توسعه گردشگری ورزشی در دانشگاه های کشور موضوعی بود که در نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. احمد اصغری، رئیس کمیسیون، اهمیت اقتصاد ورزش را تا آنجا دانست که این بحث در دوره هشتم هیئت نمایندگان اتاق ایران به عنوان زیرمجموعه کمیسیون گردشگری مطرح شد. وی همچنین پیشنهاداتی را با هدف ارتقای جایگاه گردشگری ورزشی در درآمدهای ناخالص داخلی ارائه داد.
به اعتقاد وی، گردشگری ورزشی سرشار از سود و درآمد است و درحال حاضر کشورهای مختلف جایگاه ویژه ای را به این بحث اختصاص داده اند؛ المپیک ریو بالغ بر 9 میلیارد دلار سود برای کشور برزیل درپی داشت. از طرفی طبق آمار موجود 20 تا 30 درصد گردشگران از سراسر دنیا، ورزش را دلیل سفر خود اعلام کرده اند. البته این رقم با سرعت بالایی سیر صعودی خود را می پیماید.
اصغری همچنین برگزاری همایش ها، کارگاههای آموزشی، توسعه فرهنگ توریست ورزشی در کشور، اعتباردهی مناسب به سازمان های خصوصی فعال دراین بخش، ارائه تسهیلات ارزان قیمت، تبلیغ مناسب از ظرفیت های گردشگری ورزشی درایران، کاهش ریسک و افزایش امنیت سرمایه گذاری، خصوصی سازی، ایجاد ثبات دراقتصاد و تامین املاک و زمین مناسب برای فعالیت های ورزشی را از جمله لازمه های توسعه گردشگری ورزشی عنوان کرد.
هماهنگ سازی ظرفیتهای گردشگری با ضوابط موجود
علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران نیز ظرفیتها و سرمایه طبیعی کشور را در حوزه گردشگری ورزشی، بسیار غنی توصیف کرد و گفت: آنچه برای توسعه گردشگری ضروریست، هماهنگ سازی سایر ضوابط موجود در کشور با پتانسیلهای گردشگری کشور است.
وی خاطرنشان کرد: در ایران به دلیل شرایط جوی 4 فصل، می توانیم به صورت همزمان ورزشهای آبی، هوایی و زمستانه را انجام دهیم. البته متاسفانه زیرساختهای لازم وجود ندارد که برای این منظور نیز باید در قدم نخست مطالعات کارشناسانه انجام شود.
تاکید بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزشهای دانشگاهی
داوود حومنیان، رئیس انجمن گردشگری ورزشی وزارت علوم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم لزوم برگزاری دوره های آموزشی برای تربیت نیروهای خلاق و کارآزموده را مهم ارزیابی کرد و گفت: درحال حاضر مجموعههای بزرگ ورزشی و تفریحی زیرنظر دانشگاهها فعالیت می کنند که تنها در تعطیلات تابستانی و ایام عید استفاده می شوند، دانشگاهها باید از این ظرفیتها در تمام طول سال بهره ببرند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درمورد اهداف و برنامههای فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی نیز گفت: دو هدف عمده از سوی این فدراسیون دنبال می شود. اول ساماندهی مسابقات داخلی دانشگاهی و دوم حضور در میادین بین المللی. از نظر اهمیت، یونیورساید دانشگاهی در سطح جهانی بعد از مسابقات المپیک قرار دارد بنابراین نباید حضور ایران در این مسابقات را بی اهمیت بشماریم. بخش خصوصی می تواند برای ارتقای جایگاه تیم های ایرانی سرمایه گذاری خوبی داشته باشد.
بر اساس اظهارات وی نمایندگان 180 کشور در 27 رشته ورزشی در قالب ورزش های تابستانه و زمستانی هر دو سال یکبار دراین رقابت حاضر هستند و درحال حاضر ایران دراین مسابقات جایگاه نهم جهان را به خود اختصاص می دهد.
حومنیان حضور در نمایشگاه های بین المللی در زمینه گردشگری ورزشی را نیز یکی دیگر از اولویت های فدراسیون مربوطه برشمرد و خاطرنشان کرد: همین حضور می تواند در افزایش درآمدها تاثیر گذار باشد.
گفتنی است سال آینده مسابقات یونیورساید در چین تایپه برگزار می شود که بخش خصوصی می تواند از همین امروز برای سرمایه گذاری در این رقابت جهانی برنامه ریزی کند.
نقش کلیدی اتاق در ارتقای جایگاه گردشگری
ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران تغییر رفتار و ساختار را از لازمههای توسعه گردشگری در کشور دانست و تصریح کرد: گردشگری و درآمدهای حاصل از این بخش تا آنجا اهمیت دارد که در بحث اقتصاد مقاومتی نیز از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است. به طور حتم پارلمان بخش خصوصی می تواند در این رابطه نقش کلیدی بازی کند.
گردشگری باید خصوصی شود
مظفر علیخانی، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران رهایی این بخش از زیر سایه سنگین بحث های سیاسی را پیشنهاد داد و گفت: باید از نگاه های سیاسی در این حوزه پرهیز کنیم از طرفی باید کار را تمام و کمال در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم. اینکه امروز دو تیم مردمی استقلال و پرسپولیس از بحث خصوصی سازی خارج شد، پیام خوبی در پی ندارد. در این وضعیت ایران نمی تواند با تیم های بزرگ جهان رقابت کند. از سوی دیگر سرمایه گذاری و بازده اقتصادی در حوزه گردشگری ورزشی مطرح است که متاسفانه دراین رابطه نیز وضع خوبی نداریم.
به باور وی سرمایه گذاریها و فعالیتهای آموزشی در مورد گردشگری باید از مقطع مدارس ابتدایی آغاز شود.
بهره گیری از ظرفیتهای داخلی برای معرفی بهتر قهرمانان ایرانی
محمدرضا عرب، مدیر روابط عمومی و سرپرست مرکز امور فرهنگی و نشر اتاق ایران هم از غفلت نسبت به ارائه تبلیغات مناسب از قهرمانان ورزشی کشور در سطح بین المللی سخن گفت. به اعتقاد وی انتشار تمبر از رقابت های بزرگ بین المللی و افرادی که قهرمانان ملی هستند می تواند در شناساندن ایران به سایر کشورها تاثیرگذار باشد که متاسفانه به شدت از آن غافل هستیم.