رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

عضو هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت در گفت‌وگو با « اتاق ایران آنلاین»

توجه به کیفیت یک مسئولیت همگانی است

نسرین وفایی، عضو هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران می‌گوید: کیفیت تابع عوامل زیادی است؛ باید فضایی هوشمندانه و فرهنگ پویای بهبود کیفیت در کل کشور ایجاد شود.

19 آبان 1401
کد خبر : 44505
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران درباره روز ملی کیفیت می‌گوید: کیفیت یک مسئولیت همگانی است که اگر تمامی فاکتورهای مؤثر در هر کاری را به‌صورت نظام‌مند با مسئولیت و دلسوزی انجام گیرد با بی کیفیتی مواجه نمی‌شویم.

 نسرین وفایی، در گفت‌وگو با « اتاق ایران آنلاین» می‌افزاید: در هر جا کیفیت پایینی مشاهده می‌شود، نشانگرآن است که نقشی به‌صورت کامل ایفا نشده یا مسئولیتی به‌صورت کامل اجرایی نشده است، در واقع باکیفیت بودن یک نقش ملی است و از رفتار شروع می‌شود و تأثیر آن هم در زندگی شخصی و هم در سطح مدیریت سازمان‌ها و کیفیت محصولات و خدمات داخلی و ملی نمود می‌یابد.

عضو هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران تصریح می‌کند: در شرایط بحرانی که کشور ما طی سال‌های گذشته با آن مواجه بوده، که بیش از هر موضوعی تحت‌الشعاع قرار گرفته، کیفیت محصولات و خدمات بوده است. کیفیت موضوعی است که تا قبل از این شرایط نیز وضعیت مناسبی نداشت. اینکه علتان و دلیل شکننده بودن این موضوع چیست؛ مواردی است که به تحقیق و بررسی بیشتری نیاز دارد

او تاکید می‌کند: نمی‌توان قضاوت کرد که در این رابطه اقدامی انجام نمی‌گیرد، چراکه در سطوح ملی و سازمانی شاهد هستیم دغدغهٔ کیفیت وجود دارد و در صنایع و خدمات مختلف نیز شاهد ارائه طرح‌هایی در راستای بهبود و ارتقای کیفیت هستیم، به‌عنوان نمونه در صنعت خودروسازی از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی، شرکت‌های بازرسی شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز، دانشگاه‌ها و مراکز علمی شاهد هستیم که طرح‌های ارتقاء کیفیت خودرو و قطعات ارائه می‌شود ولی تاثیر آن در کیفیت محصولات و خدمات و حتی زندگی افراد نمایان نیست.

وفایی معتقد است: اگر زیرساخت مناسبی وجود نداشته باشد هر مقدار روی بهبودی ظواهر کلیشه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم بازهم نتیجهٔ لازم حاصل نمی‌شود. درواقع شاید از ابتدا در حوزهٔ خدمات و تولید با مفهوم کیفیت و یا ایجاد زیرساخت‌های لازم برایان به شکل جدی برخورد نشده و در حال حاضر نیز باید حرکت در مسیر بهبود و توسعه را هرچند آرام و پیوسته، ادامه داد.

به‌گفته وفایی از آنجا که کیفیت تابع عوامل بسیار زیادی است، لازم به ایجاد فضایی هوشمندانه و فرهنگ پویای بهبود کیفیت در کل کشور و همچنین نیازمند همت ملی است که باید هر وظیفه و مسئولیتی در جایگاه خود با کیفیت و به‌درستی اجرایی شود.

موضوعات :
در همین رابطه