رادیو مجازی اتاق ایران - 6 مرداد 1403

تثبیت تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از غرب کارون

سه پروژه بزرگ نفتی در منطقه غرب کارون امروز به طور رسمی با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد. تا سال ۱۳۹۷ تولید نفت‌خام از میدان‌های مشترک غرب کارون به ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

23 آبان 1395
کد خبر : 5334
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سه پروژه بزرگ نفتی در منطقه غرب کارون امروز به طور رسمی با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد. تا سال ۱۳۹۷ تولید نفت‌خام از میدان‌های مشترک غرب کارون به ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

افتتاح سه طرح در میدان های نفتی خوزستان- عکس:ایرنا

سه پروژه نفتی در منطقه غرب کارون شامل میادین آزادگان‌شمالی، یادآوران و یاران‌شمالی با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهور، محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس‌جمهور، بیژن زنگنه، وزیر نفت و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

بر اساس هدف‌گذاری انجام شده، تا سال ۱۳۹۷ تولید نفت‌خام از میدان‌های مشترک غرب کارون که پنج میدان آزادگان‌شمالی، آزادگان‌جنوبی، یاران‌شمالی، یاران‌جنوبی و یادآوران را با ظرفیت نفت درجای ۶۴ میلیارد بشکه تشکیل می‌دهد، به ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

حوزه نفتی غرب کارون در خوزستان یکی از غنی‌ترین نواحی نفت‌خیز کشور بوده که متشکل از دو ناحیه نفتی آزادگان شامل میادین آزادگان‌شمالی، آزادگان‌جنوبی، یاران‌شمالی و یاران‌جنوبی و میدان نفتی یادآوران شامل دو ناحیه نفتی کوشک و حسینیه با ذخیره نفت درجا، در مجموع بالغ بر 67 میلیارد بشکه نفت در جا است.

میدان‌های نفتی یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی از جمله میدان‌های مشترک کشور هستند و از اولویت‌های دولت یازدهم بهره‌برداری از این میدان‌ها بوده است. میدان نفتی آزادگان شمالی با مساحتی حدود ٤٦٠ کیلومتر مربع، در حدود ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز است که عمده آن در تالاب هورالعظیم واقع شده است.

میدان نفتی یادآوران در ١٠ کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود 70 کیلومتری جنوب‌غربی اهواز و شمال خرمشهر قرار دارد و میدان نفتی یاران شمالی در خوزستان و در فاصله تقریبی ١٣٠ کیلومتری غرب شهر اهواز و در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هور العظیم قرار گرفته است. یاران‌شمالی در غرب میدان آزادگان‌شمالی و شمال میدان یاران جنوبی واقع شده است.

ظرفیت تولید میادین غرب کارون به 300 هزار بشکه در روز رسید

امروز حسن روحانی رییس جمهور، فاز نخست میدان آزادگان‌شمالی و طرح توسعه یاران‌شمالی را به صورت رسمی افتتاح کرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم افتتاح طرح‌های توسعه میادین نفتی غرب کارون گفت: «امروز به یک ظرفیت 300 هزار بشکه‌ای در میادین غرب کارون رسیده‌ایم که شامل میادین آزادگان، یادآوران و یاران است.»

وی افزود: «در ابتدا این ظرفیت 65 هزار بشکه بوده است و با توجه به اینکه تولید آزادگان‌شمالی با افت تولید مواجه شد، در مجموع ۲۵۰ هزار بشکه در روز به تولید این میدان‌ها اضافه شد.»

وزیر نفت تصریح کرد: «در حال حاضر میدان نفتی آزادگان‌جنوبی 45 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که با افت تولید مواجه شده است.»

زنگنه با اشاره به برنامه‌ها برای توسعه میادین نفتی، عنوان کرد: «بخشی از طرح توسعه میدان نفتی یادآوران توسط شرکت چینی سینوپک که همکار ایران با سرمایه‌گذاری باز بود، بخشی از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان‌شمالی با همکاری سی‌آی‌پی‌سی چین و طرح توسعه یاران‌شمالی هم توسط شرکت نفت‌وگاز پرشیا انجام شد. همچنین توسعه میدان‌های آزادگان‌جنوبی و یاران‌جنوبی نیز قرار است از سال ۱۳۹۳ توسط شرکت ملی نفت انجام شود.»

