رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان یزد اعلام شد

برای 800 حلقه چاه کشاورزی یزد، نیروگاه خورشیدی خود تأمین احداث می‌شود

احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک برای 800 حلقه چاه در حوزه گلخانه‌ها و کشاورزی استان یزد، با مدل تأمین مالی در نظر گرفته شده، اجرا خواهد شد.

14 بهمن 1402
کد خبر : 44574
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مسئولان و فعالان حوزه کشاورزی و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی در هشتاد و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد به بررسی چالش‌های انرژی و زیرساخت‌های آب و برق در این حوزه پرداختند و سپس مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و موانع صادرات این نوع محصول مطرح شد.

عمده مشکل مطرح شده در این نشست دغدغه‌های کشاورزان در خصوص خاموشی چاه‌های کشاورزی و خسارات ناشی از عدم آبدهی به درختان و گیاهان، نداشتن پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان، لزوم نیازسنجی بازارهای صادراتی و مهم‌تر از آن کم‌آبی و کاهش برداشت از منابع آبی در حوزه کشاورزی و مشکلات ناشی از آن بود که توسط نمایندگان اتاق بازرگانی

در ادامه این نشست مهران فاطمی، استاندار یزد از فعالیت‌های دبیرخانه شورای گفت‌وگوی و اتاق یزد و همچنین از پیگیری‌های برجسته اعضای این دوره از اتاق که تلفیقی از جوانان و پیشکسوتان است، تقدیر کرد.

وی در ادامه به ساخت اولین مدرسه مهارتی اتاق یزد از محل مسئولیت‌های اجتماعی صنایع اشاره کرد و گفت: کلنگ احداث این پروژه به زمین خورده و تا ۱۸ ماه آینده ساخته شده و در اختیار مجموعه آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد.

استاندار یزد افزود: قطعاً آنچه از موانع و مشکلات مطرح شد را در ابعاد ملی آن در کشور پیگیری می‌کنیم؛ لذا شخصاً به‌طور مستقیم پیگیر حل موانع تسهیلاتی و رفع تعهدات ارزی هستیم، تاکنون نیز نمایندگان اتاق بازرگانی حضور فعال داشته و مذاکراتی با بانک مرکزی و بخش خصوصی صورت گرفته و الزامات مربوطه نیز از شخص معاون اول رئیس‌جمهوری پیگیری شده است و ایشان نکات را به وزرا مربوطه ارجاع دادند، البته برای اصلاح تعرفه و ارزش پایه گمرکی محصولات صادراتی جمع‌بندی لازم است.

فاطمی تصریح کرد: اینکه بیان می‌شود در استانی که کویری و خشک نباید به کشاورزی پرداخته شود گزاره غلطی است اعداد و ارقام نشان می‌دهد با مدیریت صحیحی و اصلاح الگوی کشت و بهره‌وری مردم در استان یزد به‌خوبی از آب موجود بهترین استفاده را خواهند برد و بهترین تولید را انجام خواهند داد؛ تنها بخشی که باید به‌صورت اساسی حمایت شود بخش کشاورزی است.

وی در پایان تأکید کرد: اگر کارخانه فولادی نباشد مشکلی ایجاد نخواهد شد اما در این شرایط اقلیمی اگر یزد همین مقدار اندک سطح فضای سبز موجود خود را از دست بدهد دیگر این منطقه محیط تعدیل و زیست پذیر نخواهد بود.

پهلوان پور، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق یزد در این نشست اظهار کرد: در حوزه صادرات در حوزه کشاورزی در برخی موارد دچار خود تحریمی هستیم. مثلاً در بعضی از مواردی که از مرکز به استان‌ها ابلاغ می‌شود، در استان‌ها، اجرا نمی‌شود.

وی افزود: این در حالی است که محصولات کشاورزی فاسدشدنی است و باید ملاحظات بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفت.

پهلوان پور تأکید کرد: مسئله رفع تعهد ارزی، صادرات کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است. مشکل در این زمینه، نرخ ارز است؛ نرخی که مشخص شده، رفع تعهد ارزی را چالش‌برانگیز کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق یزد ادامه داد: در حال حاضر ناچاریم رفع تعهد را از طریق صرافی‌ها انجام دهیم که این مسئله باعث افرایش قیمت تمام شده می‌شود و در نتیجه قادر نخواهیم بود با سایر کشورها رقابت کنیم. یکی از دلایلی که برخی از محصولات کشاورزی روی دست تولیدکننده می‌ماند، همین بالا رفتن هزینه‌ها به خاطر رفع تعهد است.

وی با اشاره به راه‌حل پیشنهادی در این خصوص گفت: راه‌حلش این مسئله، تک‌نرخی شدن قیمت ارز است. نوسانات ارز هم مسئله دیگری است که هزینه‌ها را افزایش و قدرت رقابت ما را کاهش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال قیمت فروش پسته آمریکا در بازارهای جهانی معادل قیمت تمام شده پسته در ایران است.

لطفی زاده مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور نیز در این نشست، یزد را از قطب‌های محصولات گلخانه‌ای کشور دانست و اظهار کرد: در سطح کلان نگاه ویژه‌ای به مباحث آب و برق در بخش گلخانه‌ای و کشاورزی وجود دارد؛ همچنین میزان انرژی در اختیار بخش کشاورزی یک امر حساسی است.

وی گفت: اساساً انرژی توسط بخش کشاورزی به‌خوبی تولید می‌شود و این بخش به‌هیچ‌عنوان نقش هدر دهنده انرژی را ندارد، آبی که به کشاورزی داده می‌شود و به کشاورز فروخته می‌شود همان آبی است که یک کشاورز ذخیره و تولید می‌کند، اگر باغ و جنگلی نبود منابع آبی هم قابل تأمین نبود.

لطفی زاده تأکید کرد: ضریب تبدیل تولید محصول و امنیت غذایی مباحث مهم در کشور است در کنار امنیت اجتماعی و سیاسی، امنیت غذایی بسیار مهم است اما در طی سال‌های گذشته چندان توجهی به مباحث تولید نبود و اکنون پس از چالش‌های منطقه‌ای و مسائل جنگی و تجارت مواد غذایی در دنیا اهمیت تأمین مواد غذایی در داخل به عینه پی برده شد.

وی گفت: پیرو تأکیدات رئیس جهاد کشاورزی و با پیگیری مرکز ملی خورشیدی و مذاکره تلفنی سه‌جانبه به توافق رسیدیم که در استان یزد، احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک برای چاه‌ها در حوزه گلخانه‌ها و بخش کشاورزی عام را انجام دهیم و حدود ۸۰۰ چاه کشاورزی به‌زودی با مدل تأمین مالی در نظر گرفته شده اجرا شود.

موضوعات :
در همین رابطه