روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از نوسانات قیمت بازارهای جهانی

بازار فلزات گران‌بها در سه ماهه سوم 2016 چه وضعیتی داشت؟

قیمت فلزات گران‌بها در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶، ۸ درصد به خاطر افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران و خرید امن آن‌ها افزایش یافت. فلز نقره با موج افزایش ۱۶ درصدی، بیشترین افزایش قیمت را به خاطر تقاضای بالای صنعتی، در میان فلزات گران‌بها داشته است.

03 آبان 1395
کد خبر : 4872
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
قیمت فلزات گران‌بها در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶، ۸ درصد به خاطر افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران و خرید امن آن‌ها افزایش یافت. فلز نقره با موج افزایش ۱۶ درصدی، بیشترین افزایش قیمت را به خاطر تقاضای بالای صنعتی، در میان فلزات گران‌بها داشته است.

معدن طلا در افریقای جنوبی.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده که در سال آینده، قیمت تمامی کالاها افزایش پیدا کند دلیل آن نیز افزایش تقاضا و تضعیف عرضه است. قیمت فلزات و مواد معدنی  حدود 4.1درصد افزایش پیدا خواهد کرد. دلیل اصلی این مسئله نیز کاهش تقاضا در این زمینه است. قیمت روی نیز بر اساس پیش‌بینی‌های بانک جهانی بیش از 20درصد افزایش خواهد یافت.

اما بانک جهانی، گزارشی نیز از وضعیت قیمت کالاها در سه ماهه سوم سال 2016 منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، قیمت فلزات گران‌بها در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶، ۸ درصد به خاطر افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران و خرید امن آن‌ها افزایش یافت. این مسئله هم‌چنین به دنبال امتداد سیاست کاهش نرخ بهره بوده است.

فلز نقره با موج افزایش ۱۶ درصدی، بیشترین افزایش قیمت را به خاطر تقاضای بالای صنعتی، در میان فلزات گران‌بها داشته است. بعد از آن بهای پلاتینیوم، ۸ درصد به خاطر عرضه فیزیکی ناچیز، بالا رفته است. قیمت طلا نیز با ۶ درصد افزایش، به ۱۳۳۵ دلار در هر اونس رسیده است.در این نوسان‌ها، داده‌های اقتصادی امریکا و تصمیم فدرال رزرو برای به تاخیر انداختن سیاست افزایش نرخ بهره موثر بوده است. تقاضای فیزیکی نیز با تولید بالا در چین افزایش یافت، اما مصرف نقره در چین و هندوستان پایین بوده است.

عرضه معدنی نیز به رشد ادامه داده است، اما محصول خروجی سرب و روی کاهش داشته و به همین دلیل رشد محدودی را تجربه کرده است. قیمت پلاتینیوم نیز در سه ماهه سوم 8 درصد رشد کرده است. 70 درصد از پلاتین جهان، در افریقای جنوبی تولید می‌شود.

قیمت طلا در سه ماهه سوم سال، 6 درصد افزایش یافته است. این دستاورد به دلیل رکورد تقاضای سرمایه‌گذاران و از پیامدهای برگزیت در انگلستان بوده است.به هر حال، قیمت‌ها در ماه اکتبر به میزان زیادی افت پیدا کرد.

برآوردهای بانک جهانی در مورد قیمت طلا هم‌چنین نشان می‌دهد که فلز زرد در سال آینده کاهش ارزش را تجربه خواهد کرد و به هزار و 219 دلار در ازای هر اونس خواهد رسید. دلیل آن نیز اطمینان سرمایه‌گذاران به جاری کردن پول و سرمایه در سایر بخش‌ها به جز طلا است. افزایش نرخ سود بانکی بر قیمت طلا تاثیر منفی خواهد داشت. تقاضای فیزیکی طلا در امسال بسیار پایین و ضعیف بوده است و در دو کشور مصرف کننده بزرگ، یعنی چین و هند، سقوط کرده است.

البته تقاضای جواهرات در سه ماهه چهارم سال در هندوستان، به خاطر فصل عروسی و فستیوال‌ها، باید بهبود پیدا کند. بانک جهانی پیش‌بینی کرده بود قیمت فلزات گران‌بها در سال 2016، 7 درصد به خاطر تقاضای بالای سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند.

انتظار می‌رود نقره و طلا در سال 2016، افزایش قیمت 8 درصدی داشته باشند اما این انتظارها به خاطر سیاست‌های پولی امریکا و قوی‌تر بودن دلار، کاهش پیدا کرده‌اند. انتظار می‌رود تقاضای فیزیکی برای طلا افزایش پیدا کند و در چین و هند تجدید شود که این هماهنگ با گسترش عرضه معدنی خواهد بود. قیمت پلاتین اما به خاطر نوسان سهام‌ها، انتظار می‌رود 5 درصد کاهش پیدا کند.

موضوعات :
در همین رابطه