رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یزد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

رکود در بخش تقاضا بیشتر به بازار داخل مربوط می‌شود

محمدرضا قمی، رئیس اتاق یزد وضعیت صادرات استان یزد به دیگر کشورها را مانند گذشته مناسب می‌داند و معتقد است رکود در بخش تقاضا بیشتر به بازارهای داخل مربوط می‌شود.

18 آبان 1395
کد خبر : 5221
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمدرضا قمی، رئیس اتاق یزد وضعیت صادرات استان یزد به دیگر کشورها را  مانند گذشته مناسب می‌داند و معتقد است رکود در بخش تقاضا بیشتر به بازارهای داخل مربوط می‌شود.

محمدرضا قمی، رئیس اتاق یزد - عکس: محمد علی‌مهدی

 نام استان یزد با صنعت و فعالیت‌های تولیدی و صنعتی همراه بوده و صنعتگران این استان از گذشته های دور در تأمین کالاهای مورد نیاز کشور نقش شاخص و قابل توجهی داشته اند. صنعت غالب در استان یـزد از گذشته صنایع نساجی بوده و با توسعه صنعت به ویژه از ابتدای برنامه اول توسعه تاکنون تقریباً در همه شاخه های صنعت مانند کاشی و سرامیک، سیم و کابل و صنایع فلزی واحدهای قابل توجهی در استان به بهره برداری رسیده و مشغول فعالیت هستند.

این استان به لحاظ صنعتی بودن، یکی از استان‏‌های مهاجرپذیر کشور محسوب می‌شود به نحوی که تنها در طی سال‌های 85 تا 1390، خالص مهاجرت استان بیش 39 هزار نفر اعلام شده است و از این لحاظ در جایگاه سوم قرار دارد. البته علی‌رغم اینکه استان یزد در زمره‌ی استان‌های صنعتی کشور به شمار می‌آید ولی بخش خدمات، بیشترین سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

بیشترین تولیدات واحدهای صنعتی شهر را منسوجات، کاشی و سرامیک و فرش ماشینی تشکیل می‌دهد. همچنین یزد دارای معادن زیادی است که مهم‌ترین آنها معدن سنگ آهن چادرملو و چغارت و معدن سرب و روی کوشک هستند. معادن غنی اورانیوم نیز در اواخر دهه ۸۰ در منطقه ساغند یزد کشف شده‌است.

یزد به عنوان اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، شهر بادگیرها، شهر دوچرخه‌ها و شهر قنات، قنوت و قناعت دارای ظرفیت‏‌ها و پتانسیل‏‏‌های خوب اقتصادی و سرمایه‏‌گذاری در بخش‌هایی همچون صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت و گردشگری است.

محمدرضا قمی، رئیس اتاق یزد وضعیت بنگاه‌های اقتصادی این استان را بافاصله از وضعیت مطلوب آن دانسته و به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: فعالیت عمده استان یزد در سه حوزه گردشگری، کاشی سرامیک و نساجی است که در حال حاضر همه آن‌ها با رکود و عدم تقاضا مواجه شده‌اند.

او البته وضعیت صادرات آن‌ها را مانند گذشته مناسب می‌داند و معتقد است این کمبود تقاضا بیشتر به بازار داخل مربوط می‌شود.

با توجه به اعلام رشد 5.4 درصدی در فصل بهار از سوی بانک مرکزی، رئیس اتاق یزد می‌گوید که نشانه‌های رشد 5.4 درصدی در استان دیده‌شده، اما خیلی آهسته و به‌صورت لاک‌پشتی نسبت به گذشته مشغول به فعالیت است.

آقایی درباره شرایط پسابرجام در این استان می‌گوید: اندک حرکت‌هایی در مبادلات بانکی و تسهیلات بانکی آغاز شده و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه به‌صورت نسبی آسان‌تر شده است.

چندی پیش یانوش کواچ سفیر مجارستان از مذاکرات بانک‌های ایران و مجارستان برای توسعه همکاری‌های مالی و بانکی بین دو کشور خبر داد و خواستار افزایش همکاری بیشتر  بین استان‌ها شد. او گفته است: «طی سفری که به شهر یزد داشتم، اجرایی کردن پروژه‌های مدیریت منابع آب و پسماند با سرمایه‌گذاری بانک‌های مطرح دو کشور مورد مذاکره قرار گرفت.»

رئیس اتاق یزد در این‌باره اعلام کرد که این مذاکره احتمالا با شهرداری صورت گرفته و بخش خصوصی یزد در جریان چگونگی انجام آن نیست.

موضوعات :
در همین رابطه