رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در نشست مدیران مالی اتاق‌های سراسر کشور عنوان شد؛

تأکید بر وحدت رویه و شفافیت مالی در اتاق‌های سراسر کشور

مدیران مالی اتاق‌های سراسر کشور در اولین نشست خود در اتاق ایران، در حضور خزانه دار و مدیر مالی اتاق ایران، به تبادل نظر پیرامون موضوعات مالی اتاق‌های سراسر کشور پرداختند.

02 آبان 1395
کد خبر : 4826
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین نشست مدیران مالی اتاق‌های سراسر کشور با حضور خزانه‌دار، معاون استان‌ها و مدیر مالی اتاق ایران برگزار شد.

حسین پیرموذن، عضو هیئت رئیسه و خزانه‌دار اتاق ایران، در نشست مدیران مالی اتاق‌های سراسر کشور در اتاق ایران، گفت: اتاق‌های سراسر کشور در درآمدها و هزینه‌های خود مختار هستند به جز مواردی که اتاق ایران به عنوان کمک هزینه یا کسری بودجه به اتاق‌ها پرداخت می‌کند که در این موارد اتاق‌ ایران حق نظارت بر امور را دارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران لزوم نظارت امور مالی اتاق‌ها بر روند هزینه و مصرف بودجه و همچنین بودجه نویسی اتاق‌ها مورد توجه قرار داد و گفت: امور مالی باید در درآمدهای یک در هزار و سه در هزار نظارت کامل داشته باشند و به خزانه‌دار و روسای اتاق‌ها گزارش ارایه دهند.

خزانه دار اتاق ایران، لزوم تغییر در روش بودجه نویسی در اتاق‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: روش فعلی بودجه نویسی در اتاق، برای انجام همه امور کافی نبوده و روش بودجه نویسی باید تغییر کند. وی افزود: از اتاق‌های سراسر کشور می‌خواهیم پیشنهادات خود را برای تغییر در روش بودجه نویسی به اتاق ایران ارسال کنند.

پیرموذن، در بخش دیگری از سخنان خود، بر هماهنگ سازی و حدت رویه امور مالی اتاق‌های سراسر کشور تأکید کرد.

رئیس اتاق اردبیل همچنین پیرامون کنترل صورت‌های مالی در اتاق‌ها گفت: صورت‌های مالی تنظیم شده در امور مالی باید به امضای اعضای هیئت رئیسه اتاق‌ها نیز برسد و اتاق‌هایی که تا این زمان صورت‌های مالی را به اعضای هیئت رئیسه نرسانده‌اند باید این کار را انجام دهند.

شفافیت مالی از اهداف دوره هشتم اتاق ایران

سید جواد زمانی، معاون امور استان‌های اتاق ایران، رفع محدودیت‌ و تبعیض‌ها به همراه شفافیت مالی را از اهداف دوره هشتم اتاق ایران برشمرد. معاون استان‌های اتاق ایران همچنین بر شناخت نیازهای مالی، بهبود روند مالی اتاق‌ها، منسجم و مشترک شدن ادبیات امور مالی اتاق‌های سراسر کشور تأکید کرد و بهبود این روندها را از اهداف برگزاری این نشست عنوان کرد.

معاون امور استان‌های اتاق ایران تصریح کرد: اتاق‌ها به عنوان بخش خصوصی دستورالعمل جامع اما مختصری دارند و همه‌ اتاق‌ها باید بر اساس آن عمل کنند. وی افزود: به عنوان پارلمان بخش خصوصی در برابر بخش دولتی، باید ثابت کنیم که توان اجرایی و قابلیت‌های بالایی داریم و در این صورت  است که می‌توانیم ادعا کنیم بخش خصوصی باید نقش بیشتری در اقتصاد کشور ایفا کند.

زمانی لزوم شفافیت مالی را مورد توجه قرار داد و گفت: شفافیت مالی از اصول اولیه امور اجرایی اتاق‌ها است و باید تا حد ممکن این شفافیت مالی حفظ شود.

تأکید بر وحدت رویه مالی در اتاق‌های سراسر کشور

علی اکبر جاویدان، معاون پشتیبانی اتاق ایران بر لزوم همگون‌سازی روند مالی در اتاق‌های سراسر کشور تأکید کرد.

جاویدان در نشست مدیران مالی اتاق‌های سراسر کشور، بخش مالی را مهم‌‌ترین و موثرترین بخش اداری اتاق‌ها برشمرد و گفت: امور مالی با برنامه‌ریزی و دقت در اجرای جزییات برنامه‌ها، به خوبی انجام می‌شوند.

معاون پشتیبانی اتاق ایران با تأکید بر لزوم وحدت رویه در امور مالی اتاق‌های سراسر کشور گفت: در اتاق ایران یک چارچوب کلی مالی تدوین و تنظیم شده و بر همین اساس نیز، دستورالعمل‌هایی برای اتاق‌های استانی ارسال شده است و اتاق‌ها باید بر اساس آن عمل کنند اما بعضی از اتاق‌ها به صورت دقیق و برنامه‌ریزی شده، همه موارد اعلامی را هنوز انجام نداده‌اند.

جاویدان تأکید کرد: آنچه از طرف اتاق ایران به عنوان دستورالعمل اعلام می‌شود، باید جدی گرفته شده و به عنوان یک نظم مشخص در قالبی ضابطه‌مند، رعایت شود.

تعریف یک نظام حسابرسی داخلی در اتاق ایران

علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران، در اولین نشست مدیران مالی اتاق‌های سراسر کشور، گفت: بودجه نویسی مصرفی دچار اشکال است و بودجه بخش خصوصی  باید درآمدی تلقی شود.

دبیر کل اتاق ایران، بر لزوم تعریف یک نظام حسابرسی داخلی در اتاق ایران تأکید کرد و گفت: تعریف یک سیستم حسابرسی داخلی در اتاق ایران به تنظیم رفتار مالی در اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور کمک می‌کند.

اشرف پیرامون نظارت اتاق ایران بر امور مالی اتاق‌های سراسر کشور گفت: کمک‌های اتاق ایران به اتاق‌های سراسر کشور و در قالب‌های مختلف همراه با نظارت کامل است و اتاق ایران این حق را دارد که در مقابل مسایل مالی نظارت حداکثری داشته باشد.

 گفتنی است در انتهای نشست، مدیران مالی به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعاتی مانند  اظهار نامه مالیاتی و آشنایی با فرایند تشخیص مالیات، کنترل و تطبیق حساب های بین اتاق ها و واریزی های سه در هزار درآمد مشمول مالیات و یک در هزار فروش و نحوه تهیه و گزارش دهی صورت های مالی و وظایف اتاق در ارتباط با تنظیم قراردادها در حضور مشاور مالی اتاق ایران و کارشناسان شرکت حسابرسی همکار اتاق ایران پرداختند.

در همین رابطه