رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

سفیر ترکیه در دیدار با رئیس اتاق ایران خبر داد:

وزیر اقتصاد ترکیه در راس هیاتی اقتصادی به ایران سفر می کند

توجه به بحث داوری بین فعالان اقتصادی ایران و ترکیه، حضور جدی تر بخش خصوصی در مناسبات دو کشور، اجرای دقیق‌تر موافقت‌نامه ترجیحی، رشد همکاری‌های مشترک این و ترکیه در کشور سوم و سفر وزیر اقتصاد ترکیه به همراه هیاتی از فعالان اقتصادی این کشور طی آینده نزدیک به ایران مهم ترین موضوعاتی بودند که در دیدار رئیس اتاق ایران و سفیر ترکیه در تهران مطرح شدند.

27 مهر 1395
کد خبر : 4720
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر ترکیه در تهران ضمن اشاره به حضور صددرصدی بخش خصوصی این کشور در اقتصاد و تلاش ایران برای رسیدن به چنین موقعیتی تصریح کرد: به عنوان بخش خصوصی ایران مصمم هستیم که با همکاری فعالان اقتصادی ترکیه اهداف مسئولان دو کشور در رابطه با توسعه مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه را عملی سازیم.

غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی، در این نشست توسعه صنعتی در ترکیه را چشمگیر توصیف کرد و همکاری‌های مشترک بین فعالان اقتصادی ایرانی و ترکیه‌ای در کشورهای آسیای میانه را قابل تکثیر در سایر کشورهای دنیا دانست. شافعی گفت: اتاق ایران و اتاق ترکیه رابطه صمیمانه‌ای با یکدیگر دارند. این دو کشور در قالب سازمان اکو نیز همکاری‌های خوبی دارند هرچند در حد مطلوب نبوده و باید از این ظرفیت به شیوه بهتری استفاده شود.

وی در رابطه با وضعیت داوری بین فعالان اقتصادی دو کشور و برخی انتقادات مبنی بر نامناسب بودن روند داوری‌ها و چارچوب آن تصریح کرد: داوری می تواند در پیشبرد فعالیت بین بازرگانان بسیار موثر باشد بنابراین اتاق ایران سال هاست درپی تقویت این بخش است. متاسفانه ورود تجار غیرحرفه ای در کار آسیب‌های جدی وارد می کند که در این مورد داوری می تواند نقش آفرین باشد.

در ادامه هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران به شرایط سخت دوران تحریم و آسیب‌هایی که به اقتصاد ایران وارد آمد اشاره کرد و گفت: ایران متناسب با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد می تواند در دوران پسابرجام قدم‌های خوب و سریعی بردارد؛ البته بازگشت به شرایط عادی به آسانی اتفاق نمی‌افتد.

سفیر ترکیه در ایران همچنین به بیانیه‌ای که از سوی اتاق ایران در مورد فعال شدن بخش خصوصی و رقابت پذیرتر شدن اقتصاد کشور صادر شده اشاره کرد و گفت: وظیفه مقامات مسئول این است که مسیر را برای بخش خصوصی آماده کند. باید موانع از سر راه برداشته شوند. خوشبختانه زمینه و چارچوب حقوقی در هر دو کشور مناسب هستند.

وی در مورد توافق‌نامه ترجیحی بین ایران و ترکیه نیز گفت: همیشه در ابتدای اجرایی شدن هر موافقت‌نامه‌ای روند حرکت کند است، در این بین آنچه اهمیت دارد، حسن نیت دوطرف است. هدف ترکیه گسترده‌تر شدن این توافق‌نامه بوده و وزارتخانه های مربوط در هر دو طرف درحال انجام وظایف خود هستند.

تکین از سفر وزیر اقتصاد ترکیه در راس هیاتی تجاری به ایران طی روزهای آینده خبر داد که یکی از اهداف این سفر رسیدگی به مسئله موافقت‌نامه ترجیحی خواهد بود.

سفیر ترکیه بازشدن درهای اقتصاد ایران به بازارهای جهانی را هدفی نزدیک خواند و افزود: بازرگانان ترکیه در سراسر دنیا با رقبای خود رقابت می کنند و مطمئن هستند این شرایط به زودی در ایران نیز برای آنها رخ می دهد. دولت ترکیه امیدوار است آنچه در آسیای مرکزی بین فعالان اقتصادی ایران و ترکیه روی داده در سایر کشورهای دنیا نیز صورت بپذیرد چرا که این دو کشور به دلیل همسایگی برای برای همیشه با هم همکاری داشته باشند.  

موضوعات :
در همین رابطه