رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

خبر بد برای کسب‌وکارهای اینترنتی

واتساپ و اینستاگرام فیلتر می‌مانند

در حالی که نایب‌رئیس اتاق ایران نسبت به خطر افتادن معیشت حدود 9 میلیون نفر از جمعیت کشور به دلیل محدودیت‌های اینترنتی هشدار داده بود، نماینده سبزوار گفته است حاکمیت قطعا، واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد.

30 مهر 1401
کد خبر : 44238
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«به شما صریحاً می‌گویم که قطعاً حاکمیت، واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد چون پلتفرم‌های آنها تحت نظارت دشمنان کشور است و نمی‌توانیم افراد متخلف را تعقیب کنیم.» این سخنان نماینده سبزوار، تازه ترین اظهارنظر درباره تکلیف نهایی واتساپ و اینستاگرام است.

بهروز محبی در گفت‌وگو با رویداد 24 ابراز امیدواری کرده است که «ان‌شاءالله مردم به روبیکا اقبال نشان خواهند داد، چون امنیت کشور مطرح است. روبیکا از مرز ۱۵ میلیون نصب‌کننده هم عبور کرده و از طرفی، پلتفرم‌های ایتا و سروش را هم داریم. با این وجود، بستر گفتگو در شبکه‌های اجتماعی برای همگان مهیا است».

اما این سخنان نماینده سبزوار، در حالی است که در آخرین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران با هشدار نسبت به آسیب‌پذیری کسب‌وکارهای بزرگ به دلیل قطعی اینترنت گفته بود: معیشت حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور که محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می‌کنند، دچار خطر شده و ادامه این شرایط مهاجرت نخبگان و استارتاپ ها را افزایش و سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

به گفته او بر اساس سهم حوزه آی تی در جی دی پی کشور، هر ساعت قطعی اینترنت یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به اقتصاد ضرر وارد می کند و فیلترینگ نیز، استفاده از وی پی ان را ۳۰ درصدی افزایش داده است.

اگرچه در همان جلسه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت که دولت بسته‌های حمایتی از فعالان اقتصادی تهیه کرده که در صورت تأیید از سوی مراجع ذی صلاح اجرایی خواهد شد، اما به نظر می رسد زیان کسب و کارهای اینترنتی و دانش بنیان و در مجموع آسیب های وارد شده به اقتصاد کشور با ادامه این وضع بیش از این هاست. چه آنکه بر اساس اعلام وب سایت نت بلاکس، هر روز قطعی اینترنت، هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران زیان وارد می کند. بنابراین می توان گفت که زیان تنها 11 روز قطعی اینترنت در ایران برابر با کل درآمد نفتی ایران در سال گذشته است.

تنها در مورد اینستاگرام، «پادرو» بازار سالانه آن را ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. طبق این آمار فقط فروشگاه‌های اینستاگرامی روزانه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان به تبع قطعی اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام زیان می‌دهند. رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی هم گفته بود: طبق اعلام دبیر شورای فضای مجازی بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در حوزه فروش و تبلیغات فقط در فضای اینستاگرام فعال هستند. به گفته او، درآمد 10 میلیون نفر وابسته به شبکه های مجازی است و با قطعی و فیلترینگ آنها معیشت این افراد به خطر افتاده است. همه این ها در شرایطی است که رشد اقتصادی ایران در یک دهه گذشته، صفر بوده و ناگفته پیداست که از بین بردن مشاغل ایجاد شده در این شرایط اوضاع را تا چه اندازه وخیم خواهد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه