رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران

شیب رشد تورم در آبان به 1.1 درصد رسید

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم سالانه در آبان با 1.1 درصد افزایش نسبت به مهر، به 44 درصد رسید. تورم نقطه به نقطه نیز در این ماه 48.1 درصد برآورد شده است.

02 آذر 1401
کد خبر : 44712
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران تورم سالانه در آبان ماه برای خانوارهای کشور به 44 درصد رسیده که نسبت تورم سالانه در مهر، ۱.۱ درصد افزایش داشته است. با این وجود نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۴۳.۳ درصد و برای خانوارهای روستایی ۴۷.۴ درصد است که این میزان برای خانوارهای شهری یک درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۱.۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین نتایج این گزارش نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای در این بازه زمانی، به عدد ۴۸.۱ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۸.۱ درصد بیشتر از آبان ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای آبان، در مقایسه با ماه قبل 0.5 درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش سه درصدی به ۶۷.۷ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۰.۸ درصدی به ۳۶.۹ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴۷.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۲.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۹ واحد درصد کاهش را تجربه کرده است.

تورم ماهانه مصرف‌کننده در آبان ماه نیز به ۲.۱ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۹ درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۱.۳ درصد و ۲.۷ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی ۲.۱ درصد است که نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری ۱.۱ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ۰.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» و گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی و پیاز) بوده است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو) و اجاره‌بها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین در ماه جاری، گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در این ماه نیز برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۱.۷ درصد برای دهک دهم تا ۵۰.۲ درصد برای دهک اول است.

در همین رابطه