میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست تخصصی تولید کنندگان صنایع غذایی در اتاق شیراز عنوان شد

تفسیرهای متفاوت کارشناسان نظارت باعث سردرگمی تولیدکنندگان شده است

نشست تخصصی تولید کنندگان صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی استان فارس با حضور رئیس سازمان غذا و دارو و جمع کثیری از مدیران واحدهای صنایع غذایی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان فارس در اتاق شیراز برگزار شد.

18 مهر 1395
کد خبر : 4542
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تخصصی تولید کنندگان صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی استان فارس ببا حضور رئیس سازمان غذا و دارو و جمع کثیری از مدیران واحدهای صنایع غذایی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استان فارس در اتاق شیراز برگزار شد.

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز با اشاره به سخت‌تر شدن فضای تولید کشور گفت: اعمال سلیقه و تفسیرهای متفاوت کارشناسان نظارت بر تولیدات کارخانه‌ها در حوزه اجرای یک بخشنامه صادره از سوی مرکز، سبب شده است که تولیدکنندگان دچار سردرگمی شوند. وی افزود: اورود وزارت بهداشت به جزئیات و ویژگی‌هایی از محصول که در حوزه سلامت نیست نه تنها ضروری نبوده بلکه راه را بر خلاقیت و نوآوری تولیدکنندگان مسدود می سازد.

رازقی با انتقاد از تعدد دستگاه‌های نظارتی در حوزه غذا گفت: ناهماهنگی میان وزارت بهداشت و سازمان استاندارد سال‌هاست که توسط انجمن‌ها و تشکل‌های صنایع تبدیلی پیگیری می‌شود اما علی رغم قول‌های رد و بدل شده این هماهنگی هرگز محقق نشده و هزینه این ناهماهنگی به دوش تولیدکننده و مصرف کننده است و تولیدکنندگان صنعت غذا با سختگیری‌های عجیب و گاهاً خارج از چارچوب و ضوابط استانداردهای ملی مواجه هستند.

رئیس اتاق شیراز با اشاره به تغییرات سریع و پی در پی ضوابط برچسب گذاری توسط وزارت بهداشت گفت: این تغییرات پی در پی حاکی از عدم وجود یک برنامه بلند مدت و استراتژی مشخص می باشد و نتیجه‌ای جز تحمیل هزینه‌های مضاعف به تولیدکنندگان ندارد.

رازقی گفت: سختگیری های غیرکارشناسی در حوزه واردات مواد اولیه مورد استفاده در صنعت غذا که منجر به طولانی شدن روند ترخیص و کاهش کیفیت این مواد اولیه و افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی می ‌شود، قدرت رقابت پذیری کالاهای تولیدی کشور را در بازارهای صادراتی به شدت کاهش می دهد.

وی با اشاره به پیروی نمودن سیستم امتیازبندی کارخانجات کوچک و بزرگ از یک روش و دیدگاه واحد تصریح کرد: واحدهای تولیدی بزرگ با حجم تولید بالا و تنوع زیاد محصول و دایره توزیع و فروش وسیع در این شیوه ارزیابی به شدت متضرر می شوند.

رازقی در این نشست با اشاره به رویکرد غیرمنعطف وزارت بهداشت در جلسات تدوین و بازنگری استانداردها به ویژه در مواردی که به هیچ عنوان در حوزه خط قرمز وزارت بهداشت و سلامت مصرف کنندگان نمی باشد از وزارت بهداشت خواست تا به صورت جدی در این روند بازنگری نماید .

رئیس اتاق شیراز با تاکید بر حساسیت سبستم عرضه و توزیع، عدم نظارت کافی بر اصناف و مراکز توزیع مواد غذایی را خطری جدی برای سلامت جامعه دانست و از وزارت بهداشت خواست تا به همان میزان که بر صنعت نظارت دارند بر اصناف نیز نظارت دقیق داشته باشند .

تأکید معاون وزیر بهداشت بر حفظ امنیت غذایی کشور

رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو، در این نشست گفت: سیاست وزارت بهداشت در فرایندها و در حوزه نظارت بر تولیدات غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی یک رویکرد تسهیل گرایانه است و بنا داریم تا از میزان تمرکز و وابستگی امور به تهران به میزان قابل توجهی کم کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به رویکرد وزارت بهداشت جهت کاهش بیماری های غیر واگیر از طریق کاهش نمک و قند و چربی محصولات غذایی تولیدی خاطرنشان کرد: این رویکرد جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگو توسط سازمان ملل و بسیاری از کشورهای اروپایی دنبال می شود؛ به گونه ای که از ما جهت حضور در برنامه های آنها و استفاده از تجربیات وزارت بهداشت در این زمینه دعوت به عمل آمده است.

دیناروند با تأکید بر امنیت غذایی اشاره کرد که آنچه وزارت بهداشت انجام می دهد در راستای حفظ امنیت غذایی کشور است اما رویکردمان به گونه‌ای است که از فعالیت های تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت  می‌کنیم.

 

موضوعات :
در همین رابطه