رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در مراسمی با حضور مسئولان و فعالان اقتصادی در اتاق یزد

از کارآفرینان برتر استان یزد تجلیل شد

در مراسمی با حضور مسئولان استان یزد و جمعی از فعالان بخش‌های مختلف تولیدی، خدماتی و گردشگری استان، از کارآفرینان برتر و شایسته تقدیر استان یزد در سال 1400 تجلیل شد.

07 آذر 1401
کد خبر : 44767
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به فرایند انتخاب کارآفرینان برتر گفت: از سال 1385 تا 1399 که سیزدهمین جشنواره کارآفرینان برتر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، 3 هزار نفر کارآفرین برتر در سطح ملی شناسایی شدند که از این تعداد 79 نفر مربوط به استان یزد بودند.

محمدرضا فلاحتی در مراسم تقدیر از کارآفرینان برتر استان یزد در سال 1400 افزود: در جریان ثبت‌نام چهاردهمین جشنواره کارآفرینان برتر که از سال 1400 آغاز شد، در مرحله ثبت‌نام 132 واحد از استان یزد مراحل ثبت‌نام را انجام دادند که 58 واحد در بخش صنعت، 58 واحد در بخش خدمات، 8 واحد در بخش کشاورزی و همچنین فعالیت 8 واحد در بخش نامشخص ثبت شدند.

وی ادامه داد: از مجموع 132 واحدی که ثبت‌نام کردند 27 طرح به مرحله بازدید میدانی رسید که 11 طرح در بخش خدمات و در زیر گروه تخصصی صنایع‌دستی و گردشگری شرکت داده شد که ارزیابی آنها را اداره کل میراث فرهنگی بر عهده گرفت. از 16 طرح باقیمانده نیز همه در بخش صنعت و خدمات بودند. متأسفانه در بخش کشاورزی طرحی به مرحله بازدید میدانی نرسید.

فلاحتی اظهار کرد: کارآفرینان و واحدهایی که در سامانه ثبت‌نام شده بودند نیز با توجه به آن شاخص‌هایی که وجود داشت، توسط داوران ارزیابی می‌شدند و به مرحله بازدید میدانی می‌رسید؛ البته در استان یزد فقط در بخش صنعت و خدمات کارآفرینان به مرحله بازدید میدانی رسیدند و نهایتاً در هر یک از بخش‌های صنعت و خدمات 3 واحد تولیدی و در بخش صنایع‌دستی و گردشگری نیز 2 به‌عنوان کارآفرین برتر و یک واحد به‌عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند. همچنین دو نفر نیز درمجموع به‌عنوان نخبه کارآفرینی از طرف بنیاد نخبگان معرفی شده‌اند و در این مراسم از آنها نیز تجلیل و تقدیر به عمل خواهد آمد.

کارآفرین به معنای نوآور و خلاق است

در ادامه این مراسم، رئیس اتاق یزد نیز با بیان اینکه کارآفرین و کارآفرینی دو واژه جداگانه و مستقل هستند، گفت: کارآفرین به معنای نوآور و خلاق است و کارآفرینی به معنای توسعه تجارت و راه‌اندازی، آخرین آماری که بنده در تحقیقاتم به آن پی بردم، در کل جهان نزدیک به 585 میلیون نفر به‌عنوان کارآفرینی به ثبت رسیده‌اند.

محمدرضا قمی ادامه داد: استان یزد نیز این افتخار را دارد که با توجه به پیشینه‌اش هم در کارآفرینی و هم در پرورش کارآفرین همواره پیشتاز بوده است و این موضوع در شرایط فعلی نیز صدق می‌کند؛ اما انتظارات با توجه به سوابق و تاریخ استانمان از یزد بسیار بیشتر است.

