رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق قم در نشست شورای گفت‌وگوی استان

قیمت تمام شده بالا، از عوامل کاهش صادرات است

تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قم به ریاست استاندار و با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی این استان برگزار شد.

23 آبان 1395
کد خبر : 5290
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قم به ریاست استاندار و با حضور جمعی از فعالان اقتصادی این استان برگزار شد.

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم با اشاره به مشکلات پیش روی بخش تولید و صادرات گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش میزان صادرات، قیمت تمام‌شده بالای کالاهای تولیدی است. وی افزود: قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی در ایران بالاتر از  کشوری مانند ترکیه است و متأسفانه ما به‌اندازه این کشور نتوانسته‌ایم از تولید و تولیدکنندگان حمایت کنیم.

خاکی ادامه داد:  ترکیه در همسایگی ما، امروز جز 20 کشور صنعتی دنیا است و دور از انتظار نیست که سال آینده جزء 10 کشور باشد. وی گفت: کسب این رتبه به دلیل حمایت بسیار از صنعت در این کشور است، درحالی‌که کشور ما در فنّاوری و تجهیزات از ترکیه چیزی کم ندارد.

رئیس اتاق قم در بخش دیگری از سخنانش بر رفع مشکلات در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی تأکید کرد.

خاکی با تأکید بر اینکه شرایط پرداخت تسهیلات باید روان‌تر شود، گفت: حدود 400 نفر از صنعتگران به بانک‌ها معرفی‌شده اند و تاکنون 60 واحد تولیدی موفق به دریافت تسهیلاتی بالغ‌ بر 60 میلیارد تومان شده اند.

وی همچنین به فعالیت اتاق قم در حوزه بین‌الملل و دستاوردهای اعزام هیات های تجاری به چین اشاره کرد و افزود: طرف چینی جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استانی به‌صورت فاینانس در منوریل، کمربندی 110 کیلومتری قم، فرودگاه قم و در بخش کشاورزی و نمک‌زدایی از خاک اعلام آمادگی کرده است.

 خاکی همچنین از پذیرش هیات تجاری طی ماه آینده در خصوص احداث بیمارستان و برگزاری نمایشگاه طب سنتی در استان قم خبر داد.

در تصویب قوانین، حمایت از تولیدکننده مدنظر باشد

استاندار قم با اشاره به نقش بانک‌ها و بخش مالیاتی در حمایت از تولیدکنندگان اظهار داشت: همه‌ دستگاه‌های دولتی باید در زمینه رونق تولید مشارکت داشته باشند.

سید مهدی صادقی استاندار قم در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قم، با اشاره به لزوم اصلاح ساختار برخی از قوانین در سیستم ارائه تسهیلات و اخذ مالیات در کشور، اظهار داشت: در تصویب قوانین باید حمایت از تولید کنندگان و توسعه اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار بگیرد.

صادقی بابیان نقش بانک‌ها و بخش مالیاتی در توسعه تولید در جامعه، تصریح کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌های استان و همراهی بخش‌های مالی و اعتباری به‌ویژه بانک‌های خصوصی برای افزایش تولید و حمایت از سرمایه‌گذاران، الزامی است.

وی مدیریت سرمایه‌های موجود در کشور را در زمینه هدایت منابع در مسیر توسعه اقتصاد مهم برشمرد و ادامه داد: دستگاه حاکمیتی استان اهتمام لازم برای حمایت از تولید را دارد که باید تولیدکنندگان نیز با استفاده از حداکثر توان خود در این زمینه گام بردارند.

مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی، تأمین نقدینگی است

غلامحسین الله‌یاری در نشست شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان قم راه خروج از رکود را هماهنگی و همکاری همه نهادها دانست و گفت: مهم‌ترین مسئله بخش تولید گردش مالی است که در برهه کنونی موردتوجه است.

نایب‌رئیس اتاق قم با تأکید بر اینکه بسیاری از مسائل صنعتگران و تولیدکنندگان پیگیری نمی‌شود، افزود: در تحریم‌ها و بحران‌ها اموال تولیدکنندگان از بین رفته است  و اگر بانک‌ها حمایت نکنند صنعت روی پا نمی‌ماند.

الله‌یاری بابیان اینکه هنوز برخی بانک‌ها 10-15 درصد تسهیلات رو بلوکه می‌کنند ادامه داد: در شرایطی که بیش از دو هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد هشت ماه از سال گذشته و تنها 84 واحد تسهیلات گرفتند که این رقم مناسب نیست، این عدد کمکی به صنایع نمی‌کند.

نایب‌رئیس اتاق قم با اشاره به برخورد بانک‌ها با افراد ورشکسته در بخش صنعت گفت: متأسفانه بانک در هنگام برخورد با فرد ورشکسته تمام اموال فرد را مصادره می‌کند که یک خانواده کاملاً مستأصل می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه