رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

گزارش اتاق ایران آنلاین از وضعیت بازار سرمایه

نوسان‌گیران بورس مشغول کارند

در معاملات امروز بازار سرمایه، با افزایش عرضه سهام که عمدتاً ناشی از فروش کوتاه‌مدتی‌ها و نوسان‌گیران بود، روند صعودی بورس با وقفه مواجه شده و آخرین قیمت معاملات اغلب نمادهای بورسی به کمتر از قیمت پایانی آنها رسید.

17 آبان 1401
کد خبر : 44524
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در جریان تغییر روند بازار سرمایه در روزهای اخیر، شاخص کل بورس توانست از محدوده یک میلیون و 250 هزار واحد تا حوالی یک میلیون 410 هزار واحد رشد کند. این رشد در هفته گذشته مرهون حمایت از نمادهای شاخص ساز بود؛ اما در هفته جاری اوضاع به نفع کلیت بازار تغییر کرد و حتی در جلسه معاملاتی دیروز به سبزپوش شدن اغلب نمادهای بورسی منجر شد.

امروز اما، در شرایطی که فعالان بازار امیدوار به تغییر کلی روند بازار سرمایه و استمرار حمایت‌های سازمان بورس بودند، روند بازار بار دیگر به زیان اکثریت نمادها تغییر کرد و حتی معاملاتی برخی از آنها را با وجود قیمت پایانی مثبت، به دامنه منفی کشاند.

سیو سود سهامداران کوتاه‌مدتی و نوسان‌گیر، اصلی‌ترین عاملی بود که در جلسه معاملاتی امروز بازار سرمایه به افزایش عرضه و عقب‌نشینی قیمت‌ها منجر شد؛ اما شاخص کل حتی با این اتفاق نیز توانست سبزپوشی خود را حفظ کند و مثبت بماند.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس در نیم ساعت ابتدای جلسه معاملاتی 23 هزار و 504 واحد رشد کرد و از یک میلیون و 413 هزار واحد گذشت؛ اما بخش قابل‌توجهی از این رشد، به‌واسطه عرضه صف‌های خرید بازار بود و بعدازآن به‌تدریج از ارتفاع شاخص کل کاسته شد تا اینکه در پایان معاملات، رشد شاخص کل از 18 هزار واحد نیز کمتر شد و روی یک میلیون و 407 هزار و 740 واحد ایستاد.

در حقیقت، سرنوشت امروز بورس را سهامداران کوتاه‌مدتی و نوسان‌گیران رقم زدند و اکنون این سؤال مطرح است که آیا تغییر روند امروز بازار سرمایه که باعث شد آخرین قیمت اغلب نمادهای بورسی پایین‌تر از قیمت پایانی آنها باشد، به معنای اتمام دوره رشد حمایتی بورس است یا با دست‌به‌دست شدن سهام می‌توان به تداوم روند صعودی آن امیدوار بود؟

پاسخ این سؤال با توجه به دغدغه‌های انبوه بازار سرمایه از جمله ابهام در احیای برجام و شرایط سیاسی، وضعیت ناآرامی‌های داخلی، شایعات مربوط به افزایش قیمت گاز در دولت، نرخ دلار، نزدیک شدن انتشار لایحه بودجه 1402 و ... کار آسانی نیست؛ اما به نظر تحلیلگران اگر قرار به تغییر روند بازار باشد، سهامداران باید روی باند حمایتی یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد متمرکز شوند و امیدوار باشند که پای شاخص کل بورس به کمتر از این رقم نرسید.

در معاملات امروز بازار سرمایه، نمادهای کچاد، تاپیکو، شتران، پارسان، وغدیر، وصندوق و فملی بیشترین تأثیر را در شاخص بورس داشتند.

در همین رابطه