رئیس اتاق یزد با بیان اینکه کارآفرینی به معنای تفکر و فهم موقعیت و بهره‌برداری از آن است، اظهار داشت: کارآفرین باید شرایط را درک کند و تشخیص دهد و این امر موجب می‌شود به کارآفرینی و در دنبال آن ایجاد شور خواهد شد و کار توسعه خواهد یافت؛ نهایتاً نیز کارآفرینانی که نیازهای جامعه را تشخیص دادند و از امکانات روز بهره‌برداری مناسب کردند موفق خواهند شد.

قمی با اشاره به شیوع کرونا و نیاز جهانی به ماسک اظهار داشت: به‌عنوان‌مثال در دوره همه‌گیری کرونا یکی از نیازهایی که جهان با آن روبرو بود تولید ماسک بود. البته این یکی از نیازها بود و نیازهایی دیگر نیز وجود داشت؛ طبیعتاً کارآفرینانی موفق شدند از این شرایط بهره‌برداری کنند که نیازهای درونی کشور خود و نیازهای جامعه جهانی را به‌خوبی و درستی تشخیص دادند و این کارآفرینی و توسعه تجارت است. توسعه تجارت نیز یعنی فعالیت‌های اقتصادی سودآور. در شرایط فعلی نیز نیاز است که کارآفرینان حاضر در جلسه و سایر کارآفرینان شرایط را به‌خوبی درک کرده و نیاز جامعه را تشخیص دهند.

رئیس اتاق یزد همچنین با اشاره به شرایط فعلی و امکان تبادلات با کشور روسیه گفت: در حال حاضر باید نیازهای این کشور را به‌خوبی تشخیص دهیم و از شرایط استفاده کنیم. یزد هم خوشبختانه دارای امکاناتی هست که بسیاری از نیازهای جماعت روس را تأمین کند و این خود یک نوع کارآفرینی و توسعه تجارت است. کارآفرینان استان نباید به جایگاه فعلی بسنده کنند و باید از موقعیت بهره برده و به سمت جلو حرکت کنند.

حمایت‌های حقوقی و قانونی از کارَآفرینان استان

در بخش دیگری از این رویداد، صالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس نیز با بیان اینکه حمایت‌های حقوقی و قانونی از کارَآفرینان را در دستور قرار داده‌ایم، گفت: به کارآفرینان و کارفرمایان استان افتخار می‌کنم و خوشحالم که در این استان در طول تاریخ همیشه کارآفرینان نمونه‌ای حضور داشته‌اند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه کارآفرینی باید به‌عنوان یک رشته دانشگاهی تدریس شود، گفت: همایش تجلیل از کارآفرینان باید در مراکز دانشگاهی و با حضور دانشجویان جهت انتقال تجارب به نسل آینده برگزار شود.

جوکار با تأکید بر اینکه کارآفرینان با اقدام ارزشمند خود مسیری را برای رشد و پیشرفت کشور، استان و مردم آن منطقه به وجود می‌آورند، گفت: زندگی‌نامه کارآفرینان با توجه به تجربیات و اقدامات ارزشمندی که داشته‌اند می‌تواند برای نسل آینده و استفاده آنها از این تجربیات به تصویر کشیده شود.

وی با بیان اینکه زندگینامه کارآفرینان برای نسل جوان و دانشگاهی سبب تحول جدی خواهد شد، اظهار کرد: موضوع کارآفرینی باید به‌عنوان یک رشته دانشگاهی تدریس شود تا دانشجویان بتوانند از مطالب آن بهره برده و پس از فارغ‌التحصیلی از آن استفاده کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس ادامه داد: امروز در دنیا بین کارآفرینی، تولید و تولید ناخالص ملی یک همبستگی جدی وجود دارد و این درصد همبستگی در برخی از کشورهای توسعه‌یافته تا ۵۷ درصد اعلام شده است. کارآفرینی می‌تواند تولید ناخالص ملی و درآمد ملی را افزایش و رفاه و آسایش را در جامعه به بار آورد.

