رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از بازار نفت

تلنگر اوپکی‌ها به بازار طلای سیاه

قیمت نفت در روز سه‌شنبه تغییر چندانی نداشت اما هر بار که تحلیل‌گران و معامله‌گران نفتی پرسشی را در مورد اوپک مطرح می‌کنند تلنگری را به بازار نفت وارد می‌کنند.

04 آبان 1395
کد خبر : 4911
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قیمت نفت در روز سه‌شنبه تغییر چندانی نداشت اما هر بار که تحلیل‌گران و معامله‌گران نفتی پرسشی را در مورد اوپک مطرح می‌کنند تلنگری را به بازار نفت وارد می‌کنند. هنوز تحلیل‌گران نمی‌دانند اوپک تصمیم خود را در مورد کاهش تولید نفت عملی خواهد کرد یا خیر؛ این تصمیم تا روز 30 نوامبر نهایی خواهد شد.

البته شاخص نفت دبلیوتی‌آی کاهش بسیار کمی را تجربه کرده‌است. اکنون شاخص نفت امریکا 50.29دلار و شاخص نفت برنت حوزه دریای شمال 51.18دلار در ازای هر بشکه است.

هرچند قیمت نفت هنوز هم شرایط مساعدی ندارد اما در محدوده 50دلار در ازای هر بشکه در بازارهای جهانی معامله می‌َشود و این پیشرفت بزرگی است که به نظر می‌رسد بعد از تصمیم اوپکی‌ها در مورد کاهش تولید نفت در ماه سپتامبر حاصل شده‌است. بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال احتمال اینکه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) در روز 30نوامبر به توافق دست پیدا کنند بسیار زیاد است. به این ترتیب می‌توان انتظار افزایش قیمت نفت را در آینده داشت.

بر اساس تحلیل کارشناس نفت در وال‌استریت ژورنال، قیمت نفت احتمالاً به محدود 50 تا 55دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. البته تحلیل‌گرانی هم وجود دارند که معتقدند سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام به توافق دست نخواهد یافت. برای مثال عراق چندی پیش تردید خود را در مورد صحت داده‌های اوپک اعلام کرد. وقتی داده‌های این سازمان در مورد تولید نفت صحیح نباشد، قطعاً نمی‌تواند در مورد سهم هر کشور در کاهش تولید نفت نیز به درستی تصمیم بگیرد و به این ترتیب به نظر می‌رسد اوپکی‌ها به توافق دست پیدا نخواهند کرد.

تحلیل‌گران می‌گویند اگر عراق در این بازی کنار بکشد، قیمت نفت ضربه بزرگی می‌خورد؛ هرچند این ضربه می‌تواند کوتاه‌مدت باشد. به نظر می‌رسد عراق درخواست استثنا شدن در این توافق را اعلام کرد. ایران نیز همین درخواست را از قبل داشته‌است. انتظار می‌رود لیبی، نیجریه و ونزوئلا نیز چندان موافق کاهش سهم خود در تولید نفت نباشند.

موضوعات :
در همین رابطه