رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

راه‌کارهای پیشنهادی رئیس اتاق بیرجند برای رفع مشکلات حوزه صادرات

ارز، تک نرخی و مشوق‌های صادراتی پرداخت شود

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند در مراسم روز ملی صادرات که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، بر «تک‌نرخی شدن ارز و پرداخت مشوق‌های صادراتی هدفمند» برای حل مشکلات حوزه صادرات تأکید کرد.

22 آبان 1395
کد خبر : 5244
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند در مراسم روز ملی صادرات که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، بر «تک‌نرخی شدن ارز و پرداخت مشوق‌های صادراتی هدفمند» برای حل مشکلات حوزه صادرات تأکید کرد.

احتشام در این نشست گفت: همه صادرکنندگان نمونه هستند به این دلیل که در زمان تحریم به صادرات محصولات کشور پرداخته‌اند و برای توسعه اقتصاد تلاش می‌کنند. او افزود: دوران طلایی درآمدهای نفتی رو به افول است و باید به توسعه صادرات غیرنفتی جدی‌تر بیندیشیم.

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان توسعه تجارت، «تجارت کهن و بازار مدرن» است، افزود: عصر حاضر عصر فرا صنعتی است و در بازار نیز عصر سنتی را پشت سر گذاشته‌ایم.

احتشام با توجه به اینکه تولید، توزیع و مبادله حلقه‌های توسعه اقتصادی هستند، تصریح کرد: باید تولید مدرن همراه با رعایت استانداردها باشد تا بتواند در بازار رقابت کند و تولید رقابت‌پذیر داشته باشیم.

وی بابیان اینکه برای تولید مدرن نیازمند فنّاوری به‌روز هستیم، گفت: سیستم‌های سنتی قادر به پاسخگویی به رقابت‌های موجود در بازار نیستند.

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به اینکه در شرایط کنونی تولید محصولات گران تمام می‌شود، گفت: تولید گران سبب افزایش قیمت محصولات می‌شود و یکی از عوامل افزایش قیمت محصولات بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و پایین بودن بهره‌وری است.

احتشام به بحث بسته‌بندی محصولات اشاره کرد و افزود: بحث بسته‌بندی از اهمیت بسیاری در کسب ارزش‌افزوده برخوردار است؛ یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی بحث کسب ارزش‌ افزوده محصولات است.

به گفته وی: در بحث معرفی محصولات به‌درستی کارنکرده‌ایم و باید در زمینه برند سازی محصولات تولیدی کشور حرکت کنیم.

رئیس اتاق بیرجند بابیان اینکه مشکلات بسیاری در حوزه صادرات وجود دارد، تصریح کرد: برای حل مشکلات چند پیشنهاد وجود دارد که پیشنهاد اول این است که نرخ ارز تک‌نرخی شود و دومین پیشنهاد پرداخت مشوق‌های صادراتی هدفمند است.

احتشام همچنین خواستار پرداخت یارانه تولید شد و گفت: اگر سهم یارانه تولید در کشور پرداخت شود تولید محصولات جان تازه‌ای می‌گیرد؛ برای حمایت از صادرات باید به این موضوع توجه کنیم و دست‌به‌دست هم دهیم تا به توسعه صادرات واقعی برسیم. 

 گفتنی است بزرگداشت روز ملی صادرات با حضور مشاور وزیر صنعت، رئیس مرکز ملی فرش ایران در بیرجند، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان نمونه استان برگزار شد.

موضوعات :
در همین رابطه