گذاری نداشته و از 80 میلیارد دینار بودجه‌ای این وزارتخانه نیمی از آن صرف حقوق کارکنان شده ضمن اینکه در سال 2020 ایران به علت انباشت بدهی‌ها صادرات گاز به عراق را قطع کرد و این مشکل جدی برای وزارت برق ایجاد کرد.

همچنین اول مردادماه امسال بر اساس توافق جدیدی که میان ایران و عراق امضا شده، ایران در زمان توانایی شبکه، در مدت 5 سال 400 مگا وات برق به عراق صادر خواهد کرد.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق توضیحاتی درخصوص جزئیات توافق راهبردی ایران و عراق در زمینه انرژی ارائه داده و گفته بود که این توافق دو هدف را محقق می‌کند؛ یکی واردات برق و دیگری بهبود کیفیت برق توزیعی است.

این توافق 5 ساله با ایران در این زمینه امضا شده و ایران در این مدت 400 مگا وات برق به عراق صادر خواهد کرد.

احد موسی گفته است: این توافق بعد از پرداخت بدهی گازی به ایران و همچنین موافقت دولت امضا شد و هدف از آن ها تنها واردات 400 مگا وات برق نیست بلکه هدف دیگر بهبود کیفیت برق توزیعی و تامین برق مصرفی عراق است.

 

در همین رابطه