در شب ميلاد با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، برای سلامتی سیدابراهیم رئیسی و همراهان دعا کنیم

رادیو مجازی اتاق ایران - 30 اردیبهشت 1403

در نشست روسای کمیسیون ها با هیئت رئیسه اتاق ایران

مطالبات کمیسیون های تخصصی اتاق ایران بررسی شد

در تازه ترین نشست روسای کمیسیون‌های اتاق ایران که با حضور رئیس و نواب رئیس برگزار شد، مهم ترین مطالبات کمیسیون ها مطرح شد؛ توجه و حمایت یشتر از آنها به عنوان بازوان مشورتی پارلمان بخش خصوصی و هماهنگی بین وظایف و اختیارات کمیسیون ها مهم ترین خواسته هایی بود که دراین جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

سارا ترابی

خبرنگار
25 مهر 1395
کد خبر : 4618
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست روز شنبه روسای کمیسیون های اتاق ایران، هیئت رئیسه به اظهارات و انتقادات روسا و نواب رئیس کمیسیون های تخصصی توجه کرده و پس از آن دیدگاه های خود را عنوان کردند.

به اعتقاد ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران و جمعی دیگر از روسا، تجدیدنظر و بازنگری در ساختار و سیاست های اتاق ضروری بوده و در عین حال باید بین اختیارات و مسئولیت های کمیسیون ها هماهنگی لازم وجود داشته باشد.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی، گفت که مهم ترین مسئولیت اتاق ایران، تولید فکر و اندیشه است و این وظیفه نیز در مقام اول توسط کمیسیون های تخصصی انجام می شود. بدین ترییب حمایت از کمیسیون ها اقدامی جدی و لازم است.

در این جلسه تعدادی از روسای کمیسیون ها کارکرد کمیسیون ها را مداوم و همیشگی توصیف و همگان را از نگاه های فصلی و موجی به کمیسیون ها منع کردند. رضا زیتون نژاد، نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه همانند علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون نفت و انرژی اتاق ایران، خواستار تقسیم بندی در وظایف اتاق ایران شد. زیتون نژاد گفت: «هیئت رئیسه اتاق ایران نمی تواند به تنهایی به مقابله با قدرت دیوان سالار دولت بپردازد و باید  از توانمندی همه اعضای اتاق بهره ببرد.»

یلدا راهدار، رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری نیز نگاهی به عملکرد کمیسیون ها داشت و از بی رغبتی برخی از آنها برای مشارکت در تولید فکر و یافتن راهکارهای مناسب انتقاد کرد.

افشین کلاهی، نائب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین دانش بنیان نیز با تایید سخنان راهدار گفت: «فراموش نکنیم بسیاری از آنچه امروز به عنوان مطالبه مطرح کردیم، بخشی از وظایف خود کمیسیون ها بوده است.»

روسای کمیسیون ها همچنین در سخنان خود به ارتباط تنگاتنگ بین کمیسیون های اتاق و تشکل ها تاکید کردند و خواستار افزایش هماهنگی و همکاری میان آن ها شدند.

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی نیز از مسئولیت سنگین کمیسیون ها در ارتقای جایگاه اتاق ایران سخن گفت و افزود: «ارتباط درون سازمانی بین کمیسیون ها و ارتباطات بیرونی انها باید تقویت شود. درحال حاضر ارتباط  منطقی بین کمیسیون ها با همتایان آنها در مجلس و دولت وجود ندارد.»

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، ضمن تاکید بر لزوم همفکری و همکاری میان ارکان پارلمان بخش خصوصی از کمیسیون ها خواست که مطالبات، انتقادات و پیشنهادات خود را به صورت شفاف و مشخص با هیئت رئیسه درمیان بگذارند. وی این نوع نگاه را عامل پیشرفت و قدرت گرفتن بخش خصوصی عنوان کرد.

وی گفت بر این باور است که باید حوزه اختیارات و وظایف کمیسیون ها به صورت همسان بالا برود تا بدین ترتیب میزان اثربخشی آنها نیز افزایش پیدا کند.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: چالش هایی که در سطح اتاق وجود دارد، جدای از یکدیگر نبوده و حل آنها برای هیئت رئیسه وقت مایه افتخار خواهد بود. از طرفی هیچ گونه رابطه بدهکار و بستانکاری بین ارکان اتاق وجود ندارد.

شافعی نقطه ایده آل اتاق را زمانی دانست که سازمان های دولتی آن را مرجع بدانند و برای یافتن راه حل های منطقی به سراغ پارلمان بخش خصوصی بیایند.

وی از علیرضا اشرف، دبیرکل جدید اتاق ایران نیز خواست که در رابطه با مشکلات داخلی کمیسیون ها هر چه سریع تر اقدام کند. وی خاطرنشان کرد: تغییرات اصولی در برنامه کاری دبیرکل قرار دارد که امیدواریم سازنده باشد.

شافعی همچنین انتظارات هیئت رئیسه از کمیسیون ها را نیز در حد بالا توصیف و تصریح کرد: این انتظارات در حد ضوابط بوده و در عین حال می دانیم که برآورده شدن هر توقعی مستلزم فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات اولیه آن برای کمیسیون موردنظر است.

پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق ایران، در مورد اختیارات کمیسیون ها گفت: نسبت به گذشته هیچ اختیاری از کمیسیون ها سلب نشده است. هرچند به عنوان عضو هیئت رئیسه معتقدم که جایگاه کمیسیون ها باید ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: از کمیسیون ها خواستیم که پیشنهادات خود را برای اصلاح شیوه نامه کمیسیون ها ارئه دهند که هنوز هیچ پیشنهادی به صورت کتبی مطرح نشده است. در مورد ارتباط بین کمیسیون های استانی با یکدیگر و ارتباط با کمیسیون های دولت و مجلس نیز فراخوان لازم همان ابتدای دوره داده شد و خود کمیسیون ها باید در این رابطه فعال باشند.

نائب رئیس اتاق ایران به لزوم چابک تر شدن بدنه اتاق و تخصیص به موقع منابع به هر یک از بخش ها تاکید کرد و گفت: اصلاح ساختار اتاق ایران و بازمهندسی آن را اقدامی ضروری می دانم و در عین حال روند حرکت کمیسیون ها را رو به جلو می بینم و معتقدم باید این حرکت سرعت بیشتر پیدا کند.

محمدرضا انصاری، نائب رئیس اتاق ایران ارتباط بین کمیسیون ها و هیئت رئیسه و اثربخشی کمیسیون ها را دو نکته برجسته در این نشست دانست و گفت: هردوی این مسائل در اولویت برنامه های هیئت رئیسه قرار دارد.

کیوان کاشفی عضو هیئت رئیسه اتاق ایران نیز نشست روسای کمیسیون ها را در سه محور اساسی خلاصه کرد و خواستار رسیدگی به آنها شد؛ ارتباط مستقیم با یکی از اعضای هیئت رئیسه به طور مستقیم، اصلاح شیوه نامه کمیسیون ها و حل مشکل امکانات و تجهیزات لازم برای کمیسیون ها.

 

در همین رابطه