رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق اراک در همایش تجلیل از نشان‌های تجاری برتر استان مرکزی

کیفیت را فدای کمیت نکنیم

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک، در همایش تجلیل از نشان‌های تجاری برتر استان مرکزی گفت: در برند سازی نباید کیفیت را فدای کمیت کرد، تنها با افزایش کیفیت می‌توانیم در بازار جهانی جایگاه خود را تثبیت و تقویت کنیم.

23 آبان 1395
کد خبر : 5296
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: در برند سازی نباید کیفیت را فدای کمیت کرد، تنها با افزایش کیفیت می‌توانیم در بازار جهانی جایگاه خود را تثبیت و تقویت کنیم.

محمدرضا جعفری در اولین همایش تجلیل از نشان‌های تجاری برتر صنعتی و معدنی استان مرکزی با اشاره به وجود برندهای بسیار خوب و موفق در استان مرکزی گفت: ما برندهای مطرحی را در این استان صنعتی داریم که این برندها در حوزه صنعت و کشاورزی نام‌های موفقی را برای کشور رقم‌زده است.

جعفری با اشاره به اینکه باید بتوانیم در بازارهای جهانی سهمی برای تولیدات استان داشته باشیم، گفت: علی رغم صنعتی بودن استان مرکزی، سهم ما در بازار جهانی بسیار کم است؛ این در حالی است که برخی از کشورهای همسایه توانسته‌اند در چند سال اخیر با برندهای نه چندان معروف خود بازارهای ایران را در دست بگیرند.

رئیس اراک تصریح کرد: باتوجه به تغییرات و نوساناتی که در سال‌های گذشته در قیمت ارز ایجاد شده، تولیدکنندگان با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده‌اند و نتوانسته‌اند توانایی‌های خود را در تولیدات نشان و در عرصه رقابت خودنمایی کنند.

جعفری با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی با حوزه برندسازی ارتباط مستقیم دارد، ادامه داد: با توجه به این مسئله باید از حداکثر توان داخلی درزمینهٔ تجاری‌سازی تولیدات استفاده کنیم تا بتوانیم کالاهای خود را در عرصه بین‌المللی عرضه کنیم، همچنین در زمینه تولیدات صنعتی نیز باید از ظرفیت‌های موجود در استان بهره لازم را ببریم.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز در این زمینه باید همکاری لازم را داشته باشد، خاطرنشان کرد: باید از توان شرکت‌هایی مانند واگن پارس که امروز دچار مشکلات عدیده‌ای است و زمانی یکی از برندهای برتر کشور بوده، استفاده شود و محصولات این شرکت موردتوجه و حمایت کشور قرار گیرد.

رئیس اتاق اراک گفت: کشور ژاپن کشوری است که بعد از جنگ جهانی دوم اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد و در سیاست‌های اقتصادی خود با توجه به این مسئله توانست به موفقیت و رشد و شکوفایی اقتصادی دست یابد.

جعفری بیان داشت: استان مرکزی باوجود صنایع دارای کیفیت و جایگاه ارزشمند خود در کشور می‌تواند بهترین موقعیت را درزمینهٔ تولید محصولات دارای برند داشته باشد، البته در این زمینه وجود برنامه‌ریزی‌های مدون و هدفمند برای این صنایع می‌تواند بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.

وی اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که دارای برندهای فراوانی در عرصه تولید است و این برندها باید تجمیع شده و با یک برند مشخص برای استان مرکزی ارائه و معرفی شوند، اگرچه این کار ممکن است سختی‌هایی را به همراه داشته باشد، اما در این زمینه صنایع باید همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس اتاق اراک افزود: در برند سازی نباید کیفیت را فدای کمیت کرد، تنها با افزایش کیفیت قادر خواهیم بود در بازار جهانی جایگاه خود را تثبیت و تقویت کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه واردات و صادرات دو حوزه‌ای است که با یکدیگر ارتباط دارند، تصریح کرد: با از بین رفتن تحریم‌ها در این بخش‌ تحولات عظیمی ایجادشده، هم‌اکنون نیز ما به دنبال تغییر فضای تجاری خارجی هستیم و این تنها با تولیدات دارای برند و نشان تجاری محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع برند و برندسازی اظهار داشت: طبقه‌ای از ساختمان اتاق بازرگانی را که در حال ساخت است و دارای بیشترین متراژ در این ساختمان است را به برندهای استان و نمایش برندهای برتر استانی اختصاص می‌دهیم تا افرادی که از خارج می‌آیند با این برندها آشنا شوند، حتی حاضریم مجسمه و تمثال مدیران شرکت‌های صاحب این برندها را به‌ نمایش بگذاریم.

وی افزود: امروز به سبب اینکه قدرت خرید در طبقه متوسط کاهش‌یافته، شاهد رکود در صنعت و تولید هستیم، بنابراین باید در راستای اقتصاد مقاومتی از توان بنگاه‌ها بیشتر استفاده نماییم، اقتصاد مقاومتی مختص ایران نیست، کشور ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم با اجرای اقتصاد مقاومتی توانست امروز به‌جایی برسد که با داشتن برترین برندها دنیا را مدیریت کند.

وی ادامه داد: استان مرکزی به لحاظ برندسازی دارای ظرفیت‌های مناسبی مانند عایق‌های رطوبتی دلیجان، بهترین‌ سنگ‌های زینتی و تراورتن در محلات و غیره است که می‌توان با تقویت این ظرفیت‌ها برندهای مناسبی را پرورش داد.

رئیس اتاق اراک گفت: فضای پسابرجام فصلی نوین را در اقتصاد ایران ایجاد کرده است، بازار کنونی درخور شأن کشور نیست، بنابراین عمده رفت‌وآمدها برای کسب سهم بیشتر در بازار است که اگر دقت کافی نداشته باشیم در فضای جدید اقتصادی سهم خود را در بازار به برندهای دنیا واگذار می‌کنیم.

 

موضوعات :
در همین رابطه