رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اصفهان در نشست اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو دی8

همکاری‌های اقتصادی، زمینه‌ساز ثبات منطقه‌ای است

نشست اتاق‌های بازرگانی گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (دی 8) در ازمیز ترکیه برگزار شد و رئیس اتاق اصفهان نیز در این نشست سخنرانی کرد.

02 آبان 1395
کد خبر : 4836
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست اتاق‌های بازرگانی گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (دی 8) شامل کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه در ازمیز ترکیه برگزار شد.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی، رییس اتاق اصفهان، که در این نشست حضور داشت طی سخنانی گفت: کشورهای عضو گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با دارا بودن جمعیتی حدود یک میلیارد نفر، نیروی کار جوان، صنایع عظیم انرژی و معدنی و نیز موقعیت ژئوپلتیکی ممتاز، می‌توانند به عنوان یک قطب نیرومند در معاملات و معادلات بین المللی حضور یابند.

رییس اتاق اصفهان گفت: بر اساس آمار، جمعیت کشورهای گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه حدود ٦٠ درصد از جمعیت مسلمانان که معادل ١٣ درصد جمعیت جهان است را تشکیل می دهد اما متاسفانه تجارت صورت گرفته بین هشت کشور عضو این گروه فقط 3.3 درصد تجارت جهانی است.

رییس اتاق اصفهان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای را یکی از بهترین و محکم‌ترین راهبردهای کشورها برای توسعه همگون به ویژه گسترش ثبات منطقه ای برشمرد و گفت: از این رویکرد در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به بهترین نحو ممکن استفاده شده است.

رییس اتاق اصفهان افزود: از اصول همگرایی منطقه ای این است که ملت های تعامل کننده از نقاط مشترک فرهنگی شروع کنند و در گذر زمان با تقویت تعاملات به یک سیاست اقتصادی مطلوب در جهت بهبود بنیه مالی جمعیت برسند و توان رقابتی خود را در برابر اقتصاد جهانی و جهان اقتصاد افزایش دهند.

سهل آبادی ایران را یکی از کشورهای استراتژیک منطقه خاورمیانه و گروه دی 8 نام برد و با اشاره به موقعیت ویژه اصفهان در مرکز ایران گفت: استان اصفهان یکی از استان های مهم و مرکز تقسیم راه های زمینی و ریلی کشور بین آب های خلیج فارس، آسیای میانه و اروپای شرقی به شمار می آید.

 وی برقراری ارتباط بین اتاق های بازرگانی عضو دی 8 را عامل افزایش حجم تجارت بین کشورهای عضو  برشمرد و گفت: در این راستا ارتباط بین اتاق اصفهان با اتاق های عضو کشورهای اسلامی در حال توسعه از جمله اتاق های ازمیر و قاهره افزایش می یابد.

سهل آبادی گفت : استان اصفهان با دارا بودن بیش از هشت هزار واحد صنعتی بزرگترین قطب صنعت کشور است که سالیانه متجاوز از ٩ میلیون تن انواع فرآورده های فولادی را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی روانه می کنند  و در زمینه صنعت نساجی سابقه طولانی دارد و اکنون ٢٥ درصد واحد های نساجی ایران را در خود جای داده است.

وی تاکید کرد: این استان از نظر معادن فعال و نیز ارزش سرمایه گذاری در بخش معدن  مقام دوم ایران را داراست و ٥/١ درصد کل اراضی کشاورزی ایران در  اصفهان قرار دارد که تولید  ٦ درصد محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

سهل آبادی عمده کالاهای صادراتی استان اصفهان را  صنایع دستی، آهن آلات و فولاد، سنگ های ساختمانی و تزیینی، سیمان، فلزات گران بها، فرش دستبافت و ماشینی، محصولات پتروشیمی و ماشین آلات صنعتی، تجهیزات و قطعات الکترونیکی، مواد اولیه و محصولات شیمیایی برشمرد.

رئیس اتاق اصفهان، گردشگری را یکی از مزیت های اقتصادی و سرمایه گذاری استان اصفهان دانست و گفت: اصفهان با دارا بودن هزار و 836 جاذبه تاریخی فرهنگی و ٤ اثر ثبت شده جهانی رتبه اول ایران را از این نظر به خود اختصاص داده است. او افزود: در حال حاضر اصفهان با ١٣ شهر دنیا عقد خواهر خواندگی دارد و همچنین  ١٧٨ رشته صنایع دستی ثبت شده در حال فعالیت هستند که اکثر آن ها از جمله هنر فرش شهرت جهانی دارد.

وی افزود: اتاق اصفهان با بیش از ٣ هزار عضو فعال، دومین اتاق بزرگ ایران است که در سال ٢٠١٢ میلادی موفق به کسب رتبه نخست کنفدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه موسوم به اجلاس کاسی(CACCI) شد.

سهل آبادی در ادامه گفت: این اتاق طی ٧ ماه گذشته میزبان بیش از ٤٠ هیات خارجی بوده که منجر به امضای ٣ یادداشت همکاری شده است.

وی اصفهان را سرشار از پتانسیل های سرمایه گذاری خواند و گفت:  ١٤٧ پروژه سرمایه گذاری از سوی اتاق اصفهان برای سرمایه گذاران خارجی و مشارکت  آنان فراهم شده تا در شرایط مناسب ایجاد شده پس از توافق نامه برجام ،فضای امید بخشی را برای سرمایه گذران خارجی فراهم سازد.

موضوعات :
در همین رابطه