میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان خبر داد

اختصاص 100 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به صادرات پسته و خرما

عضو هیئت نمایندگان اتاق کرمان: در سال جاری میزان تولید پسته آمریکا به عنوان رقیب اصلی، دو برابر محصول پسته ایران بود و این موضوع کاهش قیمت را قابل پیش‌بینی کرده بود.

14 مهر 1395
کد خبر : 4482
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی اتاق کرمان، از اختصاص 100 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تسهیل صادرات پسته و خرمای استان کرمان خبر داد.

جلیل کاربخش افزود: پرداخت این میزان تسهیلات به بانک‌های کشاورزی، توسعه صادرات و توسعه تعاون ابلاغ شده و بانک ها در شتاب بخشیدن به این مهم قول مساعد داده‌اند. وی ادامه داد: هفته گذشته نشستی با حضور معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان و سرپرست بانک کشاورزی کرمان برگزار و توافق لازم انجام شد و بانک کشاورزی درخواست کرد متقاضیان در سامانه صندوق توسعه ملی ثبت‌نام و سپس معرفی‌نامه‌ها در اختیار بانک قرار گیرد که در این راستا تاکنون 20 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند.

رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی اتاق کرمان گفت: 17 شهریور ماه سال جاری بعد از برگزاری نشست‌هایی با معاون وزیر کشاورزی، نخستین ابلاغ صورت گرفت و صادرکنندگانی را برای دریافت تسهیلات مشخص کردیم که توسط استان هم به معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی معرفی شدند.

وی تصریح کرد: اما پس از مدتی با پیگیری این موضوع متوجه شدیم که پرونده‌ها در بانک‌ها مانده و اقدامات انجام شده نتیجه نداده است؛ باز هم موضوع پیگیری و حتی از بخش نظارتی مجلس و مدیران استان درخواست همکاری شد. کاربخش تصریح کرد: پس از نشست هایی با معاون وزیر جهاد کشاورزی و اعلام این موضوع توسط نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس، سرانجام این موضوع در فوریت قرار گرفت و به بانک ها اعلام شد.

کاربخش با بیان اینکه صادرات پسته هر سال در مقطعی نیاز به تامین مالی دارد، خاطرنشان کرد: در سال جاری میزان تولید پسته آمریکا به عنوان رقیب اصلی، دو برابر محصول پسته ایران بود و این موضوع کاهش قیمت را قابل پیش‌بینی کرده بود. وی با اشاره به اینکه تقاضای سالانه مصرف پسته در دنیا 500 هزار تن است، گفت: بر اساس تحلیل کارشناسان این حوزه، از ابتدای سال نگرانی ما این بود که مجموع 170 هزار تن تولید پسته ایران، 100 هزار تن تولید پسته ترکیه و 330 هزار تن پسته تولیدی آمریکا، بیش از نیاز مصرفی دنیا خواهد بود و احتمال کاهش قیمت پسته را می‌دادیم.

 استان کرمان بیشترین میزان تولید پسته را در ایران دارد که بخش عمده‌ای از این محصول صادر می شود.

در همین رابطه