رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در اتاق اصفهان عنوان شد؛

کشور در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در شرایط بحران است

نشست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌ زیست اتاق اصفهان با رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در اتاق اصفهان برگزار شد.

05 آبان 1395
کد خبر : 4884
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق اصفهان گفت: کشور در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در شرایط ناپایداری و بحران است.

حمیدرضا قلمکاری در نشست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق اصفهان با رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در اتاق اصفهان تصریح کرد: تالاب‌های کشور یکی پس از دیگری خشکیده‌اند و یا در حال نابودی هستند، منابع آب زیرزمینی رو به نابودی است و 1200 کیلومتر کف شکنی چاه‌ها در هرسال در تعقیب آب زیرزمینی در حال نابودی، فاجعه فرونشست سرتاسری دشت‌ها یا زلزله خاموش را گریبان گیر کشور کرده است.

وی تصریح کرد:در شرایط توسعه ناپایدار و ناپایداری وضعیت توسعه‌ی کنونی، سند تفصیلی برنامه ششم در بخش کشاورزی و منابع طبیعی بجای تداوم روندهای جاری می‌بایست رویکرد جلوگیری از رویه‌های بحران‌ساز را در پیش بگیرد.

قلمکاری از تشکیل کارگروه ویژه نقد و بررسی کارشناسانه  سند برنامه ششم توسعه توسط کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و گفت: تعادل بخشی آبخوان‌ها و منابع آب، متوقف کردن روند لگام‌گسیخته بارگذاری‌ها بر منابع آب باید اولویت محوری برنامه ششم و سند تفصیلی برنامه باشد.

وی لازمه این سیاست راهبردی اصولی را  تعدیل سطوح کشت در حد توان اکولوژیک کشور دانست و گفت: هدف‌گذاری افزایش صادرات محصولات کشاورزی، به‌منزله صدور آب مجازی در کشور است که با رویه به بحران فراگیر آب در کشور مورد تائید نیست و نیازمند بازنگری است.

قلمکاری خاطرنشان کرد: سیاست کلان توسعه روش‌های نوین آبیاری در کشور به دلیل توسعه کشت از محل قطع فروشت عمقی آبیاری، نه‌تنها منجر به‌صرفه جویی در مصارف آب نمی‌شود بلکه منجر به بارگذاری بیشتر بر منابع آب  می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان خاطرنشان کرد:در سند تفصیلی، راندمان آبیاری در کشور 6/40 درصد عنوان‌شده و بالا بردن راندمان آبیاری، هدف‌گذاری شده است. راندمان آبیاری اعلام‌شده راندمان واقعی آبیاری در مقیاس کلان در کشور نیست و معرف راندمان آبیاری در مقیاس خرد (مزرعه کشاورز) است.  رقم واقعی راندمان آبیاری در کشور، از رقم اعلام‌شده بیشتر است.

قلمکاری اظهار کرد:75 درصد کشور در معرض فرسایش بادی و بیابان‌زایی است و  با خشک شدن تالاب‌ها، خطر بیابان‌زایی تشدید می‌شود. هدف‌گذاری مقابله با بیابان‌زایی ناکافی است و به‌منزله گسترش بیابان‌زایی در پایان برنامه ششم است.

وی تصریح کرد:سیاست کلان پرداخت یارانه زیاد به حامل‌های انرژی پمپاژ آب کشاورزی (97 درصد قیمت تمام‌شده برق به‌صورت یارانه) به‌منزله به‌کارگیری مشوق‌های مالی برای برداشت و مصرف هرچه بیشتر و غیرمسئولانه منابع آب است. هدایت سیاست‌های حمایتی بخش کشاورزی از پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی پمپاژ آب و نهاده‌ها می‌بایست به سیاست پرداخت یارانه به محصول نهایی تغییر یابد.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق اصفهان یادآور شد: با توجه به بحران‌های آتی ناشی از خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی در راستای حفظ محیط‌زیست تمامی حوزه‌ها نسبت به تخصیص واقعی حق آبِ تالاب تأکید نمایند.

وی پیگیری مجدانه احیا و تأسیس صندوق ملی محیط‌زیست با اصلاح ساختار و تعیین مدیریت منابع و مصارف اقدام عاجل در این راستا دانست.

قلمکاری تأکید کرد:با عنایت به اهمیت و شرایط خاص رودخانه زاینده‌رود در فلات مرکزی ایران از ابعاد زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و تأثیر مستقیم آن بر زندگی بیش از شش میلیون نفر  هم‌وطنانمان از این حوضه آبریز ضروری است که حل مشکل زاینده‌رود با ایجاد ستاد ملی نجات  زاینده‌رود از سر آب تا پایاب» با در نظر گرفتن  بودجه‌ای متناسب با الگوی موفق دیگر در کشور (دریاچه ارومیه) در برنامه ششم توسعه تثبیت  و تصویب شود.

وی اضافه کرد:به همین منظور کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان آمادگی دارد جهت طراحی  و تدوین نقشه راه و ارائه برنامه‌های عملیاتی جهت ایجاد هرچه سریع‌تر ستاد مربوطه در تمامی ابعاد، پیوسته در خدمت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و سایر کمیسیون‌های مرتبط در مجلس شورای اسلامی ازجمله کمیسیون تلفیق باشد.

برطرف کردن مشکلات امروز اصفهان نیز نیازمند تعامل بخش خصوصی، مسئولین و مردم است

علی‌محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این نشست  بابیان اینکه آب و محیط‌زیست دو فاکتور خرید اساسی در تأمین امنیت غذایی است، افزود: اصفهان ظرفیت‌های فراوانی درزمینه‌ی کشاورزی، گردشگری و صنعت دارد و کارهای بسیار خوبی نیز درگذشته انجام‌شده و برطرف کردن مشکلات امروز اصفهان نیز نیازمند تعامل بخش خصوصی، مسئولین و مردم است.

شاعری افزود: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای درصدد است تا با نظارت عملیاتی و حضور در استان‌ها از نزدیک با مشکلات مختلف آشنا و با حمایت‌های خود زمینه را برای برطرف کردن این مشکلات فراهم کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی آلودگی هوا و خشکی زاینده‌رود را دو مشکل اساسی در استان اصفهان دانست و گفت:خوشبختانه لایحه‌ی هوای پاک در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا تصویب شد و زمینه‌ی بهتری برای رفع آلودگی هوا میسر گردید.

شاعری افزود: زاینده‌رود هویت مردم اصفهان است و ما درصدد هستیم با همکاری وزارتخانه‌های مرتبط، بخش خصوصی و مردم چالش‌های این حوضه‌ی آبریز را بررسی، راهکارهای آن را مشخص و قانون احیای این رودخانه را به مرحله‌ی تصویب برسانیم تا به‌این‌ترتیب زمینه‌ی احیای این رودخانه فراهم شود.

موضوعات :
در همین رابطه