رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

مذاکره با آمریکایی‌ها برای خرید "فلایت چک" دوم

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به برنامه خرید "فلایت چک" دوم از مذاکره با آمریکایی‌های برای خرید این نوع هواپیمای وارسی پرواز خبر داد و گفت:‌ آمریکایی‌ها می‌گویند برای این کار مجوز نداریم.

23 آبان 1395 - 17:34
کد خبر : 5336
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به برنامه خرید "فلایت چک" دوم از مذاکره با آمریکایی‌های برای خرید این نوع هواپیمای وارسی پرواز خبر داد و گفت:‌ آمریکایی‌ها می‌گویند برای این کار مجوز نداریم.

عبدالله مه‌آبادی، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور

رحمت‌الله مه‌آبادی با اشاره به این‌که شرکت فرودگاه‌ها یک سازمان راهبردی است، یعنی نواقصی که در آسمان کشور بروز دهد را شناسایی می‌کند، اظهار کرد: چالش های زیادی را در آسمان می بینیم. 54 نقطه اتصال زمین به آسمان را داریم و مهمترین نقاط زمین در اختیار شرکت فرودگاه های کشور است. حدود 6هزار پرسنل در 54 نقطه کشور پراکنده هستند. قوانین ملی و استاندارهای بین المللی در این شرکت حاکم است.

مه آبادی با بیان اینکه مدیریت در این شرکت مدیریت بحران است گفت:این سازمان خاص است و شما اگر بخواهید عدالت جغرافیایی ایجاد کنید باید از طریق فرودگاه ایجاد کنید، اگر بخواهید توسعه درمانی داشته باشیم باید بهترین پزشکان را به کار بگیریم،بهترین استادید باید در فرودگاه جذب شوند، بهترین صنعتگران بایددر فرودگاه جذب شوند؛ خلاصه اینکه فرودگاه تمام عوامل اقتصادی را تحت پوشش خود دارد.

 مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه امسال نوسازی تمام سامانه های فرسوده را در دستور کار داریم گفت:خرید و عملیاتی شدن هواپیمای فلایت‌چک  موفقیتی بزرگ برای صنعت هوانوردی کشور است.  این هواپیما که در اوج سخت تحریم‌ها خریداری شده بهترین و به روزترین هواپیما در جهان بوده و از پیشرفته‌ترین پنل FIS،  نیز برخوردار است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بالغ بر 70 درصد کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از همین هواپیما برای انجام بازرسی‌های پروازی بهره می‌گیرند.

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده در خصوص خرید هواپیمای فلایت چک گفت: اگر بتوانیم هواپیمای دوم را هم به همین قیمت خریداری کنیم بُرد کرده ایم. خرید هواپیمای فلایت‌چک یک خرید استراتژیک بود. مدت‌هاست که با آمریکا مکاتبه برای خرید هواپیما کرده ایم اما می گویند مجوز نداریم، به همین دلیل صبر برای خرید هواپیما بعد ازبرجام درست نبود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان این‌که می توانستیم وارسی فرودگاه‌های کشور را به هواپیماهای خارجی بسپاریم، افزود: اما با تبدیل مرکز علوم و فنون خدمات هوایی به مرکز وارسی پرواز ، بهره برداری از هواپیمای فلایت‌چک به نیروهای متخصص داخلی واگذار شد.

مه‌آبادی با تاکید بر این‌که تا پایان سال دیگر هیچ خلبان خارجی نخواهیم داشت چراکه خلبان‌های هواپیمای فلایت چک تربیت شده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند، اظهار کرد: همزمان با ورود هواپیما تمام زیرساخت را آماده کردیم، به‌گونه‌ای که از 2هفته آینده تمام تعمیرات این هواپیما توسط گروه داخلی انجام می شود. این هواپیما ، بهترین مدل هواپیمای وارسی پرواز در دنیا بوده و جدیدترین تجهیزات برای کنترل دستگاه های کمک ناوبری روی آن نصب شده است.

*فرودگاه غیرفعال نداریم

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با بیان این‌که فرودگاه غیرفعال نداریم گفت: رفته رفته با افزایش پروازها، فرودگاه‌های کشور فعال تر می شوند.

مه‌آبادی در پاسخ بر اینکه چه تعداد از فرودگاه ها تحت فشار سیاسی ایجاد شده است افزود: تعداد زیادی از فرودگاه ها برای مقابله با حوادث مترقبه ساخته شده است. به طور مثال اگر فرودگاه بم نبود بسیاری از هموطنان جان خود را از دست می دادند. بخش دیگری از فرودگاه ها برای توسعه اقتصادی شهری خاص ساخته شده  است. دغدغه ها گاهی محلی بوده و صرفاً ملی نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از فرودگاه‌ها برای حمل بار استفاده نمی‌شود تا فرودگاه ها اقتصادی شود گفت:در حوزه بار تمام فرودگاه ها نمی توانند پایانه بار باشند، در هیچ کجای دنیا فرودگاه بین اللمللی زیاد نیستند. همیشه در حوزه بار تعداد فرودگاه های اصلی کمتر است.  بیشتر بار در کشور با هواپیمای باری حمل می شود. چند فرودگاه در کشور باید برای حمل بار باشد.

 مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی حدود 150 میلیارد تومان عدم نفع داریم گفت:زمانی که فرودگاه امام از ما جدا شد حدود 550 میلیارد تومان درآمد فرودگاه ها به آن سمت هدایت شد. بودجه شرکت حدود 1500تا 1700 میلیارد تومان است.1100 میلیارد تومان آن جاری است.

مه‌آبادی با یادآوری این‌که 40سال است که فرودگاه مهرآباد نوسازی نشده بود و ما این مسئولیت را پذیرفتیم، بیان کرد:‌در صورتی که حتی به پرسنل هیچ حقوقی ندهیم و هیچ خرجی نکنیم در سال می توانیم 15 باند را بازسازی کنیم به نظر می رسد این بودجه زیاد است؟!هزینه بازسازی یک باند در مهرآباد 100 میلیون تومان است.

وی افزود:دغدغه رهبری توسعه کشور است و هیچ چیزی به  اندازه حمل و نقل هوایی نمی تواند توسعه را سرعت دهد در این رابطه هر ماه چندین جلسه با وزیر برگزار می شود.در صورتی که این صنعت مورد توجه قرار گیرد می تواند اشتغال زایی خوبی داشته باشد.

*مجلس جلوتر از دولت

وی با بیان اینکه مجلس هشتم، نهم و دهم بزرگترین خدمت را به حمل و نقل هوایی کرده است گفت: این مجلس ها جلوتر از دولت ها بوده است و غفلتی که دولت ها در زمینه حمل و نقل هوایی داشتند را جبران کرده است. ماده 161 از مجلس هشتم داریم که آزادسازی حمل و نقل هوایی را توسعه داد. شرکتی شدن فرودگاه امام را از مجلس هشتم داریم. مجلس نهم مقررات زدایی را که ( قانون خاص بین المللی حمل و نقل هوایی) را تصویب کرد. مجلس دهم این را کامل می کند. مجلس بسیار کمک کرد و متوجه شده است. فرودگاه ها جزو پاک ترین مجموعه ها است. ما اعلام کرده ایم هرکدام از نمایندگان مجلس  حق دارند هر زمان که خواستند درباره کارنامه کاری ما سوال کنند.

در همین رابطه