رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق تبریز در نشست با مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی

بخشودگی جرایم مالیاتی خواسته‌ اصلی واحدهای صنعتی و تولیدی است

رئیس اتاق تبریز معتقد است: به جای برخی سخت‌گیری و تنگ‌نظری‌ها باید به فکر توسعه واحدهای تولیدی باشیم چرا که به دنبال آن، می‌توان انتظار افزایش درآمدهای مالیاتی از آن‌ها داشت.

03 آبان 1401
کد خبر : 44274
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رییس اتاق تبریز، بخشودگی جرایم و بهره‌مندی از فرصت‌های معافیت مالیاتی را از خواسته‌های اصلی واحدهای صنعتی و تولیدی دانست.

یونس ژائله در نشست فعالان واحدهای صنعتی و تولیدی استان آذربایجان شرقی با مدیرکل و معاونان امور مالیاتی این استان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی واحدهای تولیدی مربوط به امور مالیاتی است، گفت: تصویب موضوع افزایش‌های مالیاتی سبب ایجاد وظیفه‌ای مضاعف بر دوش واحدهای تولیدی شده است.

او با بیان اینکه سرمایه‌گذارانی که در شهرک های صنعتی اقدام به سرمایه گذاری می کنند باید از معافیت های مالیاتی بهره‌مند شوند، گفت: میزان رد دفاتر در استان آذربایجان شرقی زیاد بوده و از این حیث جزو استان‌های رده آخر کشور هستیم که سازمان امور مالیاتی استان باید راهنمایی لازم برای افزایش میزان قبولی دفاتر را به واحد تولیدی ارائه کند.

ژائله با تاکید بر لزوم افزایش سواد و مهارت واحدهای مالی شرکت های تولیدی و صنعتی گفت: اینکه نتوانیم دفاتر مالی را آنطور که باید و شاید در اختیار اداره مالیات قرار دهیم، نقص بزرگی برای واحدهای تولیدی به شمار می‌رود که در این زمینه باید نسبت به تربیت افراد بامهارت و باسواد در حوزه مالی اقدام شود.

او ادامه داد: شکایت از افرادی که دفاتر را بدون دلیل رد می کنند، باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در صورت عدم شکایت از این افراد، پیگیری‌های لازم شکل نخواهد گرفت.

رییس اتاق تبریز عدم قبولی هزینه بعد از قبولی دفاتر را از دیگر مشکلات دانسته و گفت: به جای برخی سخت گیری و تنگ‌نظری‌ها باید به فکر توسعه واحدهای تولیدی باشیم چرا که به دنبال آن، می‌توان انتظار افزایش درآمدهای مالیاتی از آن‌ها داشت.

او، مشکلات موجود را سبب فراری دادن سرمایه گذار از استان عنوان کرده و گفت: استان ما از تمامی معافیت هایی که برای واحدهای تولیدی و شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است، محروم بوده و متاسفانه از این فرصت قانونی استفاده نمی شود. از امتیازاتی که دولت به بخش های صادراتی داده است، باید به درستی بهره مند شد.

ژائله همچنین خواستار بخشودگی جرایم مالیاتی شده و گفت: واحدهای تولیدی در شرایط کنونی اقدام به افزایش اشتغال و میزان تولید کشور می کنند که قبول بخشودگی جرایم مالیاتی در این شرایط برای این واحدها می تواند کارساز باشد.

رییس اتاق تبریز با بیان اینکه هم اکنون نیازمند روحیه ای جدید در فضای کسب و کار استان هستیم، گفت: سازمان امور مالیاتی می تواند نویدبخش اخباری خوش برای حوزه تولید باشد.

عیسی اورج زاده، مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به دغدغه واحدهای تولیدی در موضوع تراکنش های بانکی گفت: این موضوع نباید به دغدغه ای برای این واحدها تبدیل شود چرا که این تراکنش ها اگر در دفاتر قید شود، سازمان امور مالیاتی حق دخالت و مطالبه مالیات را نخواهد داشت.

او با اشاره به راه اندازی کامل سامانه مودیان طی چند ماه آینده به منظور تحقق موضوع هوشمندسازی مالیاتی، گفت: به خاطر عدم وارد شدن فشار مالیاتی بر مؤدیان، اقدام به تشکیل کارگروه فرار مالیاتی شده است که در این مدت نزدیک به ۹۴ هزار مؤدی برای اولین بار به عنوان مؤدی مالیاتی شناخته شده اند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی در خصوص برخی مشکلات واحدهای تولیدی در زمینه مالیات بر ارزش افزوده گفت: موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده را پیگیر خواهیم بود تا واحدها در این خصوص مشکلی نداشته باشند.

اورج زاده با اشاره به موضوع معافیت های مالیاتی شهرک آخولا نیز گفت: ابهاماتی در خصوص شهرک یا ناحیه بودن آخولا وجود دارد و چون معافیت مربوط به ناحیه و شهرک های صنعتی متفاوت است، باید در ابتدا شاهد حل این ابهام باشیم.

مسعود بنابیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری در استان از سال ۸۷ به بعد منفی بوده است، گفت: از سال ۹۵ به بعد آماری در خصوص تقسیم بندی درآمدهای مالیاتی استان نداریم تا متوجه میزان درآمدهای مالیاتی هر کدام از بخش های صنعت، معدن و غیره شویم.

او با بیان اینکه میزان کارت های بازرگانی غیربومی استان در آذربایجان شرقی زیر دو درصد است، گفت: این امر نشان از عدم رغبت سرمایه گذاران دیگر استان ها برای سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی دارد که علت آن را می توان فضای نامناسب ایجاد شده برای بخش خصوصی در استان دانست.

قاسم قویدل نیز در این جلسه گفت: بحث فاکتورهای خرید جزو مشکلات موجود در حوزه مالیاتی است چرا که تمامی خریدها بر اساس واقعیت صورت نگرفته و به عبارتی شفاف نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز همچنین بر لزوم توجه به موضوع فاکتور در مورد محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: موضوع بعدی نیز مربوط به کمیسیون های مالیاتی است که نباید شاهد جانبداری در این کمیسیون ها باشیم.

در این جلسه جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی استان آذربایجان شرقی به بیان دغدغه و نکات نظر خود پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه