رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست فعالان اقتصادی و مدیران خراسان جنوبی با سفیر و رایزن قرقیزستان در ایران مطرح شد

معدن و کشاورزی فرصت‌های ویژه برای همکاری ایران و قرقیزستان

فعالان اقتصادی بیرجند و مسئولان اجرایی استان خراسان جنوبی در نشست مشترک با سفیر قرقیزستان در ایران به بیان ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی ایران برای همکاری با این کشور پرداختند.

08 آذر 1401
کد خبر : 44774
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محسن احتشام در دیدار فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خراسان جنوبی با سفیر قرقیزستان در ایران گفت: در حال حاضر 965 نفر از فعالان اقتصادی استان عضو اتاق بازرگانی بیرجند هستند و آمادگی خود را برای ایجاد پلی بین مبادله ظرفیت‌های نسبی دو کشور از طریق فعالان بخش خصوصی، تجار و بازرگانان اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: در همین زمینه آمادگی پذیرش یک هیات تجاری از کشور قرقیزستان هستیم تا دو طرف بتوانند مزیت‌های نسبی را بیشتر معرفی کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه آماده اعزام یک هیات تجاری از طریق خراسان جنوبی به شهر بیشکک هستیم، تصریح کرد: همچنین برای برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی با این کشور آمادگی داریم.

وی افزود: قرقیزستان از جمله کشورهای هدف ابتدایی بوده و تجار و بازرگانان کشور ما از 25 سال پیش حضور پررنگی در صادرات مواد شوینده به بیشکک داشته‌اند.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در این نشست گفت: در استان خراسان جنوبی محصولاتی از قبیل ایزوگام، مواد شوینده و بهداشتی، قیر، کنسانتره زرشک و انار، کیک و کلوچه، محصولات لبنی، صنایع غذایی، چرم مصنوعی، تولید نخ پنبه، تولید پارچه و کارخانجات تولید آرد، پلاستیک و فولاد را داریم.

علیرضا خامه‌زر با بیان اینکه اتاق بیرجند آماده پذیرش هیات‌های تجاری از قرقیزستان و اعزام هیئت به این کشور را دارد، اظهار داشت: همچنین برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های خراسان جنوبی و برعکس آمادگی داریم.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: آماده انعقاد تفاهم‌نامه بین بخش خصوصی استان با فعالان بخش خصوصی قرقیزستان را داریم.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم ارتباطی بین خراسان حنوبی و یکی از استان‌های قرقیزستان که به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به استان ما نزدیک‌تر است را داشته باشیم.
خامه‌زر عنوان کرد: برای تشکیل تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و قرقیزستان را داریم که جزو ضروریات است تا بتوانیم مراکز تجاری را در دو کشور راه‌اندازی کنیم.
وی یادآور شد: برخی اشتراکات بین ایران و قرقیزستان از طریق عضویت دو کشور در اتحادیه اوراسیا، سازمان اکو و سازمان همکاری اقتصادی شانگهای قابل توسعه است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: ایران رتبه 18 در صادرات به قرقیزستان را دارد اما از واردات این کشور سهم خیلی کمی داریم.
وی ضمن تبریک سی‌امین سال برقراری رابطه دیپلماتیک بین ایران و قرقیزستان یادآور شد: تقاضا داریم در سبد واردات این کشور محصولات استان خراسان جنوبی نیز گنجانده شود تا نقش بیشتری در این کشور داشته باشیم.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: این استان صدها معدن و بیش از 2 هزار نفر دانش‌آموخته در حوزه معدن دارد.

احمد پروین افزود: کشور قرقیزستان در زمینه معادن طلا بسیار غنی و دارای معادن فعال است که این ظرفیت در استان ما هم وجود دارد و پیشنهاد می‌کنم فعالان استخراج طلا در استان و کشور مقابل جلسات مشترک برگزار و انعقاد تفاهم‌نامه داشته باشند.

وی بیان کرد: امکان مطالعات دقیق‌تر اکتشافی در معادن این کشور را داریم همچنین می‌توانیم با شرکت‌های دانش بنیان خود مسایل و پیامدهای زیست محیطی استخراج طلا در جمهوری قرقیزستان را کم کنیم.

نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ضمن پیشنهاد امکان سرمایه‌گذاری مشترک در معادن طلا، تصریح کرد: با توجه به داشتن ذخایر ارزشمندی از سنگ‌های نیمه قیمتی در خراسان جنوبی توصیه می‌کنم فعالان معادن طلا، صنایع بالادستی را که شامل ارزش افزوده از تلفیق سنگ‌های نیمه قیمتی و طلا است را در شهرک‌های تحصصی داشته باشند.
پروین عنوان کرد: در زمینه مصالح ساختمانی، تابستان امسال از شهرداری بیشکک هیاتی در تهران حضور داشت که مصالح ساختمانی در ایران برای آنها جذاب بود، عمده مصالح ساختمانی از جمله سنگ‌های ساختمانی و تجهیزات مربوط به نما را در استان می‌توانیم تامین کنیم.

وی ادامه داد:  پیشنهاد می‌دهیم هر نوع تعرفه گمرکی که در زمینه صادرات سنگ‌های ساختمانی از ایران در جمهوری قرقیزستان است، حذف شود چون نهایت به نفع مصرف‌کنندگان این کشور است و سنگ ارزان تر به دست کشور می‌رسد.

پروین اظهار داشت: آمادگی داریم در شناسایی ظرفیت‌های معدنی جمهوری قرقیزستان همکاری کنیم، تمام تجربه اکتشافی را می‌توانیم در کشور شما داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در زمینه معادن بزرگ پیشنهاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ایجاد کنسرسیوم‌های بین‌المللی را داریم که می‌تواند سهامدار استخراج در دو کشور باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند هم گفت: کشاورزی این استان به علت واقع شدن در منطقه خشک به سمت محصولات کم‌آب‌بر هدایت شده است.

سید حسین خیریه افزود: سطح زیرکشت برخی محصولات باغی استان از جمله زرشک 19 هزار و 485 هکتار، عناب چهار هزار و 716 هکتار، پسته 26 هزار و 451 هکتار با تولید 12 هزار و 651 تن، انار چهار هزار و 204 هکتار با تولید 39 هزار و 890 تن، گیاهان دارویی پنج هزار و 427 هکتار با تولید هزار و 85 تن و گل نرگس 39 هکتار است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه محصولات دام و طیور مزیت بالایی دارد، اظهار داشت: تعداد جوجه‌ریزی در سال در واحد گوشتی 34 میلیون قطعه، در واحد تخم‌گذار 2 میلیون و 518 هزار قطعه، میزان تولید تخم مرغ 26 هزار و 239 تن، میزان تولید گوشت سفید 54 هزار و 124 تن، گاو و گوساله 60 هزار راس، تولید شیر 11 هزار و 524 تن، گوسفند و بز یک میلیون و 69 هزار راس و بز و بزغاله یک میلیون و 54 هزار راس است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بیرجند تصریح کرد: یکی از مزایای استان پرورش شتر است که 32 هزار و 743 نفر داریم و میزان تولید گوشت قرمز 15  هزار و 902 تن است.

وی عنوان کرد: صنایع تبدیلی باغی استان 157 واحد با ظرفیت 98 هزار و 650 هزار تن، صنایع دامی 32 واحد با ظرفیت 150 هزار تن، صنایع تبدیلی زراعی 31 واحد با ظرفیت 374  هزار و 519 تن  و صنایع خوراک دام 20 واحد با ظرفیت 213 هزار تن است که امکان صادرات به قرقیزستان را داریم.

خیریه گفت: کالاهای مورد نیاز استان در بخش کشاورزی شامل حبوبات، ذرت دامی، گندم انسانی و دامی، سویا، آرد و دام است.

وی افزود: با توجه به قرارداد ایران و اکو تقاضای کشت فراسرزمینی و تقاضای ارائه نحوه توافقات و قراردادها به ایران را داریم.

وی با اشاره به امکان حمل ترکیی ریلی و جاده‌ای به استان (90 درصد ریلی و 10 درصد جاده‌ای) گفت: پیشنهاد می‌دهیم ترانزیت کالاها به افغانستان از طریق مرز ماهیرود انجام شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این نشست گفت: در حال حاضر 13 هزار نفر در بخش صنعت، همین میزان در بخش معدن و حدود 90 هزار نفر در بخش تجارت استان فعال هستند.

عباس جرجانی با اشاره به بخشی از مزیت‌های استان افزود: وجود 2 گمرک زمینی رسمی (گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود) و یک گمرک در مرز مجاز هوایی فرودگاه بین‌المللی بیرجند و وجود 4 بازارچه مرزی با زیرساخت مناسب در مرز با افغانستان و گستردگی مرزی از جمله این مزیت‌ها است.

وی وجود محصولات و مواد معدنی استراتژیک خاص در استان از جمله زغال‌سنگ، منیزیت، فلورین، پتاس، طلا و مس را از دیگر مزیت‌های استان دانست و گفت: در حوزه طلا سه واحد شمش فعال و دو واحد در حال احداث است. همچنین 76 درصد زغالسنگ کشور با پیش‌بینی چهار میلیارد تن مربوط به این استان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: در حوزه سنگ‌های گرانیتی نمونه بارز و خوشرنگ آن در تریبون سازمان ملل نصب شده است و 25 واحد تولیدی در استان فعال است.

وی تولید 20 درصد لاستیک کشور و 700 کیلوگرم شمش طلا را از دیگر مزیت‌ها دانست و ادامه داد: عمده اقلام صادراتی استان را روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن سبک، کاشی، شمش چدن و سیمان است. امسال تاکنون 67 درصد این محصولات صادراتی از لحاظ وزنی مربوط به سیمان بوده است.

جرجانی خواستار برقراری ارتباط بین بخش‌های خصوصی دو کشور و تبادل بانک اطلاعات تجار بین دو طرف شد و گفت: امضاء سند همکاری‌های بانکی فیمابین، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و افزایش زیرساخت‌های لازم در این زمینه و تاسیس مرکز تجاری و نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی در قرقیزستان  از دیگر پیشنهادات است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خواستار استقرار شرکت‌های توانمند ایرانی جبرای فعالیت در حوزه‌های مواد غذایی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی در قرقیزستان شد و تاکید کرد: باید در جهت اطلاع رسانی ترجیحات تجاری امضا شده فیمابین ایران و اتحادیه اوراسیا تلاش شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بخش کشاورزی در استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است، در حوزه باغبانی ظرفیت‌هایی مانند زرشک را داریم که 98 درصد تولید این محصول در کشور و جهان متعلق به خراسان جنوبی است.

مهدی جعفری افزود: در این خصوص سرمایه‌گذاری اندکی صورت گرفته در حالی که ظرفیت بکری برای فراوری، بسته بندی و صادرات است.

وی با بیان اینکه پارسال 473 تن انواع محصولات زرشک استان صادر شد، بیان کرد: این محصول بازار بسیار بکری با تولید سالانه حدود 100 هزار تن زرشک دارد همچنین قابلیت صادراتی دارد.

 

جعفری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با کیفیت‌ترین زعفران کشور و حتی جهان را دارد، گفت: سطح زیر کشت این محصول در استان 17 هزار و 237 هکتار و تولید سالانه آن 70 تن زعفران خشک است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم گفت: یکی از برنامه‌های مهم و کلان دولت در جهت توسعه و شکوفایی اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تاکید بر حوزه فناوری اطلاعات است که در دو حوزه مهم توسعه زیرساختی و حمایت از فعالان کسب و کارها و بخش خصوصی این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

مصطفی بهی افزود: امروز در استان علاوه بر اینکه همه شهرها به ظرفیت فناوری تجهیز شده‌اند 85 درصد جمعیت خانوارهای روستایی نیز از این ظرفیت بهره‌مند هستند و ظرف 6 تا یکسال آینده همه خانوارهای روستایی برخوردار خواهند شد.

وی بیان کرد: برای توسعه اقتصاد دیجیتال یکی از مولفه‌های مهم بحث نیروی انسانی است که در استان با وجود بیش از 22 دانشگاه و مرکز پژوهشی، همه این مراکز در حوزه فناوری و اطلاعات دانشجویان مستعدی پرورش می‌دهند و ظرفیت نیروی انسانی بسیار خوبی داریم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت پارک علم و فناوری و چهار مرکز رشد در استان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 60 واحد فناور از بخش خصوصی در این حوزه فعال هستند.

وی عنوان کرد: در حوزه نظام صنفی یارانه‌ای 25 عضو حقیقی و حقوقی داریم و 90 شرکت در حوزه فناوری فعال هستند.

بهی یادآور شد: آمادگی داریم در حوزه‌های دورکاری یا آزادکاری فناوری اطلاعات هم از حیث توسعه اقتصادی و هم ایجاد ظرفیت‌های فناورانه و کاربردی در همه حوزه‌های بخشی مانند کشاورزی، صنعت و گردشگری مبتنی بر فناوری اطلاعات با کشور قرقیزستان همکاری داشته باشیم.

«تورداکن سی دیکف» در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی گفت: تلاش‌های لازم برای جذب گردشگران و تجار ایرانی به قرقیزستان انجام می‌دهیم از جمله اینکه برای ورود تجار ایرانی به این کشور تسهیلاتی ویژه ویزا وجود دارد که شهروندان ایرانی می‌توانند در بدو ورود به فرودگاه بیشکک و سفارت از طریق درگاه الکترونیک برای دریافت ویزا اقدام کنند.

وی اظهار داشت: به منظور ایجاد شرایط برای سفر ۲ طرفه شهروندان و هیات‌های تجاری، پرواز بیشکک - مشهد و برعکس ۲ ماه در سال برقرار است.

سفیر قرقیزستان در ایران ادامه داد: همچنین اکنون در تلاش برای برقراری پرواز تهران - بیشکک هستیم و مذاکرات و رایزنی‌هایی با ایران‌ایر انجام شده است و امیدواریم شرکای ایرانی و قرقیزستانی به این موضوع مهم توجه داشته باشند.

وی بیان کرد: قرقیزستان کشوری کوچک با جمیعت ۶ میلیون نفر است که برای سرمایه‌گذاران خارجی زیاد جذاب نیست اما عضو بسیاری از سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی است که فرصت‌های بزرگی را در اختیار تجار قرار می‌دهد.

تورداکن سی دیکف عنوان کرد: قرقیزستان از سال ۲۰۱۶ عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که روسیه، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان با جمعیت بیش از ۱۸۰ میلیون نفر از دیگر اعضای این اتحادیه هستند.

وی یاداور شد: در چارچوب این اتحادیه، جابه‌جایی کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات آزاد است یعنی کالاهای تولید شده در قلمرو جمهوری قرقیزستان را می‌توان در تمامی این کشورها، بدون پرداخت عوارض فروخت.

سفیر قرقیزستان در ایران با اشاره به عضویت قرقیزستان در سازمان تجارت جهانی گفت: این سازمان اجازه می‌دهد تا کالاهای خود را به کشور چین با یک و نیم میلیارد جمیعت صادر کند و سال به سال بر محبوبیت محصولات کشاورزی تولیدی ارگانیک افزوده می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این در چارچوب توافق‌نامه منطقه آزاد تجاری کشورهای مستقل مشترک المنافع محصولات قرقیزستان به صورت آزاد به کشورهای مجاور مانند ازبکستان و تاجیکستان با جمیعت بیش از ۴۰ میلیون نفر صادر می‌شود.

تورداکن سی دیکف تاکید کرد: از فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایرانی دعوت می‌کنم با هدف فروش بیشتر محصولات نهایی به بازارهای کشورهای اتحادیه اوراسیا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها، شرکت‌های صنعتی مشترک در قرقیزستان ایجاد کنند.

وی بیان کرد: یک روند تسهیل شده برای سرمایه‌گذاران در قرقیزستان سیستم نرخ آزاد و نرخ مالیات بر ارزش افزوده کمتر از ۱۲ درصد در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اقتصادی ارواسیا است که با موفقیت عمل می‌کند.

سفیر قرقیزستان در ایران تصریح کرد: دولت جمهوری قرقیزستان تلاش‌های زیادی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی انجام می‌دهد و قانون این دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاری تصویب شد.

وی ادامه داد: این قانون برای اتباع خارجی و جمهوری قرقیزستان شرایط مساوی برای انجام تجارت فراهم می‌کند و صادرات سرمایه به خارج از کشور مجاز است.

تورداکن سی دیکف با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری قرقیزستان از سرمایه‌گذار بخش خصوصی حمایت می‌کند، عنوان کرد: ۲۵ سال پیش موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان امضا شد. در حال حاضر هیچ مانعی برای همکاری‌های تجاری بین این ۲ کشور وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: تمایل داریم همه اطلاعاتی که در این نشست توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی ارائه شد را با ما به اشتراک بگذارید چون خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم.

سفیر قرقیزستان در ایران اظهار داشت: امروز از منطقه ویژه اقتصادی و چند واحد تولیدی فعال استان بازدید کردم که وضعیت موجود نشانه توسعه و داشتن پتانسیل‌های مختلف در این منطقه بود.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی بسیار غنی به‌ویژه در حوزه مواد معدنی است که پتانسیل‌های زیادی به خصوص در حوزه صنایع فراروی، کشاورزی، تکنولوژی، ارتباطات، تزانزیت و سایر موارد دارد که آماده همکاری با این استان هستیم.

تورداکن سی دیکف با بیان اینکه ایده‌های زیادی برای همکاری بین خراسان جنوبی و قرقیزستان وجود دارد، عنوان کرد: اطلاعات مربوط به کشور قرقیزستان را در اختیار استاندار و استان شما قرار می‌دهیم تا در صورت تمایل برنامه‌ریزی کنید.

وی با اشاره به سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک بین کشور ایران و قرقیزستان افزود: رئیس جمهور ۲ کشور دوست، به مناسبت این سالگرد ۱۰ می سال جاری پیام‌های تبریک فرستادند.

سفیر قرقیزستان در ایران ادامه داد: به این مناسبت یک مراسم بزرگ با حضور مقامات ایرانی در تهران، یک مجمع تجاری و یک نمایشگاه بزرگ در بیشکک برگزار کردیم.

وی بیان کرد: قصد داریم در سال آینده نیز مجمع تجاری، نمایشگاه و بازارچه کالاهای صادراتی قرقیزستان را به صورت مشترک در ایران برگزار کنیم که امیداورم تجار و فعالان اقتصادی این ۲ کشور قراردادهای سرمایه‌گذاری بین همدیگر مبادله و امضا کنند.

تورداکن سی دیکف تصریح کرد: از نمایندگان و تجار اقتصادی خراسان جنوبی دعوت می‌کنم تا سال آینده در این رویداد شرکت کنند و همچنین برای بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری از جمله افتتاح شرکت‌های تولیدی مشترک از قرقیزستان بازدید کنند.

وی عنوان کرد: دعوت می‌کنم در اجلاس سرمایه‌گذاری بیشکک که ۱۷ و ۱۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار می‌شود شرکت کنید، شرکت در این مجمع این امکان را به شما می‌دهد با نمایندگان جامع تجاری قرقیزستان، کشورهای عضو اوراسیا و سایر کشورهای خارجی ارتباط تجاری و همکاری برگزار کنید.

سفیر قرقیزستان در ایران با بیان اینکه قرقیزستان امروز اقتصاد متفاوت و پویای در حال رشد است، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران به صورت گسترده در این کشور حضور دارند.

وی افزود: کارافرینان ایرانی از جمله اولین کسانی بودند که وارد بازار قرقیزستان شدند و نمایشگاه‌هایی در پایتخت این کشور برگزار کردند که اکنون بسیاری از آنها با موفقیت مشغول به‌کار هستند.

رایزن اقتصادی سفارت قرقیزستان هم در این نشست گفت: جمهوری قرقیزستان پتانسیل خوبی در حوزه انرژی آبی دارد و آب یکی از ارزان‌ترین انواع انرژی‌ها است که در زمینه انتقال برق به افغانستان و پاکستان همکاری می‌کنیم.

«زارکان بیک نیازوف» با بیان اینکه ۱۶ پروژه بزرگ و کوچک در این زمینه داریم، افزود: هزینه هر کدام از این پروژه‌ها ۲.۷ میلیون دلار تا ۳.۷ میلیون دلار متفاوت است.

وی اظهار داشت: قوانین ویژه‌ای برای همکاری دولت و بخش خصوصی داریم برای مثال اگر بخش خصوصی بتواند یک نیروگاه آبی تولید کند دولت خرید برق آن را تضمین می‌کند.

رایزن اقتصادی سفارت قرقیزستان با اشاره به بخش کشاورزی قرقیزستان، تصریح کرد: جمهوری قرقیزستان کشوری کاملا کشاورزی است و تفاوت زیادی بین قیمت محصولات تولیدی از جمله سبزیجات و میوه‌ها در فصل گرما و سرما وجود دارد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از پروژه‌ها در این بخش مربوط به ساخت انبارها و کارهای حمل و نقل است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با قیمت مناسبی محصولات باغی را خریداری و در شرایط خوبی برای ۲ تا سه ماه نگهداری کنند و سپس در بازار داخلی یا صادرات با قیمت چهار تا پنچ برابر بیشتر عرض کنند.

نیازوف عنوان کرد: یکی از مشکلات بخش کشاورزی این است که از تکنولوژی خوبی استفاده نمی‌کنیم لذا سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌هایی کشاورزی و دامی در این زمینه سود زیادی کسب کنند.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات بزرگ کشاورزی کشور قرقیزستان نبود تسهیلات فراوری میوه‌ و سبزیجات است که با توسعه این صنعت می‌توان زمینه صادراتی خوبی فراهم کرد.

رایزن اقتصادی سفارت قرقیزستان گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های مناسب در حوزه اقتصادی پرورش گاو و گوسفند است زیرا چراگاه‌های کوهستانی زیادی داریم به این معنا که خوراک دام رایگان است.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه کنسروسازی سبزیجات و میوه‌ها افزود: کشاورزان محصولات باغی و میوه‌های زیادی تولید می‌کنند اما تجهیزات لازم برای نگهداری ندارند.

نیازوف بیان کرد: توسعه گلخانه‌ها از دیگر فرصت‌ها است که با توجه به تولید بالای سبزیجات و میوه‌ها و نبود ظرفیت برای نگهداری و فراوری آن، می‌توان تولیدات گلخانه‌ای را در فصول مختلف توسعه داد.

وی عنوان کرد: در زمینه مزرعه پرورش ماهی، در ایران اقدامات زیادی انجام شده اما این ظرفیت در کشور قرقیزستان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

رایزن اقتصادی سفارت قرقیزستان یادآور شد: در حوزه صنعت نیز ظرفیت‌هایی داریم اما یکسری کارخانه‌ها با تجهیزات قدیمی مشغول به تولید کالا هستند، به عنوان مثال در زمینه خط تولید ساخت ماشین آلات برقی یا خط تولید کارخانه سیمان می‌توان ورود کرد.

وی گفت: هر سال یک میلیون توریست خارجی بدون ویزا از ظرفیت‌های گردشگری این کشور بازدید می‌کنند که اکثرا از کشورهای نزدیک مانند روسیه، ازبکستان، قزاقستان و سایر هستند.

نیازوف با بیان اینکه در حال حاضر تعداد گردشگران کشورهای عربی رو به افزایش است، افزود: بخش اعظم پروژه‌های توریستی در زمینه بازسازی مراکز تفریحی است.

وی بیان کرد: بیشترین جاذبه‌های گردشگری قرقیزستان در ارتفاعات بالا قرار گرفته است، در تابستان سواحل دریاچه ایسیک کول و در زمستان مهمترین جاذبه قرقیزستان اسکی کردن است که از اکتبر تا مارچ یا اوریل ادامه دارد.

رایزن اقتصادی سفارت قرقیزستان با اشاره به بخشی از پروژه‌های زیرساختی این کشور اظهار داشت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به راه‌های تجاری اشاره کرد مانند راه بیشکک و شهر دیگر که مسیر را ۸۰ کیلومتر کوتاهتر کرده و سرمایه‌گذاران از طریق دریافت عوارض سود کسب می‌کنند.

وی تصریح کرد: ایران در برخورد با تحریم‌های بین‌المللی محدودیت‌های برای تجارت و همچنین در حوزه نقل و انقالات بانکی و بین‌المللی دارد. برخی تجار شاید بخواهند کاری خارج از این محدودیت‌ها انجام دهند که قرقیزستان فرصت بسیار خوبی برای شروع کردن است.

نیازوف تاکید کرد: در ۲ سال گذشته هیچ موردی از ویزا برای ایرانیان را رد نکرده‌ایم و از سرمایه‌گذاران و تجار هم دعوت می‌کنیم به این کشور توجه کنند و هم از آنها حمایت خواهیم کرد.

وی گفت: برای ایرانیان شرایط آزادتری برای ویزا گذاشته‌ایم و به محض ورود به فرودگاه می‌توانند ویزا دریافت کنند.

موضوعات :
در همین رابطه