رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پروژه آزادراه تهران-شمال برای اشتغال چه کرده است؟

علی‌اکبر ناطق نوری می‌گوید:«یکی از نکات قابل توجه این پروژه به کارگیری بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نیروی کار به صورت مستقیم در فاز یک است. از طرفی موجب اشتغال‌زایی جانبی در بخش سیمان و فولاد و کشور شده است. همچنین طراحی و اجرای کل پروژه توسط مهندسان داخلی و ساخت دستگاه‌های قالب در داخل کشور بسیار خوشحال کننده است.»

04 آبان 1395
کد خبر : 4913
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز عباس آخوندی، به همراه علی‌اکبر ناطق نوری، مسئول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، از پروژه آزادراه تهران-شمال بازدید کردند. آنچه در ادامه می‌‌آید، مهم‌ترین نکات مطرح شده توسط این دو مقام مسئول است.

آخوندی:قطعه یک آزادراه تهران-شمال بیش از 70 درصد پیشرفت دارد 

-میزان کل پیشرفت پروژه تا ۷ دی ۹۳ حدود ۱٨.۳ درصد بوده است. در حال حاضر به طور متوسط میزان پیشرفت پروژه ۳.۳ درصد در ماه است، این درحالی است که در ۱۷ سال گذشته میزان پیشرفت سالانه ۲ درصد بوده است.

-درصد پیشرفت منطقه یک آزادراه تهران - شمال ۷۱.٨ درصد، منطقه دو ۱۵.٨ درصد، منطقه سه صفر و منطقه چهار ۱۰۰ درصد بوده است.منطقه ۲ آزادراه به ۶ قسمت تقسیم می شود که یک قسمت آن، یک تونل است. تونل البرز ۶۴۰۰ متر طول دارد که از سه راهی سرهنگ به پل زنگوله می‌رسد. این تونل، دومین تونل خاورمیانه و هشتادمین تونل دنیاست.از این تونل، ۴۵۵۱ متر حفاری شده و ۱٨۴٨ متر باقی مانده است.

-10 هزار میلیارد تومان روی قطعه یک آزادراه سرمایه‌گذاری کردیم و در کنار آن، باید معماری راه ها را هم مورد توجه قرار دهیم،

-قطعه یک پروژه آزادراه تهران - شمال از ابتدا تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

-از جهت معماری با توجه به اینکه سرمایه گذاری کلان در یکی از زیباترین نقاط ایران انجام شده، معماری راه باید صورت گیرد. اولین بار است که بحث معماری و آرایش مسیر را پیاده می کنیم.

-از جهت تکنولوژی، باید در این پروژه ۹کیلومتر تونل اجرا کنیم؛این کار عظیمی است و امیدواریم با اجرای این پروژه، انباشت دانش فنی را شاهدباشیم.

-بخش اعظم کار توسط مهندسان ایرانی انجام می شود و با چینی ها کار قطعی می شود . ادامه کار با مشاوران ایرانی خواهد بود. البته در جایی که لازم بوده، از مشاوران برای مثال ایتالیایی و دانش بین المللی کمک گرفتیم.

-روزی هزار تن سیمان در این پروژه مصرف می شود؛ بر این اساس تدارک کالاها نیاز به مدیریت مالی، کالایی و نیروی انسانی قوی دارد.

-اجرای این پروژه ها یک اعتماد به نفس در میان مردم ایجاد می کند؛در این پروژه یک شفافیت کامل داریم و قطعه به قطعه را با مناقصه کامل اجرا می کنیم.

ناطق نوری: اجرای این پروژه در دولت یازدهم پیشرفت خوبی داشته است.

-پروژه‌ای که به تعبیر ما مبدا تاریخ شناخته می‌شد و از نظر دیرکرد در انجام پروژه موجب نگرانی مسئولان و در طول زمان تبدیل به لطیفه شده بود، خوشبختانه در دولت یازدهم با روی‌کار آمدن آخوندی در وزارت راه وشهرسازی و سعیدی‌کیا که از همکاران من از سال ۵۸ در جهاد سازندگی بودند پیشرفت کرد. این دو همان روحیه جهادی را در عصر حاضر اعمال کرده‌اند و به همین خاطر شاهد پیشرفت قابل توجهی در آزادراه تهران-شمال هستیم.

-در بازدیدی که امروز داشتیم، شاهد بودیم که پیچیدگی کار بسیار بود، اما در حال حاضر پیشرفت کار خوب بوده و آنچه گفتند با آنچه می بینیم، منطبق است.

-این پروژه در شرایط کنونی کشور بر روی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم اثرگذار بوده و بیشتر کار به دست مهندسان ایرانی انجام شده است.

-کار تبلیغاتی برای معرفی پروژه و تبیین مردم به خوبی صورت نگرفته است؛کار عظیمی انجام می شود و باید عظمت و حجم کار به مردم نشان داده شود.

-یکی از نکات قابل توجه این پروژه به کارگیری بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نیروی کار به صورت مستقیم در فاز یک است. از طرفی موجب اشتغال‌زایی جانبی در بخش سیمان و فولاد و کشور شده است. همچنین طراحی و اجرای کل پروژه توسط مهندسان داخلی و ساخت دستگاه‌های قالب در داخل کشور بسیار خوشحال کننده است.

در همین رابطه