تمرکز یزد نوین بر فناوری و خلاقیت

در بخش دیگری از این مراسم سید مسعود عظیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد با تأکید بر لزوم شرکت کردن کشاورزان در این جشنواره در سال‌هایی آینده و با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی استان گفت: در این مراسم نماینده کارآفرینان مسائلی را مطرح کردند که بنده لازم می‌دانم در این بخش تنها 2 رویکرد استاندار را تشریح کنم؛ رویکرد اول در رابطه با بحث یزد نوین است که 3 ویژگی را دنبال می‌کند؛ اول اینکه فضای فناورانه استان را روی ریل قرار خواهد داد. دوم اینکه فضای خلاقیت را در حوزه‌های مختلف تقویت خواهد کرد؛ سوم هم اینکه اولویت‌های استان را به‌نوعی در ریل جدید رویکردهای نوین استان یزد قرار می‌دهد.

وی افزود: رویکرد یزد نوین حداقل 4 ساله است و به‌نوعی هفته‌ای 20 ساعت از وقت مدیریت ارشد استان را درگیر خود می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد در ادامه با اشاره به تخصیص پرواز ماهان به استان یزد گفت: در موضوع گردشگری ارزش این رویکرد را دیدیم و مسئله مردم نیز در خصوص پروازها با اضافه شدن این دو خط پروازی تا حد زیادی حل‌وفصل شد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی استان یزد شرایط خاصی را شکل می‌دهد: اصطلاحی داریم به‌عنوان ترفند آماری که برخی از این ترفند در فضای مجازی استفاده می‌کنند. درآمد سرانه مردم و تفاوت نرخ تورم باید محاسبه شود تا مشخص شود که افراد شاغل در استان یزد چقدر درآمدشان با استان‌های دیگر تفاوت دارد.

کارآفرینان برتر استان یزد

  • کارآفرینان برتر بخش خدمات

حمیدرضا شرافت- مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی شهداب یزد (شهرستان بافق)

محمدکاظم کشور شاهی- مدیرعامل شرکت شتاب‌دهنده نوآوری پیشگامان کویر (شهرستان یزد)

محمدصادق علمی- مدیرعامل شرکت سیستم‌های نوین ارتباطی سپنتا (شهرستان یزد)

  • کارآفرینان برتر بخش صنعت

ابوالفضل خالقیه- مدیرعامل شرکت کاشی امین میبد

مهدی افضلی- مدیرعامل شرکت قند و نبات افضلی (شهرستان تفت)

حسن نصیریانی- مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی سیرنگ (شهرستان اشکذر)

  • کارآفرینان برتر بخش صنایع‌دستی و گردشگری

سیدحسام‌الدین عمارت وکیل- مدیرعامل شرکت گردشگری عمارت وکیل (شهرستان یزد)

زهرا نامداری- هنرمند بهره‌بردار پروژه ماکو- در حوزه صنایع‌دستی (شهرستان اردکان)

  • کارآفرینان شایسته تقدیر در بخش گردشگری

تقی اکبرپور- مدیرعامل اقامتگاه بومگردی قلعه بوم آریز (شهرستان بافق)

  • کارآفرینان شایسته تقدیر در بخش صنعت

عبدالرضا گل کاری حق- مدیرعامل شرکت امرتات سرام (شهرستان اشکذر)

سیدعلیرضا سالار- مدیرعامل شرکت سپهر کویر یزد (شهرستان یزد)

محمدعلی بیک- مدیرعامل شرکت صنایع مفتولی سپند پیچ یزد (شهرستان اشکذر)

سیدمحمدحسینی-مدیرعامل شرکت شیوا نساج یزد (شهرستان یزد)

محسن طالحی – مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی LED سنابرق (شهرستان تفت)

مظلوم نژاد میبدی- مدیرعامل شرکت کاشی گلچین میبد (شهرستان میبد)

  • نخبه کارآفرینان

بهزاد زارع مهرجردی – هلدینگ اترین

محمود سلطانی گردفرامرزی- هلدینگ اترین

موضوعات :
در همین رابطه