وی یادآور شد: «این سرمایه‌گذاری‌ها در قالب بیع‌متقابل و به مبلغ ۶ میلیارد دلار است که با احتساب سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت در میدان‌های آزادگان‌جنوبی و یاران‌جنوبی ۷ میلیارد تومان بوده است.»

وزیر نفت در ادامه گفت: «ما می‌توانیم با توسعه میادین غرب کارون، بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز تولید کنیم.»

زنگنه درباره مدل جدید قراردادهای نفتی نیز گفت: «مدل جدید قراردادهای نفتی، تکامل‌یافته بیع‌متقابل است که امکان اجرای افزایش بازیافت با ضمانت کافی را فراهم می‌کند. براساس مدل جدید تکامل‌یافته بیع‌متقابل، می‌توانیم فناوری پیشرفته، سازگاری با محیط‌زیست و رفتاری درست را بنا بگذاریم.»

وی با بیان این‌که در این منطقه نزدیک به هزار میلیارد تومان طرح در 5 سال در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: «ما نیاز به 18 تا 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم تا بتوانیم به یک میلیون بشکه تولید در روز برسیم.»

زنگنه با اشاره به صحبت‌های خود با رییس‌جمهور، تصریح کرد: «3 درصد از سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده، برای بهبود زندگی مردم منطقه بوده است.»

وی ادامه داد: «علاوه بر این، شرق کارون پایگاه اصلی تولید نفت است. برخی از این میادین، 70 سال است که تولید دارند، اما بازیافت آنها پایین است. بر این اساس، همه میدان‌های شرق کارون نیازمند بازیافت تولید در قالب قراردادهای جدید هستند.»

وزیر نفت در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت رسمی میدان‌های یادآوران، آزادگان و یاران گفت: «امیدوارم برای فازهای بعد با شرایط رقابتی خوب از پیمانکارهای خوب دنیا استفاده کنیم. همچنین یک موافقت‌نامه برای توسعه میدان‌های یاران شمالی و جنوبی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) امضا شده است.»

توسعه، نیازمند سرمایه‌گذاری است

در این مراسم همچنین غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز گفت: «با آغاز به کار دولت، با خردمندی و تدبیرگرایی چنین پروژه‌هایی اجرا شد و به بهره‌برداری رسید. بار دوم است که دولتمردان در دولت یازدهم به این استان سفر می‌کنند.»

وی افزود: «توسعه استان‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و در خصوص استان خوزستان علاوه بر سرمایه‌گذاری، نیاز به توسعه صنعت نفت است.»

شریعتی متذکر شد: «هر چه چرخ صنعت نفت بچرخد، در سایر بخش‌های اقتصاد شاهد رشد خواهیم بود.

اجرای طرح آب‌رسانی در دشت آزادگان

در همین حال، در این مراسم، وزیر نیرو در یک ارتباط تصویری، از اجرای طرح آب‌رسانی به ۷ شهر و ۵۰ روستای دشت آزادگان خبر داد. حمید چیت‌چیان توضیح داد: «تاکنون آب مورد نیاز دشت آزادگان از کرخه برداشته می‌شد که EC آن 2200 بود و کیفیت مطلوبی نداشت، اما با راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهر و طرح بزرگ آب‌رسانی غدیر وضعیت کیفیت آب این دشت به شرایط مطلوبی رسید.»

وی افزود: «در جریان اجرای طرح غدیر که در سال 93 و در سفر قبلی رییس‌جمهور مقرر شده بود که با صرف 2200 میلیارد تومان خط انشعابی از غدیر گرفته شود و به تصفیه‌خانه سوسنگرد منشعب شده و به دیگر شهرها برود.»

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار لیتر در ثانیه آب تصفیه شده به شهر ارسال می‌شود، متذکر شد: «این میزان ورودی امکان تامین آب شرب 230 هزار نفر را دارد.»

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: «کیفیت آب منطقه هویزه نیز از EC 2200 به 1100 کاهش یافته است و این پروژه در آستانه سالروز رفع حصر سوسنگرد هدیه خوبی از سوی دولت به مردم است.»

در همین رابطه