رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در مراسم روز ملی صادرات عنوان کرد؛

مهم‌ترین مشکل صادرات، نبود زیرساخت‌های مناسب است

رئییس اتاق شیراز: مهم‌ترین مشکل حال حاضر در بخش صادرات، نبود زیرساخت‌های مناسب است و بخشی از این مشکلات به بحران در قیمت تمام‌شده ناشی از سیاست‌های پولی، ارزی و بانکی برمی‌گردد.

08 آبان 1395
کد خبر : 4991
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی فارس، در اتاق شیراز برگزار شد.

رئیس اتاق شیراز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی، با اشاره به وجود ده صادرکننده برتر کشاورزی در فارس، گفت: اگرچه در شرایط فعلی صادرکنندگان برتر فارس عملکرد مثبتی از خود به جای گذاشته اند اما مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ما به 100 میلیارد دلار هم نرسیده است، ضمن اینکه قرار بر این بود سهم صادرات غیرنفتی ما 100 میلیارد دلار باشد که در حال حاضر این سهم به 42 میلیارد دلار رسیده است.

جمال رازقی، مهم‌ترین مشکل حال حاضر در بخش صادرات را نبود زیرساخت‌های مناسب دانست و گفت: بخشی از این مشکلات به بحران در قیمت تمام‌شده ناشی از سیاست‌های پولی، ارزی و بانکی برمی‌گردد.

رازقی با انتقاد از سیستم رباخواری بانکی کشور گفت: تولیدکنندگان ما برای ایجاد یک واحد تولیدی متحمل صرف هزینه‌های گزافی می‌شوند که موجبات دلسردی و ناامیدی آنان را فراهم می‌کند. رئیس اتاق شیراز با اشاره به سفر خود به کشور اندونزی برای انعقاد قراردادهای صادراتی، گفت: در سفر به این کشور متوجه شدم که تولیدکنندگان آن‌ها با مشکلات، دست‌وپنجه نرم نمی‌کنند.

وی بابیان اینکه در کشور اندونزی در بخش تامین اجتماعی، سهم کارفرما5/3 درصد و سهم کارگران5/1 درصد است، افزود: قوانین سازمان تامین اجتماعی ایران، مشکلات عدیده‌ای را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان فراهم می‌کند. رازقی بابیان اینکه نوع رفتار با تولیدکنندگان و صادرکنندگان، رفتاری ناعادلانه است، گفت: صادرکنندگان ما راهی به‌جز رفتن به زندان و تعطیلی واحدهای تولیدی خود ندارند.

 رئیس اتاق شیراز افزود: درآمد دولت امروز جمع درآمد حاصل از فروش نفت و دریافت 85 درصد مالیات از تولیدکنندگان است، ضمن اینکه در بخش سیاست خارجی نیز عملکرد دولت منجر به افزایش قیمت تمام‌شده محصولات صادراتی می‌شود و این داستان کماکان ادامه دارد.

رازقی با اشاره به اینکه ایران پس از آمریکا صاحب بزرگ‌ترین دیپلماسی است، گفت: باید این دیپلماسی در خدمت تولید باشد، سفارت‌های ایران باید دیپلماسی اقتصادی را در پیش گیرند، لازم است تا رایزنان بازرگانی نقش مؤثری در بازار سازی برای محصولات تولیدی کشور ایفا نمایند. وی بر تلاش دولت و بخش خصوصی و مشارکت مردم تأکید کرد و افزود: سهم نیم درصدی فارس از صادرات شایسته ظرفیت‌های عظیم این استان نیست و ما از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم در شرایط کنونی توجه ویژه خود را معطوف به اقتصاد استان کنند، گرچه در پاره ای از مواقع برخی از این نمایندگان حتی در جلسات ما نیز شرکت نمی‌کنند. رازقی خطاب به استاندار فارس، گفت: ما صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان تقاضای کمک نداریم، فقط همین‌که حقوق قانونی مارا پایمال نکنند، کفایت می‌کند. ما می‌دانیم چگونه کار خود را انجام دهیم.

رئیس اتاق شیراز با ارائه پیشنهاد تجلیل از سفرای کشورهای هدف صادراتی، گفت: در صورت موافقت استاندار فارس مبنی بر حضور سفرای کشورهایی که بیشترین همکاری را در زمینه صادرات با ما دارند، هم‌زمان با مراسم بزرگداشت روز صادرات، از آن‌ها تجلیل می‌کنیم.

رازقی بابیان اینکه امسال روز نکوداشت صادرات با رویکرد متفاوتی برگزار شد، افزود: برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی فارس و تشکیل کارگروه توسعه صادرات با حضور صادرکنندگان نمونه ملی و استانی ازجمله این برنامه‌ها بود.

منتخبین نهایی صادرکنندگان نمونه برگزیده استانی:

جمال رازقی جهرمی از شرکت ستاره یخی آسیا در صنایع غذایی و کنسروی، محمدکاظم خورشیدیان از شرکت ایل بافت فارس در گروه فرش، ابراهیم غلام‌زاده از شرکت سیمان لامرد در گروه مصالح ساختمانی، علی محمدابراهیمی از شرکت زرین غزال در گروه صنایع لبنی، محمدامین حنیف پور از شرکت پگاه فارس در گروه صنایع لبنی، ستار جوکار از شرکت یک و یک کیش در گروه صنایع غذایی و کنسروی، کمال نصیری از شرکت کشت و صنعت تیوندشت در گروه صنایع غذایی و کنسروی، هاشم نصیری از شرکت رامک شیراز در گروه صنایع لبنی، عبدالجلیل کرمی از شرکت سمیران سلامت در گروه میوه و تره‌بار، جعفر حسین زاده از شرکت آریا سام در گروه میوه و تره‌بار، اسماعیل سهیل از شرکت بازرگانی سهیل در گروه میوه و تره‌بار، سید ابراهیم ابطحی از شرکت آسه یاسوج در گروه گیاهان دارویی، عبدالرسول ترکمانی از شرکت ریشمک در گروه گیاهان دارویی، علی‌محمد ذبیحی از شرکت ستاره درخشان استهبان در گروه خشکبار و خرما، کیانوش کاظمی از شرکت پتروشیمی شیراز در گروه پتروشیمی و شیمیایی، احسان اله بیات از شرکت صنایع شیمیایی سینا از گروه پتروشیمی و شیمیایی، محمدهادی نصری از شرکت خوش‌شانس امیر در گروه عمومی و سایر، محمدحسن پور از شرکت تعاونی مرزنشینان اشکنان و حومه در گروه عمومی و سایر، سید علی‌اکبر خاک ره از شرکت پولاد کف در گروه فلزات.

 منتخبین صادرکنندگان شایسته تقدیر استان فارس

حمیدرضا ذوالانواری از شرکت تعاونی فرش ذوالانواری در گروه فرش، ماشاالله کامکار از شرکت سیمان سفید نی ریز در گروه مصالح ساختمانی، اسدالله نیکفر از شرکت سیمان فارس نودر گروه مصالح ساختمانی، محمد ذاکری زاده از شرکت پشم شیشه ایران در گروه مصالح ساختمانی، احمد کوچکی از شرکت بازرگانی کوچکی در گروه میوه و تره بار، کرامت الله محمدنیا از شرکت صنایع شیمیایی فارس در گروه پتروشیمی و شیمیایی، سعید گودرزی از شرکت نفت پاسارگاد در گروه پتروشیمی و شیمیایی، محمدمهدی محزون از شرکت پارس محزون در گروه پتروشیمی و شیمیایی، عباس شریفی از شرکت تعاونی مرزنشینان علامرودشت در گروه عمومی و سایر، ناصر موالی از شرکت تعاونی مرزنشینان گله دار در گروه عمومی و سایر، عبدالحسن موذن از شرکت بازرگانی موذن در گروه عمومی و سایر.

منتخبین صادرکنندگان نمونه ملی استان فارس

یوسف تخت دار از شرکت برودت گستر طوبی از گزوه میوه و تره بار، علیرضا مرائی از شرکت شیرین دارو در گروه گیاهان داروئی، علیرضا قاجار از شرکت گشت تور در گروه خدمات، بیژن عباس آرند از شرکت الکترونیک شیراز در گروه فناوری بالا.

موضوعات :
در همین رابطه