رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سیدمهدی طبیب زاده در نشست تبیین فرصت‌های تجاری چین

رویکرد خام فروشی در صادرات استان کرمان باید تغییر کند

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه ارزش هر واحد کالای وارداتی به کرمان 10 برابر ارزش هر واحد کالای صادراتی استان است، می‌گوید: تغییر رویکرد صادراتی استان از خام فروشی به کالای با ارزش‌افزوده بالاتر، ناگزیر است.

19 آذر 1402
کد خبر : 5119
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: تحلیل‌های تجاری آمار نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که بر اساس آن‌ها ارزش کالاهای وارداتی به استان 10 برابر ارزش کالاهای صادراتی استان است و این یعنی ارزش‌افزوده صادر می‌کنیم.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست تبیین فرصت‌های تجاری چین با رویکرد استان کرمان، افزود: سالانه حدود سه میلیارد دلار شامل 50 قلم کالای استان صادر می‌شود و حدود 90 درصد صادرات مربوط به 4 قلم کالاست.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان تصمیم جدی و جهشی برای توسعه صادرات در نظر گرفته است، ادامه داد: سیاست‌های دولت توسعه صادرات با کشورهای همسایه است درحالی‌که این کشورها فقط 6 درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و به همین دلیل ما باید به فکر شرکای بزرگ تجاری مانند چین هم باشیم.

طبیب زاده، تصریح کرد: صادرات ایران به چین در سال گذشته 14 میلیارد دلار بوده که سهم کرمان حداکثر 15 میلیون دلار بوده است. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: استان کرمان باید کالاهای صادراتی خود را از کالای خام با ارزش‌افزوده پایین به کالاهای فرآوری شده با ارزش‌افزوده متوسط و بالا تغییر دهد.

وی در رابطه با برخی مسائل پیش‌آمده برای صادرکنندگان به چین اشاره و اظهار کرد: الزام داشتن پروانه بهره‌برداری برای رجیستری کالا در گمرکات چین باعث صرف هزینه، اتلاف زمان و انجام کارهای متعدد است، که از شریک تجاری ابرقدرتی مانند چین انتظار داریم، در این زمینه تسهیلات بیشتری فراهم شود.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان ما در چین برای تبدیل یوان به سایر ارزها حتی برای تأمین هزینه‌های روزانه خود با مشکل روبرو هستند، که امیدواریم در این زمینه هم تدابیری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: باوجود برخی مسائل صادراتی در کشورهای هدف، اما همچنان مشکل اصلی صادرات درون کشور است و گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس اتاق کرمان افزود: هنوز پس از سال‌ها برگزاری نشست‌های کارگروه‌های توسعه صادرات و همایش روز صادرات، ترکیب صادرات ایران نشان می‌دهد ما در حال صادرات برق، آب، انرژی و یارانه هستیم و به سمت صادرات کالا با ارزش‌افزوده بالا نرفته‌ایم.

طبیب زاده، اظهار کرد: برای تحول در صادرات باید امکانات مالی را با هوش و استعداد منابع انسانی و همچنین دستاوردهای تحقیقاتی و علمی تلفیق کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: رتبه فضای کسب‌وکار استان کرمان از رتبه 31 به رتبه 12 طی یک سال گذشته ارتقا یافته که این مهم توسط تیم اقتصادی استان شامل بخش خصوصی، دولتی و سایر دستگاه‌ها محقق شده است.

امیر حسن‌زاده اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری در استان وجود دارد که کمتر از آنها استفاده شده که می‌توان به کنستانتره طلا در فاریاب به‌عنوان یکی از این ظرفیت‌های مهم اشاره کرد که با همت بخش خصوصی این پروژه 80 درصد پیشرفت دارد و برای بیش از 100 نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

در ادامه رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: چین از سال 2017 تاکنون با سیاست درهای باز همه‌جانبه برنامه‌های خود را بر اساس حداکثر استفاده از توافق‌نامه تجارت آزاد چین و آسه آن پیش برده اما برای پنج سال آینده در نظر دارد استراتژی حرکت از رشد اقتصادی بالا به سمت توسعه باکیفیت را اجرا کند.

حمید عادلی، افزود: تجارت خارجی چین در بحث واردات و صادرات در سال 2023 کاهش یافته و در بین کشورهای شریک تجاری چین، فقط روسیه توانسته رشد 27 درصدی تجارت با چین را داشته باشد و برای سایر کشورها این رشد منفی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در هشت‌ماهه سال 1402 صادرات کرمان به چین به ارزش 30 میلیون دلار و واردات از چین به کرمان هزار و 709 میلیون دلار بوده که بیش از 99 درصد کالای صادراتی مصرفی بوده است.

عادلی تصریح کرد: وابستگی چین به کالاهایی مانند نفت، گاز، آلومینیوم، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و مس بسیار زیاد است و ایران می‌تواند از این فرصت‌ها برای توسعه صادرات استفاده کند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030 میلادی، 58 درصد خانوارهای چینی جز طبقه مرفه یا بالاتر قرار گیرند و میزان واردات چین تا 10 سال آینده به 10 تریلیون دلار خواهد رسید.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین، گفت: مهم‌ترین منبع پیدا کردن مشتری در چین حضور در نمایشگاه‌های این کشور است و بهترین روش حضور در این بازار شرکت به‌صورت گروهی به‌ویژه در نمایشگاه واردات شانگهای است.

وی در رابطه با نحوه ثبت شرکت در چین، مراجع کسب اطلاعات درباره چین، قراردادهای تجاری، روش‌های برقراری ارتباط، تجارت الکترونیک، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های واردات چین و ... نیز صحبت‌هایی را مطرح کرد. گفتنی است پیش‌ازاین نشست نیز کارگروه توسعه صادرات استان کرمان برگزار شد.

موضوعات :
در همین رابطه