رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست کمیسیون کشاورزی انجام شد

بررسی وضعیت فرونشست دشت کبودرآهنگ در اتاق ایران

طبق مطالعات انجام شده ارتباط مستقیمی بین برداشت بیش از حد منابع آب‌های زیر زمینی و فرونشست زمین وجود دارد. این ارتباط در بررسی موردی دشت کبودرآهنگ همدان نیز تایید شد.

08 آبان 1395
کد خبر : 4973
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
طبق مطالعات انجام شده ارتباط مستقیمی بین برداشت بیش از حد منابع آب‌های زیر زمینی و فرونشست زمین وجود دارد. این ارتباط در بررسی موردی دشت کبودرآهنگ همدان نیز تایید شد.

نشست دفتر مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران عکس: بهاره تقی آبادی

در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با حضور عباس کشاورز معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی و معاون مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست، نتایج مطالعه دانشگاه بوعلی سینا در مورد میزان فرونشست سطح زمین در دشت کبودرآهنگ همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در مطالعه این دانشگاه، میزان فرونشست سطح زمین با استفاده از تکنیک تداخل سنجی راداری در دشت کبودرآهنگ بررسی شده است. به گفته عباس کشاورز معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی و معاون مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران این مطالعه با هدف ایجاد تصویری مطمئن از پیش بینی عواقب استمرار فرونشست زمین و ارتباط آن با افت سطح آبهای زیرزمینی انجام شده است.

وی وضعیت دشت کبودرآهنگ همدان را فوق بحرانی توصیف کرد و گفت: مدت سه سال است که در مرکز ملی مطالعات، آسیب شناسی افت آب های زیرزمینی از منظر اقتصادی، اجتماعی وزیست محیطی مورد توجه قرار گرفته و متاسفانه فرونشست در کشور به تهدیدی جدی تبدیل شده و پایداری سرزمین را هدف قرار داده است.

کشاورز مطالعه در مورد وضعیت کنونی کشور در حوزه آب را ضروری و آن را برای اتخاذ تصمیمات منطقی و کارساز موثر دانست.

گزارش مربوط به دشت کبودرآهنگ توسط یوسف رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، مریم دهقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و سمیرا اخوان، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا انجام شده است.

یوسف رضایی این مطالعه را مربوط به بازه زمانی بین سال های 2003 تا 2010 میلادی عنوان کرد و گفت: متاسفانه روند فرونشست زمین در کل منطقه رخ داده و این روند همچنان ادامه دارد. البته میزان فرونشست زمین در مرکز و جنوب دشت بیشتر بوده است.

طبق مشاهدات انجام شده در این تحقیق، مناطقی که بیشتر دچار فرونشست شده اند، ضخامت آبرفت در آن ها بیشتر بوده و دارای رسوبات ریزدانه نیز بوده اند، به این معنا که در این مناطق خروج آب در سطح بیشتری صورت می گیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا تعداد چاه های حفر شده در دشت کبودرآهنگ را نیز با افزایش میزان فرونشست زمین مرتبط عنوان و تشریح کرد: در طول سال های مورد مطالعه بر تعداد چاه ها افزود شده است و به همین نسبت میزان فرونشست زمین نیز بیشتر شده و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد. در منطقه جنوبی دشت، نیروگاه شهید مفتح قرار دارد که تعدادی از این چاه ها مربوط به آن می شود. در ضمن در این منطقه شاهد بروز 70 سانتی متر فرونشست در طول سالهای مورد مطالعه هستیم.

رضائی در جمع بندی گزارش از وجود ارتباط مستقیم بین افت سطح آب زیرزمینی و فرونشست زمین سخن گفت و تاکید کرد: طبق تحقیق انجام شده نشان می دهد به ازای هر متر افت آب، شاهد دو سانتی متر فرو نشست زمین هستیم.

وی در انتها پیشنهاد داد که این مطالعات با تصاویر راداری با دقت بیشتر انجام شوند و در عین حال ایستگاه های دائم به منظور بررسی مستمر وضعیت فرونشست زمین ایجاد شود.

عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست با حضور دراین جلسه بیان شفاف تر موضوعات و نتایج گزارش هایی از این دست را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر نتایج و پیش بینی های علمی با صدای بلند مطرح نشوند، مسئولان حل بحران آب را جدی نخواهند گرفت.

طبق اظهارات وی برنامه ششم توسعه نیز نگاه منطقی نسبت به موضوع آب ندارد و طبق آنچه در این برنامه آمده مصرف صد درصد آبهای تجدیدپذیر در دستورکار قرار دارد که به نوعی غیراصولی است؛ بر اساس مباحث زیست‌محیطی هر کشور اجازه دارد تنها 40 درصد از آبهای تجدیدپذیر خود را مصرف کند. 

در همین رابطه