عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی امروز از نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد و در جمع خبرنگاران به سوالات مختلفی درباره سازمان نظام مهندسی گرفته تا خرید هواپیما، پاسخ داد.
مهمترین نکتههای مطرح شده در صحبتهای آخوندی، به این شرح است:
چرا برای مسکن مهر واژه «شلخته» استفاده میکنند؟
برای پروژه ای که چند ده هزار خانواده را درگیر ساخته و این همه منابع را تلف می کند واژه شلختگی واژه ناشایستی نیست.
برای زائران اربعین چه خدماتی داده میشود؟
جاده چزابه در حد توان تعریض شد و همچنین در محور ایلام به مهران راه اندازی شده است. هماهنگی با شرکتهای حمل و نقل برای تامین اتوبوس نیز انجام شده است. همه نهادها اعم از بخش خصوصی، انجمنهای مختلف حمل و نقل، پلیس، هلال احمر، امداد و همکاران بنده خدمات خوبی به زائران ارایه می دهند.
ستادی زیر نظر وزیر کشور ایجاد شد که در حوزه های حمل و نقل و سایر حوزه ها مرتبا تصمیم گیری می کنند. در حوزه حمل و نقل تمرکز زیادی هم در بخش جاده در مرکز شلمچه، چزابه و مهران داریم که فعال هستند. پایانه های مرزی شلمچه و مهران خوشبختانه ساخته شده و فعال هستند.
۴۰ قطار از تهران خرمشهر با ۳۵ هزار صندلی ایجاد کردیم و نیز در استان خوزستان ۱۱۵ هزار صندلی برای اهواز به خرمشهر را ایجاد کردیم که هر نیم ساعت یک قطار اعزام شود. در حوزه دریا نیز امکان عزیمت به بصره را فراهم ساختیم.
چرا دولت هواپیما میخرد؟ کارخانههای داخلی امکان تولید ندارند؟
در خرید هواپیما حداکثر دانش فنی در بحث قطعات، سیستم تعمیر و نگهداری لحاظ قرار دهیم؛ زیرا اصلی ترین بحثی که کشورها دنبال می کنند نگهداری، تعمیر و اوورهال کردن موتور است که معمولا کشورها از MRO شروع می کنند. سازندگان هواپیما در دنیا زیاد نیستند ولی کشورهایی که مجهز به تکنیک MRO هستند می توانند پایداری خوبی را در بخش صنعت داشته باشند. به همین دلیل ما این بخش را به شدت حمایت می کنیم که در ایران خوشبختانه وجود داشته و تا الان هم توانسته اند این صنعت را علی رغم تحریمها نگه دارند و از این به بعد هم از آنها حمایت می کنیم و باید تجهیز شوند.
ماجرای عدم تامین زمین رایگان برای انبوهسازان چیست؟
بحث زمین رایگان برای اولین بار نیست که مطرح می شود. قانون می گوید واگذاری زمین باید بر اساس ارزش روز باشد. نکته ای که در حوزه زمین و سیاستگذاری زمین وجود دارد این است که بتوانیم بین اهداف اجتماعی در تخصیص زمین و اهداف تجاری فرق قائل شویم. این بحث بسیار پیچیده ای است که نیاز به تحلیل گسترده دارد که آیا دولت تاجر زمین است یا باید در جهت توسعه شهری، زمین را متناسب با اهداف اجتماعی تخصیص دهد.
در حال حاضر قانون موظف می کند که اگر دریافت کننده زمین بخش غیردولتی است بر اساس نرخ روز محاسبه شود ولی می شود بیشتر بحث کرد و اگر نیاز است که قانون تغییر کند حتی می شود درباره آن لایحه داد.
برای مسکن اجتماعی چه میکنید؟
اندیشه ما این است که این حوزه را با حوزه اجتماعی و رفاه پیوند بزنیم و نهادهایی را که درگیر رفاه هستند، مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی درگیر کنیم. به همین دلیل به لحاظ اینکه تغییری در نهاد متولی است و نحوه ورود انجام شده در ابتدای کار با سختی مواجه هستیم. نهایتا باید مسکن را جزو خدمات اجتماعی برای گروههای کم درآمد قرار دهیم و این پیوند را طی مذاکرات متعددی با آقای ربیعی و سایر دست اندر کاران انجام دادیم.
راهکار هدایت مهندسان در سازمان نظام مهندسی چیست؟
در حال حاضر نظام کنترل ساختمان را دنبال می کنیم. این نظام در ایران نیاز به یک بازنگری کلی دارد که بتواند چند هدف را تامین کند. یک هدف این است که بتواند بگوید افرادی که در حوزه ساختمان تخصص ندارند درگیر این مساله نشوند. نکته دوم اینکه مهندسی که مسوولیت می پذیرد تمام و کمال باشد و نسبت به آنچه که می سازد پاسخگو باشد. همچنین نیاز به یک نظام شهرداری داریم که از هیچ آیین نامه ای عدول نکند و مقررات شهرسازی دستاویز خرید و فروش قرار نگیرد.