روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پرهام رضایی در جلسه هم‌اندیشی حضور در نمایشگاه‌های غذایی عمان و دبی

از نمایشگاه‌های عمان و دبی برای توسعه بازار محصولات استفاده می‌کنیم

رئیس اتاق کرج با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های اگروفود عمان و گلفود دوبی، گفت: عرضه محصولات و ظرفیت‌های کشور در این نمایشگاه‌ها اهمیت بالایی دارد و به فرصت خوبی برای توسعه بازار فروش تولیدات ایرانی است.

07 آبان 1401
کد خبر : 44331
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرج با اشاره به اینکه عمان از کشورهایی با ظرفیت بالا برای پیشبرد مراودات تجاری با ایران است؛ اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این فرصت به‌خوبی استفاده کنیم، گفت: در حال حاضر برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در عمان نقش پررنگی دارد و در حال رقابت با دبی است، به همین منظور، ما به دنبال معرفی ظرفیت‌ها و محصولات صادراتی البرز در این نمایشگاه‌ها هستیم.

پرهام رضایی در جلسه هم‌اندیشی برای هماهنگی و نحوه حضور در نمایشگاه‌های اگروفود عمان و گلفود دبی، افزود: به‌زودی نمایشگاه اگروفود در عمان برگزار می‌شود و تلاش اتاق کرج این است که پاویون ویژه استان البرز در این نمایشگاه دایر شود و در این راستا با کاهش هزینه‌های حضور در چنین نمایشگاه‌هایی فرصت مشارکت شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط را افزایش می‌دهیم.

وی با اشاره به اهمیت عرضه کالاهای البرزی و بازاریابی از طریق حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور ازجمله عمان که بازدیدکنندگان مختلفی دارند، گفت: این مهم فرصت خوبی برای توسعه بازار فروش تولیدات ایرانی ازجمله البرز است.

رضایی با این توضیح که از حدود بیش از ۴ هزار واحد تولیدی مستقر در البرز نیمی از این مجموعه‌ها در شهرک اشتهارد مستقر است، افزود: توانمندی البرز در صنایع غذایی و تولید محصولات کشاورزی نظیر سبزی و صیفی ازجمله ظرفیت‌های این استان است، بیش از ۸۰ درصد نیاز دارویی کشور و در کنار آن تولید تجهیزات پزشکی از دیگر پتانسیل‌های البرز است.

وی تصریح کرد: در زمینه فعالیت کارخانه‌های محصولات آرایشی، بهداشتی و انواع شوینده‌ها نیز واحدهای صنعتی مطرحی در البرز فعال است، در تولید قطعات خودرو نیز البرز شرکت‌های بزرگی دارد و یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این استان وجود بیش از ۱۶۰ برند ملی است که صادرات خوبی به دیگر کشورها ازجمله قاره آفریقا دارند، میز ماکارونی و سبزی و صیفی نیز در البرز فعال است و تمامی این موارد به ما در توسعه صادرات کمک می‌کند.

رئیس اتاق کرج بیان کرد: ارتباط با فعالان اقتصادی عمان، بازاریابی در این کشور، برندسازی و ثبت شرکت در آنجا، نحوه پیشبرد مراودات مالی با تجار آن کشور و در برخی موارد استفاده از عمان به‌عنوان کشور سوم به‌منظور بسط روابط با دیگر نقاط دنیا ازجمله اهدافی است که به دنبال تحقق آن هستیم.

در بخش دیگری از این نشست محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان نیز گفت: هدف از برگزاری این جلسه ترسیم تصویر شفاف از عمان به‌منظور آشنایی فعالان اقتصادی ایران با توانمندی‌ها، زیرساخت‌ها و تسهیلات ایجاد شده در آنجا است تا با برنامه به کشور مقصد سفر کنند.

وی افزود: عمان کشوری با جمعیت ۴.۵ میلیون نفر است که ۴۰ درصد از ساکنان آن را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهد و تورم ۱.۵ درصدی را در سال ۲۰۲۱ تجربه کرد، این کشور دارای سومین پول قدرتمند دنیا است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان عنوان کرد: دولت عمان نه‌تنها در دوران دفاع مقدس بلکه در روزهای سخت تحریمی و مذاکرات برجام در کنار کشورمان حضور داشت.

وی با بیان اینکه بنادر مجهز، مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی با زیرساخت‌های مناسب ازجمله ظرفیت‌های عمان است، گفت: بررسی حجم کل مراودات اقتصادی میان این ایران و عمان تا قبل از سال ۹۲ نشان می‌دهد که این میزان ۱۷۰ تا ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

ضرابی ادامه داد: در سال ۹۴ اتاق مشترک ایران و عمان و اتاق بازرگانی این کشور تفاهم‌نامه‌هایی را به امضاء رساندند که در راستای آن اولین خط کشتیرانی میان بندرعباس و بندر صحار راه‌اندازی شد و این بندر مخصوص ورود کالاهای ایرانی است، اکنون تعداد این خطوط به ۴ مورد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خطوط هوایی مناسب میان ایران و عمان برقرار است، افزود: در حال حاضر میان کیش، بندرعباس، لار، چابهار، تهران، مشهد و یا رشت در ایران با مسقط در عمان خط مستقیم هوایی فعال است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان توضیح داد: خارجی‌ها ازجمله فعالان اقتصادی ایران برای ثبت شرکت در عمان با ۱۰۰ درصد سهام می‌توانند این کار را انجام داده و مجوز کار دریافت کنند.

وی با این توضیح که سال گذشته رکوردی در میزان روابط اقتصادی میان ایران و عمان ثبت شد به‌گونه‌ای که رقم صادرات ما به این کشور به ۷۱۶ میلیون دلار رسید و این میزان در ۶ ماهه نخست امسال برابر ۵۴۱ میلیون دلار ثبت شد که ۲۷۷ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل بوده است.

ضرابی در ادامه گفت: در حال حاضر واردات کشور عمان ۳۱ میلیارد دلار است که سهم ما از این مهم ۲.۴ درصد بوده است و امیدواریم تا پایان سال جاری به رقم ۳.۶ درصد برسد.

وی توضیح داد: در ۳۱ قلم اول واردات عمان که عمده آن مواد غذایی، میوه و محصولات کشاورزی است، صادرکنندگان البرزی سهم بالایی در واردات ۴۵ میلیون دلاری میوه و سبزیجات به این کشور دارند، در حوزه مواد پلاستیکی و تجهیزات پزشکی نیز در بخش صادرات به این کشور جایگاه خوبی داریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان عنوان کرد: به دنبال عارضه‌یابی و تسهیل نقل و انتقالات مالی به کشور عمان هستیم.

وی با بیان اینکه در کشور عمان نمایشگاه‌های تخصصی زیادی برگزار می‌شود، گفت: یکی از این نمایشگاه‌ها اگروفود است، در آنجا در رقابت با سایر تولیدکنندگان در کنار سنجش رقابت‌پذیری جایگاه بازار خود را به دست می‌آوریم و عمانی‌ها باید کشور ما را بیشتر بشناسند.

ضرابی در ادامه در خصوص صادرات محصولات ایرانی از مبدأ عمان به دیگر کشورها نیز تشریح کرد: عمان با ۱۶ کشور عربی-آفریقایی، آمریکا، سنگاپور و ۴ کشور اروپایی قرارداد FTA دارد و اگر کالای ایرانی از طریق عمان به آن کشورها صادر شود، تعرفه گمرکی آن صفر می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه