رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس

تحمیل هزینه به تولید با افزایش مالیات بدون اطلاع تولیدکننده

رئیس اتاق شیراز با اشاره به افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده غذاهای آسیب‌رسان بدون اطلاع‌ تولیدکننده، گفت: این مالیات بار سنگینی بر دوش تولیدکننده تحمیل می‌کند چراکه از آن اطلاعی نداشته و بر قیمت نهایی اعمال نکرده است.

13 آذر 1401
کد خبر : 44818
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: صنعت غذا اخیراً با بخشنامه‌ای در هنگام مراجعه واحدهای صنعت غذا به اداره مالیاتی مواجه شده که بر اساس آن مالیات بر ارزش‌افزوده غذاهای آسیب‌رسان به سلامت از دی‌ماه سال گذشته به 16 درصد افزایش یافته و هیچ‌یک از واحدها اطلاعی از این بخشنامه نداشته‌اند.

جمال رازقی در شصت و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، افزود: به‌موجب قانون و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعددی که از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری صادر شده است، وزارت بهداشت باید لیست کالاهای آسیب‌رسان را اعلام و از تشکل‌های بخش خصوصی نیز باید مطابق قانون بهبود فضای کسب‌وکار مشورت صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه از سوی اداره مالیات فهرستی که شامل مالیات می‌شود ابلاغ نشده است، اظهار کرد: این مالیات بر ارزش‌افزوده در شرایط اقتصادی کشور بار سنگینی بر دوش تولیدکننده تحمیل می‌کند چون تولیدکننده از آن اطلاعی نداشته بر قیمت نهایی اعمال نکرده است.

رازقی در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی در خصوص کد IRC نیز گفت: طولانی بودن زمان بررسی و اعلام نظر کارشناسان در خصوص درخواست کد IRC جدید یا درخواست تمدید کد موجود، اخذ هزینه‌ها و سختی اخذ گواهی حلال از معضلات فعالان این بخش است که پیشنهاد‌های کاربردی برای راهگشایی این بخش در سطح کشور را به معاونت غذا و دارو ارائه کرده‌ایم.

رئیس اتاق شیراز همچنین با اشاره به دستور جلسه ایجاد مراکز مشاوره تخصصی جهت کمک به حل چالش‌های صنعت غذا و تسهیل و تسریع در روند اخذ مجوزهای کسب‌وکار این حوزه ادامه داد: اتاق بازرگانی از ایجاد مراکز مشاوره برای کمک به صنعت و تولید استان حمایت و استقبال می‌کند اما این نوع خدمت‌رسانی نباید الزام و اجباری را برای واحدها ایجاد کند.

در ادامه این جلسه فرامرز خدائیان، مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو نیز گفت: هرسال وزارت بهداشت کالاهای آسیب‌رسان را اعلام می‌کند و این کالاها تقریباً مشخص هستند و اینکه برخی از این کالاها شامل مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شوند را وزارت بهداشت در جریان نبوده است.

وی افزود: هرسال نامه‌ای از طرف وزیر بهداشت به صداوسیما ارسال می‌شود مبنی بر اینکه اجازه تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان را ندارند. همین لیست احتمالاً به امور مالیاتی داده می‌شود. وزارت بهداشت مخالف تولید محصولاتی مانند سوسیس و کالباس نیست اما در مقدار مصرف آنها باید ملاحظه صورت گیرد.

خدائیان با اشاره به دستور جلسه در خصوص کد IRC اظهار کرد: مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که محصولی که وارد بازار می‌شود، قابلیت شناسایی داشته باشد. زمانی که نشان تجاری اسکن می‌شود مشخصات تمامی موادی که در آن به کار رفته است باید مشخص شود.

وی اضافه کرد: منبع کدهای IRC حتماً باید مشخص شود لذا تولیدکننده موظف است در انبار بر روی تک‌تک محصولات لیبل گذاری کند. واردات کالاها بسته‌بندی باید لیبل گذاری شود که اگر سایز محصول کوچک است تولیدکننده بر روی پالت هم می‌تواند کد IRC را درج کند و مورد قبول سازمان غذا و دارو است.

خدائیان ادامه داد: در خصوص گواهی حلال، پیش‌ازاین فرآورده‌های که وارد می‌شدند مجوز حلال باید دریافت می‌کردند، اما در حال حاضر تمام فراورده‌هایی که با برچسب حلال آن‌هم مجوز حلالی که از کشور مبدأ دریافت می‌شود، وقتی وارد کشور می‌شود موردپذیرش سازمان غذا و داروست.

وی اظهار کرد: 18 هزار کارخانه در کشور وجود دارد. تولیدکننده مسئول تولید کالای سالم است و دولت ناظر بر این سلامت است. طبق برنامه باید نمونه‌برداری صورت گیرد لذا برای کارخانه در صورت وجود انطباق یک تا دو بار در سال هزینه آزمایش دریافت می‌شود که کل هزینه واحد تولیدی ناچیز است و اگر کارخانه‌ای عدم انطباق داشت چهار بار در سال نمونه‌برداری و آزمایش صورت می‌گیرد و برای دولت امکان‌پذیر نیست تمامی کارخانه‌ها را با هزینه خود نمونه‌برداری و آزمایش انجام دهد.

در ادامه این جلسه سید محمد مظلومی، مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی علوم پزشکی شیراز نیز گفت: تلاش ما در این مجموعه همراهی جهت فعالیت صنعت است که در این زمینه اقداماتی از جمله کاهش زمان صدور پروانه‌های ساخت – شناسه نظارت کارگاهی و ظرفیت خالی از 13 روز به 8.5 روز، صدور- تمدید و اصلاح دو هزار و 709 مورد پروانه‌های بهداشتی، صدور گواهی بهداشت جهت صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی برای چهار هزار و 98 قلم کالا، انجام تعداد دو هزار و 750 بازرسی از واحدهای تولیدی غذایی آرایشی و بهداشتی در سال جاری انجام شده است.

وی افزود: پایش محصولات غذایی در سطح عرضه، ارزیابی شرایط فنی و بهداشتی و برنامه‌های پیش‌نیازی PRPS، حمایت از واحدهای تولیدی دارای سیستم‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی، هدفمندسازی آزمون‌ها با تمرکز بر مخاطرات و تقلبات و تمرکز بر پایش محصولات با ریسک بالاتر از نظر عوامل ایمنی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده ما است.

مصوبات شصت و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی استان فارس

- کارگروهی در استان جهت بازنگری لیست کالاهای آسیب‌رسان سلامت حوزه غذا و آشامیدنی اعلامی توسط سازمان غذا و دارو تشکیل شود و در قالب نامه‌ای لیست کالاهای آسیب‌رسان تعیین و اعلام شود.

- با مکاتبه استاندار، وزارت امور اقتصادی و دارایی هرساله فهرست کالاهای آسیب‌رسان به سلامت که مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شوند را به همه واحدهای تولیدی ابلاغ کند.

- سازمان غذا و دارو موضوع افزایش اعتبار کد IRC به بیش از یک سال را بررسی و ابلاغ کند.

- با تأیید سازمان غذا و دارو، درج کد IRC بر روی پالت‌های محصولات غذایی با ابعاد کوچک بلامانع است.

- زیرساخت‌های فنی لازم جهت تفویض اختیار صدور کدهای IRC در شهرستان‌ها توسط سازمان غذا و دارو فراهم شود.

- مقرر شد سازمان غذا و دارو موضوع درج چند ثبت منبع متفاوت برای هر دسته و گروه را پیگیری و اصلاح کند.

- با توجه به مشکلات موجود در روند ثبت منبع ظرفیت خالی، مقرر شد اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مطابق روال قبل بدون انجام ثبت منبع ظرفیت خالی، اقدام به صدور پروانه‌های ساخت ظرفیت خالی کنند.

- ازآنجایی‌که اصناف مشمول ماده 8 آیین‌نامه اجرایی اصلاح قانون ماده 13 قانون مواد خوراکی و آشامیدنی می‌گردند لذا مقرر شد همه کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که دارای پروانه بهداشتی از سازمان غذا و دارو هستند از همه مفاد این آیین‌نامه و به‌ویژه ماده مذکور معاف گردند.

- گواهینامه حلال تمامی فرآورده‌هایی که مجوز خود را از کشور مبدأ دریافت نموده‌اند، موردپذیرش سازمان غذا و دارو است.

- مقرر شد سازمان غذا و دارو مستندات قانونی مربوط به اصلاحیه تبصره 2 ماده 8 قانون مواد خوراکی و آشامیدنی جهت بررسی و پیگیری‌های لازم ارسال کند.

- مقرر شد سازمان غذا و دارو مقیاس کارگاه‌های کوچک صنایع غذایی جهت راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی اشتراکی این واحدها را تعیین کند.

- مقرر شد اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری اداره کل استاندارد و تحقیقات فنی و سازمان حفاظت محیط‌زیست استان مطالعه‌ای جامع با موضوع بررسی و تعیین وضعیت آلودگی دریاچه مهارلو انجام دهند و در صورت اثبات عدم خطرپذیری نمک دریاچه بر سلامت جامعه، مجوز بهره‌برداری را صادر کند.

- مقرر شد مراکز مشاوره تخصصی صنایع غذایی با نظارت دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی شود.

- مقرر شد به‌منظور جلوگیری از موازی کاری، استان فارس به‌عنوان پایلوت کشور با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اداره کل استاندارد و تحقیقات فنی فارس و سازمان دامپزشکی مدلی را برای کاهش موازی کاری بین اداره کل استاندارد و تحقیقات فنی، اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سازمان دامپزشکی، تدوین و اجرا شود که در صورت موفقیت در کل کشور تعمیم داده شود.

موضوعات :
در همین رابطه