شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

اتاق ایران آنلاین از دستاوردهای شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران-روسیه گزارش می‌دهد

تهران-مسکو بر سکوی جهش همکاری‌های اقتصادی

در شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و روسیه که بعد از یک وقفه سه ساله به دلیل شیوع کرونا در مسکو برگزار شد، روابط یک سال آینده ایران-روسیه ریل‌گذاری شد.

13 آبان 1401
کد خبر : 44447
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و روسیه که بعد از یک وقفه سه ساله به دلیل شیوع کرونا در مسکو برگزار شد، فتح بابی برای اوجگیری همکاری های ایرانی-روسی بود.

جواد اوجی وزیر نفت و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و روسیه در این سفر که بیش از 50 نفر از کارشناسان و مدیران ایرانی و بیش از 150 نفر از بخش های دولتی و خصوصی روسیه حضور داشتند، ضمن پیگیری قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری، چهار تفاهم‌نامه با طرف روسی به امضا رساند.

اگرچه تیرماه امسال تفاهمنامه ای 40 میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری شرکت های روسی در ایران امضا شده بود اما اوجی سفر هفته قبل خود به مسکو را علاوه بر حضور در کمیسیون مشترک اقتصادی برای امضای پروتکل نهایی این تفاهمنامه به انجام رساند.  

آن‌طور که او در حاشیه نشست هیات دولت به خبرنگاران گفته است این تفاهمنامه با شرکت‌های بزرگ روسی در بخش‌های گوناگون همچون احداث خط لوله صادرات گاز به کشورهای همسایه، داد و ستد پایاپای نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی بسته شده است.

به گفته او بیش از ۴ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های بزرگ روسی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران نیز اجرایی شده است. اوجی این را هم گفت که : «بحث سواپ فراورده‌های نفتی را شروع کردیم و در حوزه سواپ گازی هم کارهای خوبی انجام شد و در زمینه کریدور رشت- آستارا و اینچه برون توافقات خوبی انجام شد.» اشاره اوجی در واقع به امضای تفاهمنامه های اخذ وام برای برقی سازی پروژه خط ریلی اینچه برون-گرمسار، همکاری در حوزه سلامت و همکاری برای اجرای پروژه های EPC خطوط لوله انتقال فرآورده با طرف روسی است.

اما از دستاوردهای دیگر شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-روسیه برقراری همکاری های بانکی و پذیرش متقابل نظام استاندارد دو کشور برای تبادل محصولات کشاورزی است.

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه درباره جزییات بیشتر همکاری های بانکی دو کشور به ایرنا گفت: هفته گذشته کارگروه ایران در روسیه در مسکو تشکیل جلسه داد و به سمت هم پیمان‌های پولی، فعال کردن کارت میرو شتاب و فعال کردن ارزهای محلی ، ریال و روبل در تجارت و بحث مربوط به فعال کردن سوئیفت‌های خودمان پیش می رویم.

او بزرگترین دستاورد شانزدهمین کمیسیون مشترک را ریل گذاری روابط ایران و روسیه برای یکسال آینده برشمرد و گفت: کمیسیون مشترک بعدی در ایران برگزار خواهد شد و کمیسیون‌های مشترک سالیانه می‌تواند نشاطی در روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف ایجاد کند.

جلالی در مورد همکاری های گمرکی میان ایران و روسیه هم توضیح داد: در حوزه مربوط به گمرک توافقات خوبی انجام می‌شود و فعال کردن کریدور سبز کارهای بزرگی است که گمرک‌ها انجام میدهند اینکه ما بتونیم رابطه‌ها و معیارهای گمرکی خودمان را با هم تطبیق بدهیم. همچنین در کنار آن هم نهایی کردن توافق نامه تجارت آزاد یعنی پیوستن ایران به اوراسیا که این هم تا آخر سال ۲۰۲۰ نهایی شده و به پارلمان های عضو اتحادیه اوراسیا و مجلس شورای اسلامی برای تصویب برود.

دستیابی به توافقنامه تجارت آزاد با اورسیا موضوعی است که الکساندر نوواک معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در حاشیه برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک به آن اشاره کرده است: ما برای برداشتن موانع مرزی با کشورهای ثالث، گفتگو و برای برطرف کردن همه موانع کنونی در راه گسترش روابط بازرگانی دوجانبه و دستیابی به توافقنامه ای درباره ایجاد منطقه آزاد بازرگانی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک، توافق کرده ایم.

به گفته نوواک گردش بازرگانی میان روسیه و ایران در هشت ماه گذشته سال جاری با ۳۶.۴ درصد افزایش به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و با توجه به افزایش این رقم با سرعت بی سابقه، او بر این باور است که این رقم به زودی به چهار میلیارد دلار برسد. 

علاوه بر این ها به گفته کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، در حوزه مربوط به بهداشت و درمان، دارو و تجهیزات پزشکی، آی تی و آی سی تی، صنعت، معدن و کشاورزی، لبنیات، حوزه کیف و کفش، لباس و چرم، مصالح ساختمانی و ... همکاری های ایران و روسیه افزایش خواهد یافت.

موضوعات :
در همین رابطه