رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

شافعی در دیدار با سفیر کره جنوبی:

فضای پسابرجام، بستری مناسب برای افزایش روابط اقتصادی با کره جنوبی است

به گفته شافعی، رئیس اتاق ایران تحریم‌ها بر روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی نیز تاثیرگذار بود. در حال حاضر بستر مناسبی ایجاد شده که بتوانیم حجم روابط اقتصادی را به اندازه قابل ملاحظه‌ای با کره جنوبی افزایش دهیم.

26 مهر 1395
کد خبر : 4673
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 دهم آبان ماه، هیات تجاری ایران به همراه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به کشور کره جنوبی سفر خواهد کرد. در این راستا امروز – دوشنبه- اتاق ایران میزبان کیم سونگ هو (Kim seung-ho) سفیر کشور کره جنوبی بود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این دیدار گفت: کره جنوبی از معدود کشورهایی است که در طول سال‌های گذشته، کاهش ارتباطات اقتصادی ما نسبت به سایرکشورهای شرق آسیا خیلی کم بوده و بیشترین همکاری را در دوران تحریم با کشور کره جنوبی داشتیم. به همین دلیل، ایرانی‌ها کره جنوبی را یار و همکار دوران سخت می‌دانند و از این نظر در کشورهای شرق آسیا، کره جنوبی جایگاه ویژه‌ای برای ایران دارد.

او با اشاره به قرابت فرهنگی و اجتماعی ایران و کره جنوبی، افزود: سنن مردم کره جنوبی اشتراکات بسیاری با ایرانی‌ها دارد و این نشان دهنده نزدیک بودن دو ملت به یکدیگر است؛ این خودش مبنای خوبی است که بتواند به توسعه اقتصادی کمک کند. در گذشته نه چندان دور نیز ضمن اینکه روابط اقتصادی ما با کره جنوبی خوب بوده، در کشورهای اطراف نیز کانالی برای ارائه کالاهای کره جنوبی بوده‌ایم. هم اکنون این همکاری ادامه دارد و نمایندگی بسیاری از کمپانی‌های کره جنوبی را در کشورهای آسیای مرکزی، ایرانی‌ها به عهده دارند.

به گفته رئیس اتاق ایران، هم اکنون شرکت‌های ایرانی در کشور ازبکستان نمایندگی‌هایی از کمپانی هیوندا را اداره می‌کنند و در کشور قزاقستان، ال جی و سامسونگ نیز توسط ایرانی‌ها اداره می‌شود. بنابراین دامنه همکاری ما با کره جنوبی تنها به بازار ایران محدود نمی‌شود و از گذشته در بازار منطقه با یکدیگر همکاری‌های زیادی داشته‌اند.

تحریم‌ها بر روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی تاثیرگذار بود

شافعی با بیان اینکه "در دوران مشکلات ناشی از تحریم، کره جنوبی همکاری خوبی با ایران داشت" اظهار کرد: علیرغم همکاری‌ها، تحریم‌ها بر روابط اقتصادی ایران و کره نیز تاثیرگذار بود. موانع روابط اقتصادی تا حدودی برطرف شده و علاقه‌مندی همکاری بین دو کشور همچون گذشته وجود دارد. اکنون بستر مناسبی ایجاد شده که بتوانیم حجم روابط اقتصادی را به اندازه قابل ملاحظه‌ای با کره جنوبی افزایش دهیم.

او همچنین معتقد است جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های خودش اولویت خاصی برای کشورهای شرق آسیا به خصوص کره جنوبی قائل است. شافعی در این زمینه گفت: سفر وزیر امور خارجه ایران به سه کشور ژاپن، کره جنوبی و چین نیز بر اساس همین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است و بخش قابل توجهی از شرکت‌های شاخص عضو اتاق ایران نیز در این سفر همراه وزیر امور خارجه خواهد بود. این سفر فرصت خوبی است که حرکت‌های جدید اقتصادی بین بخش‌های خصوصی دو کشور آغاز شود.

رئیس اتاق ایران از سفیر کره جنوبی درخواست کرد که در شرایط جدید کمک کند تا روابط اقتصادی گذشته ایران و کره بازیابی شده و حجم روابط اقتصادی بین دو کشور بالا رود.

شافعی همچنین اعلام کرد که برای بسیاری از کالاهای ایرانی در کره محدودیت‌های وجود دارد که سفیر کره جنوبی باید کمک کند تا محصولات ایرانی در کره قابل ارزیابی باشند.

سفیر کره جنوبی: فعالان اقتصادی ایرانی دارایی مهمی برای کره جنوبی هستند

کیم سونگ هو، سفیر کشور کره جنوبی در ادامه این دیدار با بیان اینکه "نقاطی که دو کشور را به یکدیگر نزدیک می‌کند، زیاد نیست" گفت: دو کشور ایران و کره جنوبی دین و زیان و ابعاد سیاسی مختلفی دارند؛ در نتیجه شالوده‌ای که بتوانیم روابط اقتصادی را بر آن بنیان کنیم، قوی نیست. با کار سخت و روابط نزدیک تجار دو کشور توانسته‌ایم همکاری داشته باشیم و دولتها باید تلاش کنند که در آینده به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

کیم سونگ هو فعالان اقتصادی ایران را دارایی مهمی برای کره جنوبی دانست و افزود: دولت باید به خوبی از ظرفیت این فعالان استفاده کند و امیدوارم اتاق ایران بتواند نقطه‌ تمرکز و ارتباطی برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.

او همچنین درباره محدودیت‌ کالاهای ایرانی در کره که شافعی به آن اشاره کرده بود، گفت: بازار کره روی محصولات مختلف جهان باز است، البته روی کالاهایی مانند سلاح و مواد مخدر نظارت داریم که وارد نشود.

شافعی در ادامه به اشتراکات فرهنگی موجود بین دو کشور کره جنوبی و ایران اشاره کرد و این رفتارهای مشترک را متمایز از رفتار کشورهای غربی دانست.

در ادامه نیز فرهاد شریف، معاون بین‌الملل اتاق ایران درباره جزئیات سفر پیش‌روی هیات تجاری ایران به کره جنوبی توضیحاتی داده و گفت: فاصله موجود بین دو کشور باعث می‌شود به روش‌های خاصی برای تعاملات اقتصادی خاصی بیندیشیم. یکی از این روش‌ها، سرمایه‌گذاری متقابل برای تولید محصولات و صدور به کشورهای منطقه است. تجربه‌های موفقی از سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و باید این نوع روابط را به خصوص در زمینه‌های تجهیزات پزشکی و سیستم سلامت و درمان توسعه دهیم.

او زمینه دیگر همکاری را زمینه‌های EPC دانست و افزود: شرکت‌های ایران به دنبال این هستند که در بازارهای منطقه پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی اجرا کنند و همکاری شرکت‌های کره‌ای در این زمینه برای هر دو کشور مفید خواهد بود. شرکت‌های ایرانی می‌توانند با کمک فناوری‌های شرکت‌های کره‌ای اقداماتی در زمینه تصفیه آب، نیروگاه‌ها و صنایع شیمیایی انجام دهند.

در همین رابطه