میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بندرعباس در شورای گفتگوی استان هرمزگان؛

الگوی کشت مناسب، اقتصاد کشاورزی هرمزگان را متحول می‌کند

رئیس اتاق بندرعباس معتقد است تغییر الگوی کشت استان هرمزگان باهدف توسعه اقتصادی استان باید هر چه زودتر محقق شود.

21 آذر 1395
کد خبر : 5049
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بندرعباس بابیان اینکه تغییر الگوی کشت در هرمزگان امری ضروری است، گفت: تغییر الگوی کشت استان هرمزگان باهدف توسعه اقتصادی استان باید هر چه زودتر محقق شود.

محمدامین صباغی‌زاده در یازدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی هرمزگان گفت: استان هرمزگان با سطح زیر کشت حدود 160 هزار هکتار به‌دلیل واقع‌شدن در اقلیمی با تابستانی گرم و زمستانی معتدل، شرایط کشت بسیاری از محصولات کشاورزی مانند میوه‌های گرمسیری را دارد که در کمتر نقاطی از کشور می‌توان کشت کرد.

صباغی‌زاده افزود: بنابراین برنامه‌ریزی صحیح و داشتن الگوی کشت مناسب می‌تواند اقتصاد کشاورزی استان هرمزگان را متحول کند.

وی خاطرنشان کرد: استان هرمزگان، بوشهر، بخشی از خوزستان و جنوب فارس به‌طور سنتی تولیدکننده و تأمین‌کننده اصلی سبزی و صیفی (شامل گوجه‌فرنگی، بادمجان انواع فلفل و کدو) در زمستان است که شرایط کشت این محصولات در سایر نقاط در فضای باز مهیا نیست.

صباغی زاده گفت: در حال حاضر بسیاری از محصولات با شرایط گلخانه‌ای در سایر نقاط کشور تولید می‌شوند ولی بازهم با توجه به هزینه‌های بالای کشت گلخانه‌ای شرایط کشاورزی در استانی همانند هرمزگان مناسب و مهیا است.

رئیس اتاق بندرعباس افزود: تغییر الگوی کشت برخی استان‌های جنوبی و افزایش بی‌رویه سطوح کشت سبزی و صیفی و واردات بی‌رویه قند و شکر بدون ملاحظه تولید داخلی شرایط اقتصادی مزارع کشت چغندرقند را در استان‌های خوزستان و جنوب فارس غیراقتصادی کرد و تغییر الگوی کشت به نفع سبزی و صیفی رقم خورد و سطحی معادل یک‌صد هزار هکتار به سطوح زیر کشت سبزی و صیفی اضافه کرد.

صباغی زاده با اشاره به تغییر ساختار سیاسی کشورهای همسایه، اضافه کرد: مشکلات اوکراین، عدم ثبات عراق و مسائل و مشکلات صادرات به روسیه به دلیل پایین بودن استاندارد محصولات تولیدی در مزارع سبزی و صیفی و مصرف بی‌رویه سموم کشاورزی، امکان صادرات را بسیار محدود کرده است.

رئیس اتاق بندرعباس تصریح کرد: نتیجه این تغییرات به شکل افت شدید قیمت محصولات تولیدی و غیراقتصادی بودن کشت سبزی و صیفی در چند سال اخیر بروز کرده و آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که کشاورزانی که سالیان درازی کشت سبزی و صیفی داشته‌اند و به‌صورت حرفه‌ای کشت این محصولات را دنبال کرده‌اند تنها راه نجات خود را در اصرار به کشت این محصول می‌بینند و این مقوله صدمه‌های سنگینی به اقتصاد کشاورزی استان زده است درصورتی‌که تغییر الگوی کشت هدفمند تنها راه نجات از این معضل است.

در همین رابطه