رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

حسین سلیمی در حاشیه رویداد کیش‌اینوکس ۲۰۲۲

سیاست‌های جذب سرمایه در ایران شفاف نیست

سیاست‌های سرمایه‌گذاری در ایران غیرشفاف بوده و به دلیل وجود انواع بروکراسی‌ در این بخش، روند جذب سرمایه بسیار کند است.

سارا ترابی

خبرنگار
28 مهر 1401
کد خبر : 44206
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی و رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به امکانات موجود در جذب سرمایه، سیاست‌های سرمایه‌گذاری را غیرشفاف ارزیابی و بر لزوم کاهش بروکراسی‌ها در این حوزه تاکید کرد.

حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» ضمن تاکید بر امکانات گسترده و زیرساخت‌هایمناسب برای جذب سرمایه خارجی، قوانین موجود در این حوزه را پیشرفته ارزیابی کرد و در عین حال از  نبود شفافیت در سیاست‌هایتعریف شده و بروکراسی‌های پیچیده در روند اجرای قوانین، انتقاد کرد.

بر اساس اظهارات عضو هیات نمایندگان اتاق ایران امکانات و زیرساخت‌های خوبی در ایران برای جذب سرمایه وجود دارد؛ اما سیاست‌ها در این حوزه شفافیت لازم را ندارد.

سلیمی تصریح کرد: دولت به منظور تشویق سرمایه‌گذاران خارجی باید روش‌ها، سیاست‌ها و فرآیندها را تسهیل کند و درعین حال اقدماتلازم را متمرکز کند به گونه‌ای که سرمایه‌گذار از شروع تا پایان فرآیند سرمایه‌گذاری خود با یک دستگاه و سازمان روبه‌رو باشد.

این فعال اقتصادی تنوع صنایع، شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی، مواد معدنی، منابع و نیروی انسانی موجود را برای سرمایه‌گذاری مناسببرشمرد و تاکید کرد: ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی باید از عمق بخشیدن به روابط سیاسی خود با کشورهای هدف استفاده کند. باید از بروکراسی‌های موجود بکاهد و مجوزهای متعددی که باید از سازمان‌های مختلف دریافت شود را حذف کند.

سلیمی از طرفی محدودیت‌های ناشی از تحریم و بالا رفتن هزینه‌های سرمایه‌گذاری به دلیل همین تحریم‌ها را مانع جدی در برابرسرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: استفاده از ابزارهای مختلف مانند برگزاری نمایشگاه‌ها برای معرفی توانمندی‌های کشور با وجودتحریم‌ها و عدم حضور نمایندگان خارجی، برای آشنایی فعالان اقتصادی داخلی با یکدیگر و ارائه ظرفیت‌ها و دستاوردهای آنها موثراست.

در همین رابطه