رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

عضو هیات رئیسه اتاق بوشهر عنوان کرد

میگوی پرورشی بوشهر 50 درصد آب رفت

مجید مرندی عضو هیات رئیسه اتاق بوشهر اعلام کرد: تا زمان عادی شدن روابط ایران با کشورهای اروپایی، و وضعیت ارزش‌گذاری تعرفه‌ای از سوی برخی کشورها، فعلاً چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده، واردکننده و صادرکننده میگوی پرورشی شناخته می‌شود.

22 آبان 1395
کد خبر : 5247
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان بوشهر گفت: تولید میگوی پرورشی استان نسبت به دو سال گذشته 50 درصد افت داشته که این برای یکی از بخش‌های درآمدی و اشتغال‌آفرین بوشهر خسارت جدی محسوب می‌شود.

مجید مرندی با اشاره به اینکه امسال به دلیل شیوع بیماری لکه سفید، برداشت پیش از موعد میگو از مزارع پنجم شهریور شروع شد و تا اواسط آبان به پایان رسید، ادامه داد: مجموع برداشت میگوی پرورشی استان حدود شش هزار تن و شاید کمی بیشتر از این رقم باشد که نسبت به سال قبل حدود ٢٩ درصد و نسبت به دو سال پیش‌تر ٥٠ درصد‏ کاهش تولید داشتیم.

وی در پاسخ به این سؤال که بیماری لکه سفید چقدر در کاهش تولید نقش داشته، بیان کرد: بیماری بخش لاینفک جوامع زیستی است و همان‌گونه که ما با بیماری‌های ویروسی زندگی می‌کنیم میگو نیز می‌تواند در کنار ویروس ادامه حیات دهد، اما همان‌طور که ما سعی بر رفع آلودگی از محیط‌زیست انسانی می‌کنیم محیط پرورش نیز بایستی بهداشتی کرده و نکات مرتبط با آن را رعایت کنیم که بعضاً در این خصوص غفلت‌هایی می‌شود.

مرندی بابیان اینکه تا زمان عادی شدن روابط ایران با کشورهای اروپایی، و وضعیت ارزش‌گذاری تعرفه‌ای از سوی برخی کشورها، فعلاً چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده، واردکننده و صادرکننده میگوی پرورشی شناخته می‌شود، افزود: لذا عمده محصول ایران از مبادی مرزی ویتنام به بازار چین وارد می‌شود. دلیل عدم ورود مستقیم به این کشور نیز نظام تعرفه‌ای و نرخ بالا برای محصولات دریایی از مبدأ ایران به چین است، بنابراین از کشور واسطه و بانام آن‌ها صورت می‌گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه