رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست با نمایندگان منتخب کرمان در مجلس

ریل اقتصاد استان کرمان باید تعویض شود

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: به‌واسطه وابستگی اقتصاد کرمان به منابع تجدید ناپذیر، باید تمهیداتی برای تغییر ریل اقتصاد استان اندیشیده شود و سهم تکنولوژی و تولید کرمان افزایش یابد.

20 فروردین 1403
کد خبر : 44547
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با اشاره به تجدیدپذیر نبودن منابع استان کرمان به‌ویژه معادن، گفت: باید ریل اقتصاد استان تعویض شود تا اگر روزی منابع معدنی و محصولات کشاورزی بسیار کم بود، بتوان با تولید محصولات حاصل از تکنولوژی استان را اداره کرد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست هیات نمایندگان اتاق کرمان با جمعی از نمایندگان منتخب مردم استان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افزود: از نمایندگان منتخب مردم که آمادگی قوی خود را برای پیگیری مسائل اقتصادی اعلام و عزم خود را برای تأثیرگذاری جزم کرده‌اند، درخواست می‌شود که در تعویض این ریل اقتصادی کمک کنند.

وی ادامه داد: اتاق کرمان به‌عنوان مشاور سه قوه، پشتوانه علمی و کارشناسی و همچنین تعامل خوبی با دولت، دانشگاه و نمایندگان مجلس دارد و در اتاق نیز مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی و اندیشکده‌های آب و انرژی در حوزه‌های مختلف فعال هستند.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: پایش فضای کسب‌وکار استان در 28 شاخص انجام می‌شود و همچنین با تسلط به قوانین و مقررات حوزه‌های اقتصادی مصوبات شورای گفت‌وگو از کیفیت و پختگی بالایی برخوردار است.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به نام‌گذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت: عزم کشور و دولت برای جهش اقتصادی کشور است و امیدواریم دوره جدید فعالیت مجلس شورای اسلامی موجب تحول اساسی در استان باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری دومین همایش کرمان آیدکس از 24 الی 27 اردیبهشت‌ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در این همایش ظرفیت‌ها و نیازهای استان در توسعه زیرساخت‌ها و همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی می‌شوند و مدیران ارشد اقتصادی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی و اصحاب رسانه ملی و استانی حضور خواهند داشت.

طبیب زاده تصریح کرد: در این همایش 20 پنل تخصصی در حوزه‌های مختلف اقتصادی برگزار می‌شود و مشخصات و توضیحات هر پروژه با جزئیات مشخص است.

تعریف پروژه‌های ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط در همایش کرمان آیدکس

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و امور زیربنایی اتاق کرمان، گفت: استان در زیرساخت‌هایی مانند حمل‌ونقل و انرژی با مشکلات جدی روبروست و یکی از اهداف این همایش در نظر گرفتن افق 25 ساله برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های استان است تا در آنها سرمایه‌گذاری‌ها انجام شود.

علی نقوی، با بیان اینکه سند توسعه زیرساخت‌های استان تهیه شده است، تصریح کرد: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری کرمان شناسایی شده و ضمن ارزیابی برگزاری اولین همایش کرمان آیدکس در سال 1401، کیفیت پنل‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، سعی خواهیم کرد در همایش امسال شکل و کیفیت گفت‌وگوها متفاوت باشد و برای برگزاری پنل‌ها پیش جلساتی را خواهیم داشت تا به کیفیت آنها افزوده شود.

وی ادامه داد: در زمینه معرفی پروژه‌ها، یکسری پروژه را به‌عنوان پیشران اقتصادی کشور و یکسری پروژه را ویژه صنایع کوچک و متوسط تعریف کرده‌ایم تا نقش این بنگاه‌ها در توسعه اقتصادی استان افزایش یابد.

نقوی، تصریح کرد: از نمایندگان منتخب مردم در مجلس درخواست می‌شود در صورت آشنایی با سرمایه‌گذارانی، این همایش را به آنها معرفی کنید.

بهبود فضای کسب‌وکار لازمه رشد سرمایه‌گذاری

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان در ادامه این نشست بیان کرد: اتاق کرمان، مسائل و مشکلات اقتصاد و راه‌حل آنها را نیز می‌داند اما قدرت تصمیم‌گیری و اجرایی ندارد.

عباس جبالبارزی افزود: پیشنهاد می‌شود در سطح استان توافق‌نامه‌ای بین نمایندگان مجلس، اتاق بازرگانی و استانداری منعقد و بر اساس آن وظایف و مسئولیت‌های هر بخش مشخص شود و قابل‌اندازه‌گیری باشند تا بتوان کاری را پیش برد.

وی با اشاره به اینکه نرخ سرمایه‌گذاری در کشور منفی است، ادامه داد: بر اساس شعار سال اگر قرار است بخش خصوصی در تولید مشارکت داشته باشد باید فضای کسب‌وکار مناسبی فراهم تا سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری ترغیب شود.

غرامت بیمه محصولات کشاورزی استان پرداخت نشده است

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت: در سال 1401 خسارت سرمازدگی بسیاری به کشاورزی استان وارد شد اما تاکنون غرامت‌های بیمه‌نامه‌های محصولات کشاورزی به باغداران پرداخت نشده است.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی افزود: با پیگیری‌های بسیار در روزهای پایانی سال گذشته غرامت‌های بیمه محصولات کشاورزی در کشور پرداخت شده اما سهم استان کرمان که 800 میلیارد تومان بوده پرداخت نشده است.

وی در بخش دیگری ادامه داد: حواله کود شیمیایی اوره در استان صادر شده اما شرکت مربوط به توزیع آن می‌گوید انبار خالی است و کودی وجود ندارد درحالی‌که در سایر استان‌ها این کود موجود است.

