رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محمدقلی یوسفی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

لغو تحریم دلاری، پیام مثبت به شرکت‌های بین‌المللی برای همراهی با ایران است

محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: لغو تحریم‌های دلاری آمریکا علیه ایران، به معنای این است که می‌خواهند دنیا با ایران رابطه اقتصادی و تجاری داشته باشد؛ در سطح دیگر، این اقدام آمریکا نشان از عزم و اراده خود آنها برای همکاری اقتصادی و تجاری با ایران است.

22 مهر 1395
کد خبر : 4583
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: لغو تحریم‌های دلاری آمریکا علیه ایران، به معنای این است که  می‌خواهند دنیا با ایران رابطه اقتصادی و تجاری داشته باشد؛ در سطح دیگر، این اقدام آمریکا نشان از عزم و اراده خود آنها برای همکاری اقتصادی و تجاری با ایران است.

محمدقلی یوسفی؛ اقتصاددان

پیام لغو تحریم‌های دلاری به ایران چیست؟ محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «لغو تحریم‌های دلاری از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا، ارسال پیام مثبتی به ایران است که به شرکت‌های اروپایی و غیر آمریکایی یا حتی شرکت‌های آمریکایی‌ها در خارج از آمریکا اجازه می‌دهد که با ایران مراوده تجاری-اقتصادی داشته باشند. این سند، بسیار ارزشمند است و سیگنال‌های مثبتی به شرکت‌های بین‌المللی برای همراهی با ایران می‌دهد.»

یوسفی می‌گوید: «پیام دیگر این عمل آمریکا این است که آن‌ها به دنبال تخاصم با ایران نیستند، می‌خواهند از تخاصم با ایران به مراوده با ایران، تغییر سیاست دهند و این تغییر رویه، به دنیا هم می‌گوید که با ایران باید رابطه اقتصادی و دوستانه برقرار کرد. این تغییر رویه در تصویر جهانی از ایران بسیار مفید خواهد بود. آن‌ها به فعالان اقتصادی پیام می‌دهند که ما آرام‌آرام برای برقراری ارتباط اقتصادی با ایران تلاش می‌کنیم و البته به دولتمردان ایرانی هم این پیام را منتقل می کند که ما در تداوم همکاری و مبادله فکری برای یافتن راه‌حل برای مشکلات علاقه‌مند هستیم.»

به گفته این اقتصاددان اما مسئله مهم همچنان این است که مجوز مبادلات پول و کالا با خود آمریکایی‌ها در داخل آمریکا داده نشده است؛ مشکلی که برای ایران اهمیت دارد و هنوز پابرجاست. یوسفی با این حال معتقد است: «آمریکا در جهت رفع کدورت عمل می‌کند و شاید مرحله بعدی رابطه اقتصادی با خود آنها در دستور کار باشد.»

آیا ایران به این پیام توجه می‌کند؟ محمدقلی یوسفی می‌گوید: «مسئولان ما به‌تدریج و با تداوم این رفتارها سعی خواهند کرد که در جهت بهبود روابط اقتصادی عمل کنند. تعامل اقتصادی در رابطه ایران و آمریکا در اولویت است؛ کشورها وقتی وارد تجارت و رابطه اقتصادی شوند، به جنگ، تنش سیاسی فکر نخواهند کرد و منافع اقتصادی خود را در تداوم همکاری‌ها دنبال خواهند کرد.»

به اعتقاد یوسفی بعد از برجام اصلی‌ترین نگرانی ایرانی‌ها «ارتباط بانکی با اروپایی‌ها» بود که اکنون رفع شده است. او می گوید: «اصل اقدام اخیر آمریکا در لغو تحریم های دلاری این است که بانک های غیر آمریکایی می‌توانند بدون هیچ نگرانی از قطع ارتباط خود با بانک‌های آمریکایی به ارائه خدمت به بانک‌های ایرانی بپردازند، این نکته مثبتی است که می‌تواند آثار مفیدی در برقراری تعاملات بین‌المللی بانک‌های ایرانی داشته باشد.»

در همین رابطه