رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

«اتاق ایران آنلاین» گزارش می‌دهد

صادرات مرکبات به چین، معطل زیرساخت‌

توافق اولیه بین ایران و چین برای صادرات 100 هزار تن مرکبات به این کشور است؛ اما طبق اظهارات معاون وزیر کشاورزی با گذشت یک هفته از برداشت مرکبات شمال هنوز محموله‌ای صادر نشده است.

22 آبان 1401
کد خبر : 44586
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون امور باغبانی وزارت کشاورزی با بیان این مطلب که یک هفته از برداشت مرکبات شمال می‌گذرد؛ از پیگیری برای صادرات مرکبات به چین خبر داد و تصریح کرد: قرارداد ایران با چین برای صادرات مرکبات پابرجاست؛ اما نمی‌توان تاریخ دقیقی برای این اقدام اعلام کرد.

پیش از این نیز محمد مهدی برومندی، معاون وزیر کشاورزی از توافق اولیه بین ایران و چین برای صادرات 100 هزار تن مرکبات به این کشور خبر داده بود. بر اساس اظهارات او چینی‌ها خواهان لیموشیرین و پرتقال ایرانی بوده و برای این منظور از مراکز تولید و باغات ایران بازدید کردند و کیفیت تولید را با آزمایشات متعدد سنجیدند و به صورت رسمی اعلام کردند که خواستار مرکبات ایران هستند.

در همین شرایط هنوز جزئیاتی درباره حجم محموله، نحوه بسته‌بندی و غیره برای صادرات به چین ارائه نشده و هنوز اقدام عملی برای این منظور صورت نگرفته است.

صدرالدین نیاورانی، نایب‌رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در هیمن ارتباط از آماده نبودن زیرساخت‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی سخن گفته و معتقد است دلیل اینکه تا به امروز هم محموله‌ای از مرکبات ایرانی به چین صادر نشده به دلیل نامناسب بودن شرایط است.

او پیش از این در گفت‌وگویی با «اتاق ایران آنلاین» ضمن تاکید بر آماده نبودن زیرساخت‌های صادراتی به ویژه در بخش محصولات کشاورزی از سپردن روند صادرات به شرکت‌های نیمه دولتی و عدم اعتماد به بخش خصوصی واقعی و تشکل‌های فعال انتقاد و یکی از نقاط ضعف موجود در این بخش را همین بی‌اعتمادی عنوان کرده بود.

نیاورانی معتقد است در تجارت جهانی، شرکتها به طور هم‌زمان واردات و صادرات محصولات کشاورزی را توسط کانتینر یا کامیون‌های یخچال‌دار انجام می‌دهند و به این ترتیب هزینه تجارت کاهش پیدا می‌کند؛ از طرفی کامیونی که از مرز رد شده نباید خالی برگردد.

در همین رابطه