ترابی موسوی، ضمن انتقاد از این روند توزیع کود تأکید کرد: تمامی مراحل رسیدگی به درختان باید به‌موقع انجام شود، مگر می‌شود به درخت بگوییم یک ماه صبر کند تا کود بیاید.

افزایش صادرات در گرو تسهیل تعهدات ارزی

در ادامه این نشست رئیس انجمن پسته ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان گفت: مسائل مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان به‌ویژه صادرکنندگان پسته، اقتصاد و صادرات استان را با خطر جدی روبرو کرده و میزان صادرات سالم 10 درصد است.

محمد صالحی افزود: برگزاری نشست با رئیس‌کل بانک مرکزی برای تسهیل شرایط تعهدات ارزی طی سال‌های گذشته برگزار شده اما نتیجه چندانی نداشته، بنابراین پیشنهاد می‌شود این موضوع از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

وی میزان محصول پسته امسال را مناسب عنوان کرد و گفت: اگر شرایط صادرات قانونی پسته تسهیل نشود با افت 40 تا 50 درصدی قیمت این محصول روبرو خواهیم شد که این خطر بسیار بزرگی است.

ارتقای فراکسیون گردشگری مجلس به کمیسیون گردشگری

نایب‌رئیس اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: اجرای طرح توسعه گردشگری کرمان 1404 توسط اتاق کرمان و همکاری برخی مجموعه‌های مرتبط آغاز شده و قرار است در این برنامه رویداد محور به معرفی بیشتر کرمان و جاذبه‌های آن بپردازیم.

محمدرضا بهرامی تصریح کرد: از 27 اثر ثبت یونسکو در ایران 10 اثر در استان کرمان وجود دارد اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بزرگ برای رونق و ارتقا گردشگری استان استفاده کنیم.

وی پیشنهاد تبدیل فراکسیون گردشگری مجلس را به کمیسیون گردشگری مطرح کرد و ادامه داد: در حوزه گردشگری با کمترین سرمایه‌گذاری می‌توان اشتغال ایجاد کرد و اگر گردشگر وارد استان شود ارزآوری بیشتری نیز تحقق می‌یابد.

تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه به تولید آسیب می‌زنند

رئیس کمیسیون صنعت اتاق کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در برخی حوزه‌های مدیریت و تصمیم‌گیری کشور چالش‌هایی وجود دارد، گفت: صنایع و بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشترین تأثیرگذاری را از این تصمیم‌گیری‌ها می‌پذیرند و ضرر هنگفتی را متحمل می‌شوند.

حامد بدرآبادی افزود: سال گذشته بخشنامه‌های خلق‌الساعه و ناگهانی آسیب بسیاری به اقتصاد و تولید وارد کرد که به نظر می‌رسد برای اعمال برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها خردمندانه تصمیم‌گیری نشده است.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد مدیران این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه در دولت کمتر با آسیب‌ها و خسارت‌های تصمیم‌ها روبرو می‌شوند و به‌نوعی برای آنها مصونیت ایجاد شده درحالی‌که باید پاسخگوی تصمیم اشتباه خود باشند و نمایندگان مجلس می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

وفاق و همدلی به توسعه استان منجر می‌شود

رئیس کمیسیون معدن اتاق کرمان نیز در این نشست تأکید کرد: وفاق و همدلی می‌تواند به پیشبرد اهداف استان کمک کند زیرا بارها از دودستگی‌ها ضربه خورده‌ایم.

حجت نوقی، با بیان اینکه اتاق کرمان همواره همراه نمایندگان مجلس برای پیشبرد اهداف اقتصادی استان تلاش می‌کند، افزود: امیدواریم نمایندگان استان در مجلس یک‌صدا عمل کنند و برای همه بخش‌ها برنامه و هدف مشخص شود.

در ادامه این نشست نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی به بیان برخی مسائل در حوزه‌های مختلف اقتصادی پرداختند.

شهباز حسن‌پور، نماینده منتخب مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی رفع 90 درصد مسائل استان را توسط بخش خصوصی امکان‌پذیر دانست و تصریح کرد: همه بخش‌ها و مجموعه‌های استان باید در همایش کرمان آیدکس همکاری کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

محمد معتمدی زاده، نماینده منتخب مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل اصلی مردم در حال حاضر مسائل اقتصادی و بهبود شرایط را از ما مطالبه می‌کنند و باید در استان غنی کرمان وضعیت مردم و اقتصاد بهتر از شرایط فعلی باشد.

غلامرضا نویدی، نماینده منتخب مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست بیان کرد: برگزاری همایش کرمان آیدکس فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار است و همه شهرستان‌های استان باید برای تحقق این مهم تلاش کنند.

عبدالحسین همتی، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسائل ارزی فعالیت‌های معدنی و کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده و این موضوع موجب صادرات از مبادی غیررسمی می‌شود که باید برای حل این مسئله چاره‌اندیشی کرد.

منصور شکرالهی، نماینده مردم شهرستان‌های جنوب استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: اتاق‌های بازرگانی نقش پررنگ‌تری در دیپلماسی اقتصادی داشته باشند و به همفکری بیشتر صاحبان صنایع، معادن و تجارت کمک کنند.

بهنام سعیدی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز برگزاری همایش کرمان آیدکس را فرصتی بسیار مغتنم برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان عنوان کرد و گفت: حتماً پروژه‌ها و برنامه‌هایی مختص شهرستان‌ها در این همایش نیز در نظر گرفته شود.

موضوعات :
در همین رابطه