رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شافعی در شورای گفت و گوی خراسان رضوی عنوان کرد؛

گسترش تعامل در حوزه های معدن، نفت و انرژی میان ایران و ویتنام

08 آبان 1395
کد خبر : 4967
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و دومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی با حضور استاندار، رئیس اتاق ایران، مدیران بخش دولتی و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران بیانیه اتحادیه اروپا را در مورد رفع تحریم های اقتصادی و مالی برای آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا امیدوار کننده توصیف کرد و گفت: با وجود انتقــاداتی که به این بیانیه وارد است، این بیــانیه ما را یک گام به آغاز بر جام نزدیک تر کرد.

 شافعی در این نشست با اشاره به نخستین مقصد رئیس جمهوری و هیأت همراه متشکل از مسئولان و فعالان بخش خصوصی به کشور ویتنام از گسترش تبادل و تعامل در حوزه های معدن نفت و انرژی خبر داد و گفت: شرکت های هواپیمایی این کشور نیز آمادگی خود را برای واگذاری دویست هواپیمای ایرباس به ایران اعلام کرده اند.

رئیس اتاق ایران در ادامه با اشاره به پیش بینی صندوق بین المللی پول در مورد رشد 4 درصدی اقتصاد ایران ابزار امیدواری کرد با گشایش های پیش آمده پس از برجام به ویژه افزایش تولید و صادرات نفت، اقتصاد ایران امسال رشد حداکثر چهار درصدی را تجربه کند.

خط اعتباری ویژه یک میلیارد دلاری نروژ برای ایران

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان همچنین از همکاری شرکت ها و مؤسسات مالی و بانک های نروژی با ایران خبر داد و افزود: نروژ برای توسعه روابط تجاری با ایران خط اعتباری یک میلیارد دلاری صادراتی در نظر گرفته که امیدوارم در ارتقای همکاری های اقتصادی و سهولت تجارت بین دو کشور مفید و مؤثر باشد.

 اختصاص 330 میلیون دلار تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی به چابهار

شافعی با اشاره به اختصاص 330 میلیون دلار تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی به چابهار به تشریح موقعیت استراتژیک چابهار پرداخت و گفت: رقابت بین هند و چین و دیگر کشورها بر سر سرمایه گذاری در این منطقه ادامه دارد.

وی افزود: سرمایه گذاری در امور زیربنایی در بندر چابهار و سرمایه گذاری داخلی و درآمد ارزی اثر مثبت بر جذب سرمایه گذاری خارجی در این منطقه خواهد داشت.

اجرای 181 پروژه اقتصاد مقاومتی در استان خراسان رضوی

در ادامه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون  181 پروژه اقتصــاد مقاومتی توسط 20 دستگاه اجرایی استان به دبیرخانه ستاد ارسال، تکمیل و مصوب شد اعلام کرد: این فرم ها شامل: 48 فرم مرتبط با برش استانی پروژه های ملی، 23 فرم مرتبط با پروژه های محوری و راهبردی استان، 110 فرم مرتبط با پروژه های پیشنهادی دستگاه های اجرایی استان است.

رشیدیان افزود: در هفت ماهه ی ابتدایی سال 95 به میزان 230 میلیون دلار سرمایه ی خارجی به استان وارد و همچنین چهار پروژه ی سرمایه گذاری خارجی استان در مهر ماه سال جاری با سرمایه ای بالغ بر 53 میلیون یورو که سهم سرمایه گذاران خارجی در این طرح ها 17 میلیون یورو می باشد، مصوب شده است.  

 تصویبکاهش نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی برای صادرکنندگان

استاندار خراسان رضوی تصویب کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ی ملی برای صادرکنندگان به 11 درصد بمنظور جهش صادرات غیر نفتی در جلسه هیأت امنای صندوق به ریاست رئیس جمهور تعیین و در مناطق محروم معادل 7 درصد را اقدامی شایسته دانست.   

رشیدیان پیگیری موضوع تأمین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام دارای بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی که 763 میلیارد تومان به استان اختصاص یافته را خاطر نشان کرد و گفت: تاکنون دو هزار و  664 واحد در سامانه بهین یاب  ثبت نام  کرده اند.

وی افزود: از این مجموع 965 واحد صنعتی و هزار و 699 واحد کشاورزی  هستند که هزار و 880  واحد  شامل  794 واحد صنعتی و هزار و 86 واحد کشاورزی به بانک ها معرفی شده اند.

 تسهیلات به بخش صنعت و تولید

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: تاکنون در بخش صنعت و کشاورزی جمعاً به تعداد 222 واحد به مبلغ 235 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که در بخش صنعت تعداد 147 واحد به مبلغ 214 میلیارد تومان و در بخش کشاورزی تعداد 75 واحد به مبلغ 21 میلیارد تومان می باشد .

وی با بیان این که از ابتدای سال تاکنون و علاوه بر تسهیلات مذکور از محل منابع بانکی بیش از 430 میلیارد تومان به بخش های مختلف تولیدی و کشاورزی پرداخت شده؛ تصریح کرد: برای دریافت تسهیلات رونق تولید در بخش صنعت 418 واحد به مبلغ مصوب 499 میلیارد در دست اقدام در بانک ها است که باید تسریع شود.

موضوعات :
در همین رابطه