رادیو مجازی اتاق ایران - 11 شهریور 1403

امضای اولین قرارداد نفتی بر مبنای مدل‌های جدید

اولین قرارداد مدل جدید نفتی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.

13 مهر 1395
کد خبر : 4452
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم امضای HOA بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا در وزارت نفت با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت غلامحسین نوذری، رییس هیات مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرای فرمان امام (ره) میان غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و ناجی سعدونی، مدیر عامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا برگزار شد . 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین قرارداد جدید نفتی با مدل IPC با محوریت توسعه میدان مشترک یاران، مارون و کوپال به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار به امضا رسید. 

 علی کاردر، مدیر عامل شرکت نفت ایران در این مراسم گفت:« این قرارداد شامل ۴ تا میدان و ۵ تا مخزن است. فرصتی فراهم شده که کشور برای اولین بار از ۸ شرکتی که مورد تایید وزارت نفت قرار گرفتند، به مدل E&P کار کنند. این اولین قرارداد حوزه بالا دستی و امیدواریم توانایی خود را در این جا نشان دهیم.»

وی افزود:« تمرکز ما در این است که ضریب بازیافت و برداشت را افزایش دهیم. در حال حاضر  تولید روزانه این ۴ میدان  یاران، کوپال و مارون ۱۸۵ هزار بشکه در روز است و برنامه داریم که حداقل به ۲۶۰ هزار بشکه در روز برسانیم.»

کاردر ادامه داد:« در حال حاضر بازیافت از میدان یاران حدود ۱۰ درصد، بنگستان میدان مارون ۹.۳ درصد، کوپال حدود ۱۳ درصد و کوپال مخرن آسماری ۱۸ درصد است.»

وی افزود:« سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه این میادین ۲.۲ میلیارد دلار است. حداقل ۲۰ سال قرارداد را در نظر بگیریم، درآمد این قرارداد ۲۷ میلیارد دلار است.»

در ادامه رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این مراسم گفت:« یاران شمالی اولین میدانی است که به شرکت نفت و گار پرشیا واگذار شده است. در حالی که در این میدان ۱۴۲ شرکت کار می کنند که تنها ۳ شرکت خارجی هستند. برای کشوری که ۱۰۰ سا نفت دارد خوب نیست که از خارجی ها استفاده کنیم. ما نباید در ایران با شرکت ها خارجی رقابت کنیم بلکه باید در خارج با آن ها رقابت کنیم.»

 محمد مخبر افزود:«وزیر نفت می تواند شرایط را برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های داخلی فراهم کند. با امضای قرارداد می توانیم علاوهن بر اشتغال زایی، فرهنگ را توسعه دهیم.»

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این نشست، از شرکت ها خصوصی دعوت یه همکاری کرد.

در همین رابطه