رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست کمیسیون معادن اتاق ایران عنوان شد

تقویت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با افزایش اعضا از بخش خصوصی

نشست کمیسیون معادن اتاق ایران با موضوع نقش صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی با حضور مدیر عامل این صندوق و جمعی از فعالان حوزه معدن در اتاق ایران برگزار شد.

27 مهر 1395
کد خبر : 4717
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون معادن اتاق ایران با موضوع نقش صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی با حضور مدیر عامل این صندوق و جمعی از فعالان حوزه معدن در اتاق ایران برگزار شد.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، با بیان اینکه در شرایط فعلی و با رکود حاکم بر معادن کشور که بانک‌ها هم نمی‌توانند به صنعت و معدن کشور کمکی کنند، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از نهادهای حامی و امیدبخش بخش معدن دانست. شکوری در عین حال افزود: اما با بودجه‌ فعلی، صندوق نمی‌تواند آنطور که باید به فعالان اقتصادی کمک کند و باید تمهیداتی اندیشید که بودجه صندوق افزایش یافته و بتواند پاسخگوی توسعه بخش معدن باشد.

شکوری با تأکید بر لزوم تقویت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: یکی از اقداماتی که می‌تواند صندوق را تقویت کند، افزایش تعداد اعضای هیئت مدیره صندوق از بخش خصوصی است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در ادامه با اشاره به مواردی مانند نبود زیرساخت‌های مناسب و قیمت تمام شده بالای محصولات معدنی، گفت: صادرات محصولات معدنی به صرفه نیست و اولویت اول صندوق باید کمک به واحدهای فراوری محصولات معدنی باشد.

شکوری همچنین لزوم استفاده از منابع ارزی را برای فعالان معدنی مورد توجه قرار داد و گفت: منابع ارزان قیمت بسیاری در کشورهای مختلف جهان وجود دارد که به دلیل نیاز به تضامین بالای سرمایه‌گذاری، بخش خصوصی ایران توان جذب این منابع را ندارد و دولت برای جذب این منابع و تسهیلات ارزان، باید فعالان اقتصادی را حمایت کند.

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن و رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، با انتقاد از حضور اندک فعالان بخش معدن در نشست گفت: فعالان بخش معدن باید چنین نشست‌هایی با مسئولان دستگاه‌های اجرایی را برای گفتگو و تعامل با بخش دولتی، مغتنم شمرده و نهایت استفاده را از آن ببرند.

بهرامن با بیان اینکه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نگاهی سیاست‌گذارانه دارد و با هدف مذاکره و تعامل با همه تشکل‌های بخش خصوصی فعالیت می‌کند، گفت: صندوق در حال حاضر نگاه خود را بر فراوری و توسعه بخش معدن متمرکز کرده است و اولویت این صندوق، فراوری است.

در ادامه نشست، محمدرضا عربی مزرعه شاهی، مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، گزارشی از عملکرد صندوق در سال 94 و نیمه اول سال 95 ارایه کرد.

عربی گفت: سرمایه صندوق از ابتدای تاسیس تا دی ماه سال گذشته 10 میلیارد تومان بوده و حداکثر می‌توانسته تا 70 میلیارد تومان بیمه نامه صادر کند، درحالی که در دی ماه گذشته سرمایه صندودق به 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و صندوق توانسته این میزان را ثبت کند.

مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، همچنین رئوس مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای صندوق را بیان کرد.

عربی پرداخت مطابات معوق مشتریان به بانک‌های ملت و رفاه و ملی(135 میلیارد تومان) و تفاهم با بانک صنعت و معدن جهت ازسرگیری اعتباردهی توسط بانک مذکور را از مهم‌ترین اقدامات صندوق عنوان کرد.

وی همچنین به امضا تفاهم‌نامه با شرکت ملی تهیه و تولید مواد معدنی در خصوص اکتشاف محدوده‌های معدنی آن شرکت با مشارکت بخش خصوصی و مکاتبات با سازمان بورس در خصوص پذیرش نقش ضامن و بازارگردان در اوراق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: حضور شرکت‌های کوچکتر در بازار سرمایه به توسعه این شرکت‌ها و ارتباط مستقیم با مردم کمک می‌کند.

عربی آمار تقاضای سالانه بیمه نامه سرمایه‌گذاری و اعتباری در سال 94 را 324 مورد و در نیمه اول سال95 را 91 مورد عنوان کرد. وی گفت: در سال 93 این آمار 460 مورد بوده که نشاندهنده افت میزان تقاضاهای ورودی به صندوق است. عربی از دلایل کاهش تعداد ورودی‌ها را موضوعات محیط زیستی و پهنه بندی اکتشاف معادن عنوان کرد.

مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با انتقاد از نقش بانک‌ها در کند ساختن روند اخذ بیمه سرمایه‌گذاری گفت: بانک‌ها برای ارائه تسهیلات، دوباره اسناد و مدارک متقاضی و همچنین معدن مذکور را  بررسی می‌کنند که این موضوع باید در مذاکره با بانک‌ها حل شود تا از کند شدن روند اخذ تسهیلات جلوگیری کنیم.

 

در همین رابطه