رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

راه های اجرای توافق های معطل مانده اکو از زبان رییس کل گمرک ایران

کرباسیان «مدیریت هماهنگ مرزی، یکسان سازی مقررات و شفافیت اطلاعات بین کشورهای عضو اکو برای پیشگیری از بروز هرگونه اختلاف» را راهکارهای پیشگیری از اجرا نشدن برخی توافق های اعضا اعلام کرد.

28 مهر 1395
کد خبر : 4753
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
کرباسیان «مدیریت هماهنگ مرزی، یکسان سازی مقررات و شفافیت اطلاعات بین کشورهای عضو اکو برای پیشگیری از بروز هرگونه اختلاف» را راهکارهای پیشگیری از اجرا نشدن برخی توافق های اعضا اعلام کرد.

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی

«مسعود کرباسیان» امروز در حاشیه هفتمین نشست رییسان کل گمرک کشورهای عضو اکو در تهران درباره اجرا نشدن برخی توافق های گذشته اعضای اکو به خبرنگاران گفت: اجرای توافق های چندجانبه مستلزم طی بوروکراسی های اداری خاص است و مقررات کشورهای عضو نیز یکسان نیست.
به گفته معاون وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، در برخی اوقات نیز اختلاف های مرزی بین کشورها بر اجرا نشدن توافق ها تاثیرگذار است.
کرباسیان یادآوری کرد برخی کالاها به مجوزهایی برای عبور از مرزها نیازمند است.
وی به تفاوت قیمت سوخت در ایران و ترکیه به عنوان یکی از عوامل معطلی های موجود در مرز دو کشور اشاره کرد و گفت: قیمت سوخت در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه ارزان تر است و بر همین اساس، نباید اجازه داد سوخت از ایران قاچاق شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: هماهنگ نبودن کشورها از نظر زمان انجام کار، تفاوت تعطیلات در کشورها و صدور مجوز از سوی سازمان های مستقر در مرز، از دیگر عواملی است که به انجام نشدن توافق های اعضای اکو دامن زده است.
وی گفت: امروز هیچ گونه معطلی در مرز کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود ندارد و این مساله به دلیل پذیرش مقررات و مجوزها از سوی همه کشورهای عضو است.
کرباسیان یادآور کرد: اینک جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق با روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان است تا مجوزهای دوطرفه بین ما و این کشورها مورد پذیرش قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان اعضای سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) به شمار می روند.
حجم صادرات کشورهای عضو اکو در سال گذشته میلادی، 411 میلیارد و 728 میلیون دلار و میزان واردات آنها 433 میلیارد و 519 میلیون دلار بود. بنابراین مجموع تجارت خارجی آنها به 845 میلیارد و 247 میلیون دلار می رسد.
به گزارش ایرنا، هفتمین نشست رییسان گمرک کشورهای عضو اکو با هدف ارتقای همکاری های گمرکی، تسهیل و توسعه تجارت و مبارزه با تخلف و قاچاق امروز (چهارشنبه) در تهران آغاز به کار کرد.

شرایط بازگشایی مرز سرو
رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد مرز «سرو» بین ایران و ترکیه در بلندمدت نمی تواند بسته بماند و افزود: افزون بر سرو، دو مرز «رازی» و «بازرگان» با ترکیه داریم که می توان از آنها استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، در ماه های گذشته مرز سرو در شهرستان ارومیه به علت درگیری های جنوب شرقی ترکیه در بسیاری مواقع بسته و تعطیل بوده است.
رییس کل گمرک گفت: ایران نمی تواند به صورت یکجانبه تصمیم بگیرد که مرز سرو باز شود، بلکه این اقدام باید به خواست ترکیه نیز باشد.
به گفته وی، ایران نمی توان به طور یکجانبه اجناس خود را به ترکیه ارسال کند اما امید می رود در نشستی که امروز و چند روز آینده برگزار می شود، مقدمه بازگشایی مرز سرو فراهم شود.
کرباسیان یادآوری کرد: با مذاکرات انجام شده با مسئولان ترکیه ای، مقرر شد محدودیت زمان در مراودات گمرکی برداشته شود و اگر تبادل الکترونیکی داده ها بین گمرک دو کشور صورت گیرد، دستیابی به اهداف اقتصادی دور از دسترس نخواهد بود.
به گفته این مسئول، تهران و آنکارا باید مسائل مرزی و گمرکی بین خود را حل و فصل کنند که در این زمینه، چندی پیش مجلس های دو کشور در زمینه «دروازه مشترک مرزی» به توافق رسیده اند.
به گزارش ایرنا، دیروز معاون کل وزارت گمرک و تجارت ترکیه در دیدار با رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد موضوع تبادل الکترونیکی اطلاعات که زمینه های اجرای آن فراهم شده، مهمترین اولویت در همکاری های دوجانبه است.
به گفته «فاتح چیفتچی»، اجرای برنامه تبادل الکترونیکی اطلاعات مشکل معطلی کامیون ها در مرز را برطرف می کند.
به گزارش ایرنا، ارزش مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2014 میلادی 15 میلیارد دلار بود. دو کشور بیشترین دروازه های تجاری را با یکدیگر دارند و از چهار دروازه، کالاها را صادر و وارد می کنند.
به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش تجارت خارجی ایران در نیمه نخست امسال به بیش از 42 میلیارد و 14 میلیون دلار رسید. از این میزان، صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه دو میلیارد و 321 میلیون دلار بود که این کشور را در جایگاه سوم قرار داد.
واردات از این کشور در 6 ماه نخست امسال به یک میلیارد و 329 میلیون دلار رسید و ترکیه را در رتبه چهارم کشورهای صادرکننده به ایران قرار داد.
بیشترین صادرات ایران به ترکیه شامل نفت و گاز، کالاهای پتروشیمی و محصولات کشاورزی است. ایران از ترکیه مواد شیمیایی، ماشین آلات و قطعات وارد می کند؛ این کالاها با لیسانس کشورهای اروپایی در ترکیه تولید می شود و ایران با توجه به کوتاهی مسافت، نیاز خود را از این کشور تامین می کند.

در همین رابطه